להתראות אג"ח, שלום מניות: הבנקים המרכזיים קונים מניות

סקר חדש שהקיף כ-60 בכירים בבנקים המרכזיים המנהלים רזרבות בהיקף של כ-7 טריליון דולר מצא כי המדיניות המוניטרית המרחיבה והאגרסיבית וסביבת הריבית האפסית גרמו לבנקים המרכזיים לשלב בתיק ההשקעות גם נכסים מסוכנים

הבנקים המרכזיים מפנים יותר מזומן לנכסים מסוכנים ומטבעות אקזוטים כדי לפצות על התשואות הנמוכות שמעניקות האג"ח הממשלתיות של ארה"ב, כך לפי סקר מקיף של בכירים במערכת הבנקאות המנהלים רזרבות של כ-7 טריליון דולר.

הבנקים המרכזיים בעולם כולו מנהלים רזרבות בהיקף של 10.9 טריליון דולר, מרביתן מוחזקות ע"י הרשויות המוניטריות באסיה והמזרח התיכון. החלק הארי של הרזרבות, שנועדו במרבית המקרים לנווט ולהשפיע על שוק המט"ח ולהחלשת המטבע המקומי (כפי שעושה בנק ישראל) מוחזקות לרוב בצורה של אג"ח ממשלתיות של ארה"ב או של מדינות יציבות יותר באירופה.

עם זאת, סביבת הריבית האפסית והמדיניות המוניטרית המרחיבה הרווחת בארה"ב, יפן ואירופה, חתכו את התשואות על הנכסים שנחשבו לחוף המבטחים של הבנקים המרכזיים, כמו גם של משקיעים רבים אחרים. במקביל, ערכו של הדולר ושל מטבעות רזרבה אחרים ירד לשפל והכריח את הבנקים המרכזיים לגוון את תיק ההשקעות שלהם ולפזר את הסיכונים בנכסים אחרים.

סקר חדש שערך RBS בשיתוף ה-Central Banking Publications והקיף כ-60 בכירים בבנקים המרכזיים המנהלים רזרבות בהיקף של כ-7 טריליון דולר, שפך קצת אור על עולם ההשקעות ה"סודי" של הבנקים המרכזיים. לפי תוצאות הסקר יותר מ-90% מהמשתתפים טענו כי המדיניות המוניטרית האגרסיבית של ה'פד' והבנק המרכזי האירופי גרמה לשינוי במדיניות ההשקעות שלהם כך שכעת הם משלבים בתיק ההשקעות גם נכסים מסוכנים יותר כגון מניות או אג"ח ממשלתיות עם דירוג נמוך יותר.