"ההצעה של ב"י תגרום לכך שרק לאלפיון העליון יהיו דירות"

ההצעה החדשה של בנק ישראל להעלות מסים על רכישת דירות כדי לטפל בביקוש הגבוה ובמחירי הדיור גוררת שלל תגובות מצד אנשי נדל"ן ■ ניסים בובליל: "מדובר במהלך שיפגע שוב בציבור רוכשי הדירות"

ההצעה החדשה של בנק ישראל להעלות מסים על רכישת דירות כדי לטפל בביקוש הגבוה ובמחירי הדיור גוררת שלל תגובות מצד אנשי נדל"ן.

"מדובר במהלך שיפגע שוב בציבור רוכשי הדירות, לא יתרום לירידת מחירים ורק ילבה את עליית מחירי הדירות בענף", כך אמר היום נשיא התאחדות בוני הארץ ניסים בובליל. לדבריו, "כבר היום ענף הנדל"ן הוא אחד הענפים הממוסים ביותר במשק. ברכישת דירה חדשה במחיר ממוצע של 1.4 מיליון שקל עומדת עלות המיסוי על כ- 350 אלף שקל וכוללת מס רכישה על הקרקע, מס רכישה על הדירה, מע"מ, היטלי השבחה, אגרות בניה ועוד".

בובליל הוסיף ואמר כי "אני מאוד מקווה שהממשלה החדשה שחרטה על דגלה את נושא מצוקת הדיור לא תענה לבקשתו של נגיד בנק ישראל לרסן את הביקושים באמצעות מיסוי, אלא תפעל במלוא המרץ להגדלת ההצע של הדירות וליצירת פתרונות דיור מהירים באמצעות הגדלת השיווקים של קרקעות באזורי הביקוש, התחדשות עירונית ופיתוח התשתיות לפריפריה".

גם עו"ד שרגא בירן, מקים המכון לרפורמות מבניות ויוזם הצעת החוק שנדונה כעת בממשלה להקמת רשות לאומית להתחדשות עירונית ודיור בר השגה הגיב להצעת בנק ישראל ואמר: "בנק ישראל מסרב להבין שדיור אינו מותרות. ההצעה להעלות עוד יותר את המסים בשוק הנדל"ן תגדיל את שיעור האזרחים שאינם מסוגלים לרכוש דירה, ויגרמו לכך שרק העשירון העליון, המאיון העליון והאלפיון העליון יהיו בעלי דירות".

ארז כהן, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, אמר היום: "נתוני בנק ישראל המצביעים על עלייה מסחררת במחירי הדיור בשיעור של 8.6% מאז ינואר 2012 מעידים על כישלון קולוסאלי של כל הניסיונות של הממשלה ובנק ישראל לעצור את תיבת הפנדורה הנדלני"ת. העלאת המע"מ הצפויה עלולה להוסיף שמן למדורה מכיוון שהיא תקפיץ אוטומטית את מחירי הדיור ברבבות שקלים נוספים. הפתרון היחידי האפשרי הינו קיצור דרמטי בבירוקרטיה ובהליכי אישור, הקלות משמעותיות ליזמים בפינוי בינוי ובתמ"א 38 ושינוי מהיסוד של התפיסה השיווקית של מכרזי המנהל שעד כה נחלה כישלון חרוץ".

לדברי סמי מצלאוי, מנכ"ל חברת מצלאוי: "כל הפעולות שבנק ישראל מנסה לעשות כולל הגבלות המשכנתאות לא מרפאות את החולה קרי שוק הדיור הזוגות הצעירים ומחוסרי הדיור. במקום לפתור את הבעיה בנק ישראל רק מעצים אותה כשהוא מטיל מסים נוספים הפוגעים ישירות ברוכשים. תפקיד בנק ישראל לדאוג שמי שלקוח משכנתא יוכל להחזיר את התשלומים ומי שלא פשוט לא יקבל משכנתא. הפתרון לבעיה טמון בשוק הפינוי בינוי, יש לקחת קרקעות זמינות במרכזי הערים ולבצע בהן פינוי בינוי והתחדשות עירונית".

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון אמר היום בעקבות ההצעה של בנק ישראל שההתבטאות האחרונה מעידה יותק מהכל על כך שכך הצעדים האחרים שננקטו בעבר לא צלחו: "בנק ישראל גולש בצורה די אגרסיבית למגרש הפיסקאלי ולמעשה מסמן כי הצעדים המוניטריים לצינון שוק הדיור קרובים למיצוי ולא ניפקו את הסחורה המיוחלת. מיסוי שוק הדיור אם באמצעות מיסי רכישה, מס שבח, מס על הכנסות משכירות או באמצעים אחרים בהחלט יצנן את הביקוש של המשקיעים, אולם ללא פעילות נחרצת ומעמיקה בתחום הגדלת ההיצע לא נחזה בבלימת עליית מחירי הדיור. פישר דואג לקראת סיום תפקידו להבהיר לממשלה החדשה מעל לכל במה אפשרית כי תפוח האדמה הלוהט הועבר אליה, מונח על שולחנה ודורש נואשות טיפול". פגוט מסכם ומזהיר שאם ההצעה להטלת מיסים חדשים תתקבל הטיפול הדרוש להגדלת ההיצע יידחה.

לדברי רוני כהן, מנכ"ל חברת אלדר: "עליית מסים רק תרחיק עוד יותר את הזוגות הצעירים מדירה חדשה. בקצב הזה גם אם זוג צעיר יתרחק 150 ק"מ מתל אביב הוא לא יצליח לרכוש דירה. אם הממשלה החדשה באמת רוצה להוזיל את מחירי הדיור תוך זמן קצר היא חייבת לשחרר חסמים ולשווק עוד קרקעות. חשוב לזכור כי נתח נכבד ממחיר הדירה הולך למדינה כמיסוי. החל מהיטלי פיתוח דרך המע"מ שאוצר מעוניין להמשיך ולהעלות ועד למס רכישה".