אכזבה בארה"ב: רק 88 אלף משרות חדשות נוצרו במארס

(עדכון) - מדובר בקצב יצירת המשרות הנמוך ביותר מאז יוני ■ החוזים העתידיים בוול סטריט מאבדים כ-1% ■ אנליסט ל-CNBC: "המספרים מאכזבים כל כך... המניות ייענשו היום"

אכזבה בארה"ב: רק 88 אלף משרות חדשות נוצרו בחודש מארס בשוק העבודה, בעוד אנליסטים ציפו ל-190 אלף משרות. מדובר במספר הנמוך ביותר של יצירת משרות חדשות מאז חודש יוני. נתון יצירת המשרות לחודש פברואר עודכן מעלה ל-268 אלף מ-236 אלף.

במקביל, שיעור האבטלה ירד מעט ל-7.6% מ-7.7% - השיעור הנמוך ביותר מאז דצמבר 2007. אנליסטים ציפו כי האבטלה תיוותר על 7.7%. הסיבה לירידה באבטלה היא ש-496 אלף אמריקאים נפלטו משוק התעסוקה, כלומר הפסיקו לחפש עבודה.

בעקבות הנתונים עברו החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט להיסחר בירידות של עד 1%. "מספרים כאלה מאכזבים ישפיעו על גורמים אחרים וקריטיים לכלכלה, כמו למשל ענף הנדל"ן. וול סטריט לא שמחה והמניות ייענשו היום", אמר ל-CNBC כלכלן ב-LandColt Capital.

נתוני מארס מדאיגים במיוחד לאור כניסתם לתוקף של הקיצוצים בהיקף של 85 מיליארד דולר, הידועים גם כ"סקווסטר". המשמעות היא שהחברות לא מעוניינות להגביר באופן מעותי את קצב העסקת העובדים מחשש לפגיעה בצמיחת הכלכלה האמריקאית, מה שישפיע על רווחיהן.

"ההעסקה חלשה", אמר לסוכנות בלומברג סקוט אנדרסון, כלכלן בכיר ב-Bank of the West. "אולי נראה שיפור במחצית השנייה של השנה אבל לא משהו מהותי. הפדרל ריזרב ימשיך במדיניות המוניטרית המרחיבה שלו כל השנה".

לא רק נתון יצירת המשרות לפברואר עודכן מעלה אלא גם הנתון לינואר: 148 אלף משרות לעומת 119 אלף בקריאה הקודמת בחודש שעבר. באשר לחודש מארס, הענף בו נוצרו הכי הרבה משרות היה בשירותים מקצועיים (51 אלף משרות חדשות), והבריאות (23 אלף משרות חדשות). בענף הקמעונאות צמצמו את היקף המשרות בכ-24 אלף משרות וכך גם בסקטור הציבורי, כמו למשל בשירות הדואר שם פיטרו 12 אלף עובדים.

השכר השעתי הממוצע בחודש מארס עלה בסנט אחד ל-23.82 דולר, המשקף עלייה של 1.8% בשנה האחרונה. היקף שבוע העבודה הממוצע היה 34.6 שעות, עלייה של 0.1 שעות לעומת פברואר. שיעור ההשתתפות בשוק התעסוקה עמד על 63.3% - שפל שלא נראה מאז 1979.

שוק התעסוקה נחשב לעקב אכילס של הכלכלה האמריקאית ולאחד מהגלגלים שמניעים את הצריכה הפרטית והצמיחה. ארה"ב זקוקה לתוספת של 200 אלף משרות בחודש לכל הפחות על מנת להביא לירידה מהותית ובת קיימא בשיעור האבטלה. הפדרל ריזרב הציב יעד של 6.5% אבטלה אותו הוא מתכוון להשיג באמצעות מדיניות מוניטרית מרחיבה.