הרשי פרידמן: "התנצלות ישראל לטורקיה - מעולה"

בעל השליטה בחברת אזורים, ב"פסגת הנדל"ן" של "גלובס": "בישראל נראה שכולם רוצים לגור רק בירושלים או בתל אביב, וזה כמובן מאוד קשה"

"אני תמיד מתעניין בהשקעה בחברות אשר יש להן פוטנציאל לרווח מהותי. באזורים אנו רואה זאת. תמיד הייתי מעוניין באזורים, וחשבתי לרכוש אותה או להשקיע בה מזה מספר שנים. בסופו של דבר, הצלחנו לעשות זאת - ואני חושב שיש לחברה הזו פוטנציאל רב".

כך פתח הבוקר (ג') את דבריו הרשי פרידמן, בעל השליטה בחברת אזורים, בפאנל "השקעות בנדל"ן - בעולם ובישראל", בפסגת הנדל"ן של "גלובס", אשר התקיימה במלון דיויד אינטרקונטיננטל בת"א. פרידמן שוחח עם עירית אבישר, כתבת בנקים ושוק ההון ב"גלובס".

באשר לירידה בערך מניית אזורים מאז הרכישה, אמר פרידמן: "לא רכשתי את אזורים כדי למכור אותה, עשיתי זאת כהשקעה ארוכת טווח, ולכן אני מסתכל על הערך האמיתי שמגלמת אזורים - ולא על הירידה קצרת הטווח בערך המניה. הנכסים הטובים של החברה כבר כאן, אין לי חרטות לגבי הרכישה של החברה. התוצאות יבואו בסופו של דבר".

"המוניטין של אזורים הולך לפניה בכל מקום אליו אני הולך", אמר פרידמן. "סקטור הנדל"ן למגורים הוא הסקטור בו אזורים מתמחה, על בסיס הסקטור הזה אזורים בנתה את המוניטין שלה. אני מאמין שהחברה צריכה להמשיך ולהתפתח באזור הזה". באשר לתוכניות לעתיד, אמר פרידמן כי, "השקענו באזורים כסף רב לטובת פיתוח הנכסים של החברה".

כיצד להוריד את מחירי הדיור? פרידמן סבור כי "על הממשלה לשחרר קרקעות, מה שיאפשר לנו באזורים לבנות בזול. אבל זה לא הדבר היחיד שצריך לעשות, כבר רכשנו קרקעות לבנייה למגורים, אבל עדיין לקח לנו 8-10 שנים עד שיכולנו לבנות על הקרקע. צריך לשחרר את הקרקעות וכן לאפשר בנייה של מלאי דירות, וכך המחירים יירדו".

באשר לעובדה כי בישראל נדרשות 130 משכורות כדי לרכוש דירה, אמר פרידמן: "כולם מרגישים שהם חייבים דירה. גם בחו"ל אזורים מרכזיים יקרים מאד, אבל בישראל נראה שכולם רוצים לגור רק בירושלים או בתל אביב, וזה כמובן מאוד קשה. ההכרה של הישראלים צריכה להשתנות".

פרידמן הוסיף: "מדוע אנו לא בונים דירות להשכרה? כי זה יקר מדי. גם אם המדינה תיתן לנו את הקרקעות בחינם, עדיין יהיה עלינו לסבסד את הבנייה בכדי שאנשים יוכלו להשכיר את הדירות במחירים סבירים - אחרת, זה לא ישתלם לאזורים".

באשר להזדמנויות נדל"ן בחו"ל, המליץ פרידמן דווקא להשקיע: "גם ישראל היא מקום נהדר להשקיע בו, יש פה הזדמנויות טובות, וזה גם עוזר לבניית המדינה. אנו בוחנים השקעות נדל"ן נוספות כאן, וכן השקעה בתעשיות נוספות, בעיקר באזורי הטכנולוגיה".

פרידמן, המשקיע גם בנדל"ן בטורקיה, אמר: "ההתנצלות הישראלית לטורקיה היתה מעולה, היא עזרה מאד לקידום העסקים. זה טוב שישראל בונה מחדש את הקשרים עם טורקיה, זה רק יהיה לטובתה".