אל-אריאן: "הניסוי הכלכלי הגדול של האנושות ייגמר בדמעות"

מוחמד אל-אריאן, מנהל קרן האג"ח פימקו, לא מתרשם מהכרזות הבנק היפני על הרחבה מוניטארית נוספת ■ "הבנקים המרכזיים משתמשים בכלים לא מוגמרים - ולא מקבלים האפקט הרצוי" ■ "תוצאת הניסוי - צמיחה או קריסה"

הבנקים המרכזיים בעולם מאיצים את השימוש בכלים מוניטאריים לא יעילים, בגלל שהם מרגישים שאין להם ברירה אלא להמשיך ולנסות - כך מסכם היום (ה') מנכ"ל קרן פימקו, מוחמד אל-אריאן, את ההכרזות על הצעדים החדשים של הבנק המרכזי ביפן.

אל-אריאן, המנהל יחד עם ביל גרוס את פימקו, קרן האג"ח הגדולה בעולם, סבור כי הצעדים המוניטאריים בהם נוקט הבנק היפני פוגעים בשווקים - והמשקיעים אינם יודעים כיצד להתמודד עם הכרזות הבנק והצעדים האגרסיביים.

הבנק המרכזי היפני הכריז הבוקר הוא יגביר את קצב רכישת האג"ח הממשלתיות שלו פי 2 ל-50 טריליון ין יפני בשנה (כ-530 מיליארד דולר). עוד ציין הבנק כי הוא ירכוש אג"ח בקשת רחבה של מח"מ, ולא ייצמד להחלטה קודמת לרכוש אג"ח עד מח"מ של 3 שנים. (לסיפור המלא)

"זה הניסוי הגדול ביותר שראינו במסגרת פעולות הבנקים המרכזיים", אמר אל-אריאן ל-CNBC. "הבנקים ממשיכים לפעול וחודרים עמוק יותר ויותר לעומקו של השוק, משתמשים בכלים ואמצעים לא מוגמרים, ולא מקבלים את האפקט לו הם מצפים".

כך למשל, מציין אל-אריאן את פעולות הפדרל ריזרב בארה"ב, שרכש יותר מ-3 טריליון דולר של אג"ח ממשלתיות משנת 2008. "שוק המניות אמנם עלה, אך הצמיחה עדיין חלשה", הבהיר. "במקום לשאול את עצמם למה זה לא עובד, הבנקים המרכזיים רק חודרים עמוק יותר ויותר".

לדבריו, "השאלה הגדולה היא אם הם יצליחו להוביל את הכלכלה העולמית לצמיחה ריאלית, או שכל הניסוי הזה יסתיים בדמעות? אני חושב שיש חוסר וודאות רב והשווקים לא ממש מבינים כמה בינארית התוצאה של המהלכים האלה - זה אפס או אחד".