חיפוש עבודה הוא עבודה לכל דבר

אל תהססו, היו ממוקדים. נסו להירגע, השיבו באופן ישיר. אם תבואו מוכנים, תשדרו נינוחות בלי להתאמץ - רק אל תחטאו באדישות ■ אורית בנבנישתי, הבעלים של חברת ההשמה תיגבור, הנסחרת בבורסה, מרוויחה כ-1.7 מיליון שקל בשנה - ויכולה ללמד אתכם איך לא לשמוע "לא" פעם אחר פעם

- נניח שאת מנסה להתקבל לעבודה אצלי, איך תמכרי את עצמך?

"אני מאוד חרוצה, אסרטיבית, מהירה, אשת מכירות נהדרת. אמכור קרח לאסקימואים, ואהפוך עולמות בשביל המעסיק שלי".

- יש שתי שאלות מעצבנות בראיון עבודה: לאיזה שכר את מצפה, ומה עקב אכילס שלך.

"אני ממליצה לעשות סקר - מהן רמות השכר המקובלות לתפקיד שאליו רוצים להתקבל, ואת השכר הזה לבקש - המעסיק יראה שעשית שיעורי בית. עקב אכילס שלי הוא שאני דעתנית, יש לי קול ציפציף ואני מדברת מאוד מאוד מהר".

- וזה מפריע לך?

"לעתים אני מתפרצת כי אני חושבת מהר מאוד, ויש לי קול מאוד גבוה, אז יוצא שאני משתלטת על השיחה, ולאנשים קשה עם זה. אני מודעת לעניין, אבל מודה שהרמתי ידיים. זה כנראה ב-DNA שלי".

אורית בנבנישתי, 51, הבעלים והמנכ"לית של חברת ההשמה תיגבור, מסדרת עבודה לעשרות אלפי אנשים בישראל, ומתווכת בינם לבין החברות הגדולות במשק. היא עצמה מעסיקה 400 איש ב-35 סניפים, ועל לקוחותיה נמנות כ-2,000 חברות.

- מה מועמד לעבודה צריך לעשות כדי לא לקבל תשובה שלילית?

"מומלץ לענות באופן ישיר, ולא להסס. אסור להשאיר רושם לחוץ, או תחושה שאתה לא ממוקד. כדי לא להיכשל, צריך לבוא מוכן - ידוע שמי שבא מוכן לראיון בדרך כלל גם לא משדר לחץ, אלא נינוחות. עם זאת, חשוב להפריד בין נינוחות לאדישות, שהיא תכונה מאוד שלילית בראיון עבודה.

"בזמן הראיון חשוב לדבר ברורות ובטון בטוח, להציג דוגמאות לניסיון שלך ולספר איך התמודדת עם מצבים שונים. צריך גם לענות לעניין ובאופן חביב, שכן פרטנות יכולה להתיש וקצרנות ודיווח יבש יכולים להעיד על אדם צר אופקים יחסית. בכל מקרה, חשוב להיות עקבי.

"אסור לשקר בראיון עבודה. זה אולי נשמע ברור מאליו, אבל לא פעם אנשים משקרים ביחס לניסיון התעסוקתי שלהם, אולי מחוסר ביטחון עצמי. אחד הדברים שנופלים עליהם זו שאלת השכר. אם מדובר במערכת סינון ארוכה, רצוי שהמועמד לא ייזום שאלות בנושא. יחד עם זאת, חשוב לדעת מה מקובל במקצוע".

- במידה שכבר בזמן הראיון אתה מרגיש שתקבל תשובה שלילית, האם יש מה לעשות?

"גרג אנדרסון אמר פעם 'בוא לא נפעל בדרך שלי או בדרך שלך, אלא בדרך הטובה ביותר'. מאוד חשוב להיות קשוב בזמן הראיון ולענות במדויק לשאלות. חשוב להרגיש את המראיין, ולנסות למצוא חן בעיניו.

"הדינמיקה הבינאישית היא דבר חשוב מאוד, וצריך לשים אליה לב. הראיון אמנם מנוהל על ידי המראיין, אך בהחלט יש מקום ליזום, כל עוד אתה נזהר שלא להשתלט על השיחה. חשוב מאוד לנסות ולקרוא את פניו ולראות אם הוא מרוצה מהתשובות, ולפי זה לנסות ולתקן. גם אם ההתחלה לא הייתה טובה מבחינתנו, הראיון הוא ארוך ויש יכולת תיקון - בין השאר על ידי הבעה ברורה ועניינית של המסרים. חשוב להיות מצד אחד אסרטיביים, ומצד שני ענווים, והכי חשוב להבליט את הנקודות שיוצרות את ההתאמה המוחלטת לתפקיד".

- ואז מגיע מישהו עם קשרים אישיים ולוקח את המשרה.

"אין מה לעשות: צריך להשתמש בכל הקשרים האישיים. הם פותחים את הדלת לראיון, וכדי לקבל את העבודה, אתה חייב לשווק את עצמך. רק לא לשכוח שהעובדה שיש לך את נקודת הזכות הראשונה לא אומרת שיש לך פטור מלמכור את עצמך".

- איך מנצלים קשרים בלי להיחשב נודניקים?

"אדם צריך לדעת את הגבולות שלו. אמנם אין בושה להשתמש בקשרים אישיים, אבל צריך גם לזכור שאם אדם עזר לך, יום יבוא ואולי תידרש לפרוע את החוב. עדיף שבני 50 ישתמשו בקשרים האלה מאשר בני 35, שעדיין יכולים למצוא עבודה בעצמם. העצה שלי היא לסמן מספר מוגבל של קרובים במיוחד, לשבת איתם לשיחה גלויה שעניינה חיפוש העבודה שלכם, ולבקש מהם עזרה".

*** הכתבה המלאה - במגזין "ליידי גלובס" הנמכר גם ברשת סטימצקי