בנק ישראל: הבנקים יאתרו לקוחות לא פעילים וישקיעו כספם

כאשר לקוח ייחשב בעל חשבון ללא תנועה, על הבנקים יהיה לפעול לאתרו באמצעות משלוח הודעות, טלפון, אימות פרטיו מול מרשם האוכלוסין או איתור כתובתו באמצעות חשבונות אחרים שיש לו בבנק

בנק ישראל ידרוש מהבנקים לבצע פעולות אפקטיביות לפחות פעם בשנה על מנת לאתר לקוחות שהקשר עמם אבד, וכן להשקיע את כספי אותם לקוחות באפיקים נזילים - כך עולה מתיקון חדש שפרסם היום (ה') המפקח על הבנקים, דודו זקן.

התיקון שבנק ישראל מציע כולל כמה סעיפים. ראשית, תשונה ההגדרה של פיקדון ללא תנועה לחשבון ללא תנועה. כיום, פיקדון ללא תנועה הוא פיקדון שעברו 10 חודשים מהפעם האחרונה שבה בעל החשבון ביקש לבצע פעולה. לפי הגדרה זו, ישנם כיום פיקדונות ללא תנועה ב-15 מיליארד שקל בקירוב, מתוכם 3.9 מיליארד שקל של לקוחות שנפטרו. הבעיה עם ההגדרה הנוכחית היא שבקבוצה זו נכללים גם לקוחות שהקשר עמם לא אבד, ורק הפיקדון שלהם ללא תנועה.

לכן, עתה מוצע כי ההגדרה תהיה לגבי החשבון כולו - ולא לגבי הפיקדון. יוגדרו כמה קריטריונים לסיווג חשבון כחשבון ללא תנועה, בהם חשבון עו"ש שבו לא בוצעה פעילות במשך 9 חודשים או פיקדון מתחדש שלא בוצעה בו פעילות במשך שנתיים. על הבנקים לפרסם בדוחות השנתיים שלהם גם את מספר החשבונות ללא תנועה והסכומים המצויים בהם.

כאשר לקוח ייחשב בעל חשבון ללא תנועה, על הבנקים יהיה לפעול לאתרו באמצעות משלוח הודעות, טלפון, אימות פרטיו מול מרשם האוכלוסין או איתור כתובתו באמצעות חשבונות אחרים שיש לו בבנק. כאמור, הבנק יצטרך לנקוט פעולות איתור לפחות אחת לשנה.

הגברת המחויבות ללקוחות

נוסף על כך, על הבנק להשקיע את כספי הלקוחות בחשבונות ללא תנועה. הפיקוח על הבנקים מציע כמה כללי השקעה, בהם: כספי חשבון עו"ש יושקעו בפיקדון חודשי למשך שנה, ולאחר השנה יושקעו במק"מ של עד 6 חודשים. כספי פיקדון מתחדש יושקעו בסוף תקופות הפיקדון במק"מ של עד 6 חודשים, וכספי מט"ח יושקעו בפיקדון חודשי מתחדש הצמוד למטבע שלהם.

"מדובר בתיקון חשוב ומתבקש, שיחזק את אמון הציבור במערכת הבנקאית ויגביר את מחויבות הבנקים ללקוחותיהם", אמר היום זקן בהקשר זה.