תביעה נגד פרקליט הצמרת: "עו"ד שגב רשם קרקע על שמו"

שגב רכש 70 דונם קרקע בחדרה בנאמנות עבור התובעים, אך לטענתם איחר בדיווח לרשויות המס בכמה שנים, וכתוצאה נדרש מס גבוה יותר על העברתה ■ שגב: "כשהם ישלמו את מס הרכישה בסך כמיליון שקל, אשלים את ההעברה"

"עו"ד יוסי שגב קיבל מאתנו שכר-טרחה של מיליוני שקלים בעבור רישום של 70 דונם קרקע מאושרים לבנייה על חוף הים של חדרה, אך הפר את אמוננו ורשם את הקרקע על-שם חברה בבעלותו ובשליטתו והוא איננו איפשר את העברתה אלינו".

את ההאשמות הללו כלפי שגב, אחד מעורכי הדין המוכרים בישראל, מטיחים חברת הנדל"ן, "קדמת עדן", ובעליה, איש העסקים האיטלקי, מאיר ג'אויד אלדרדשתי, בתביעה שהגישו אתמול (ג') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

מכתב התביעה, שהוגש באמצעות עו"ד פרופ' רון שפירא, עולה כי באוגוסט 1995 הם עשו הסכם נאמנות עם עו"ד שגב, שלפיו הוא רוכש את הקרקע בנאמנות עבורם. ואולם, לטענתם שגב שכח לדווח על דבר הנאמנות לרשויות המס במועד הנדרש (30 יום), ודיווח על כך רק באיחור של שנים אחדות. יתירה מזאת, לדברי התובעים, שגב רשם את הזכויות בקרקע על שם חברה מסחרית בבעלותו ולא על שמו כעורך דין הנאמן עבור הלקוחות. כתוצאה מכך, נטען, רשויות המס סירבו להכיר בנאמנות, ודרשו תשלום מס עבור שתי העברות: מן המוכרים לשגב ולאחר מכן משגב ללקוחות.

לפי התביעה, שגב הסתיר את העובדה מן התובעים, והדבר נודע להם רק כשהתברר ששגב איננו מצליח לרשום את הקרקע על שמם, למרות ששלח אליהם מכתב המודיע כי "המשימה, נשוא הנאמנות, בוצעה - הזכויות במקרקעין הועברו, ובכך באה הנאמנות לקיצה". בכתב התביעה דורשים, אם כן, התובעים משגב לסיים את מה שהוא הודיע להם לטענתן שכבר הסתיים: רישום הקרקע על שמם.

תשלום של 3.6 מיליון שקל

לפי כתב התביעה, שגב קיבל מהתובעים 3.6 מיליון שקל בתשלום עליו הוציא קבלה וחשבונית, אך קיבל מהם בנוסף לכך עוד 15% מזכויותיהם בקרקע, אותם רשם על-שם עצמו, מבלי להוציא להם חשבונית שכר-טרחה.

כתב התביעה מציין עוד כי שגב "הינו עורך דין ותיק שמונה כנאמן מטעמם של התובעים על העסקה מתוך ההנחה שהוא יבצע את המוטל עליו על הצד הטוב ביותר", וכי "אל נוכח יחסי האמון בין הצדדים, התובעים כלל לא מצאו לנכון לבדוק את טענות שגב בדבר השלמת הטיפול ברישום והניחו כי אכן המשימה הושלמה" לדברי התובעים, משנודע להם הדבר, הם ניסו לפנות אליו באמצעות פרופ' רון שפירא אך נדחו בדחיות בתירוצים שונים, ועל-כן נאלצו להגיש את התביעה.

"כיום, לאחר שהתובעת השקיעה מיליוני שקלים ברכישת הקרקע ומיליונים נוספים בשכר-טרחתו של שגב, ואף השלימה את תשלום מס הרכישה בסך 600 אלף שקל, אין בידיה, מחמת מחדלים של שגב, זכויות כלשהן בקרקע והיא מצויה בסיכון של תביעות כספיות והליכי גבייה של רשויות המס", נכתב בתביעה. לדברי התובעים, שגב מנגד, שקיבל מיליוני שקלים כשכר-טרחה, "דאג לרישום זכויותיו שלו על הקרקע והנו בעל זכויות בה ללא חוב, כאשר החברה שבשליטתו מחזיקה בקרקע של התובעים".

לאור האמור, מבקשים התובעים מבית המשפט לחייב את שגב להשלים את רישום הקרקע על שמה ולבצע כל פעולה הנדרשת לשם כך, לרבות נשיאה בכל חיובי המס הנדרשים לשם רישום הקרקע.

החברה התובעת מציינת כי היא אינה יודעת בשלב זה מהי מידת הנזק שנגרם לה בשל מחדליו של שגב ומתי יתגבש הנזק במלואו. לפיכך, היא מבקשת מבית המשפט לאפשר לה להגיש בנפרד תביעה כספית נגד שגב, בשל רשלנותו הנטענת.

עו"ד יוסי שגב מסר בתגובה כי "כל הוויכוח ביני לבין 'קדמת עדן', אלדרדשתי וזיוה כהן (מנהלת החברה) הנו מי צריך לשלם את מס הרכישה עבור הקרקע. הם לא מוכנים לשלם את מס הרכישה שהוא בסכום של כמיליון שקל וברגע שישלמו - הקרקע תועבר אליהם".

שגב מסר עוד כי "התובעים טוענים שאני צריך לשלם את מס הרכישה כי שכחתי לדווח על הנאמנות, אך האמת היא שדיווחתי על הנאמנות וגם שלחתי להם מסמך עם חותמת של מס שבח, שמוכיח זאת. במידת הצורך, אני אפרט את טענותיי בהרחבה בבית המשפט ובטוח שאשכנע אותו בצדקתי", מסר שגב.

שגב מואשם: הונה את מע"מ בנוגע לייצוג בתו של אייזנברג ז"ל

אחת המחלוקות המרכזיות העולות מהתביעה שהגישו חברת "קדמת עדן" ובעליה, איש העסקים, מאיר ג'אויד אלדרדישתי, נגד עו"ד יוסי שגב ומתגובתו, היא השאלה האם שגב שילם במועד את מס הרכישה עבור הקרקע שרכשה החברה בחוף הים של חדרה, והאם דיווח לרשויות המס ולתובעים על כך.

חשוב להדגיש כי הטענות נגד שגב בתביעתה של "קדמת עדן" הן במישור האזרחי בלבד. ועם זאת, לא מדובר בפעם הראשונה שבה מופנות נגד שגב טענות בנוגע לטיפול בענייני מס של לקוחותיו.

ביוני 2010, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד שגב בגין עבירות של דיווח כוזב בנסיבות מחמירות.

לטענת רשות המסים והפרקליטות, כדי להתחמק מתשלום מע"מ בסך 2.8 מיליון שקל, שקיבל כשכר-טרחה עבור ייצוג משפטי שהעניק לבתו של המיליונר, שאול אייזנברג ז"ל, ליז הרדי, המתגוררת בישראל, הציג שגב לרשויות מע"מ מצג כוזב, כאילו את השירות המשפטי נתן לאמה של ליז, לאה אייזנברג, שהיא תושבת חוץ.

בראיון ל"גלובס", שנתן שגב לפני כשנה, בעיצומו של המשפט הפלילי המתנהל נגדו בבימ"ש השלום בת"א, יצא שגב למתקפה על רשות המסים

לדבריו, כתב האישום נגדו הוגש לאחר שחשף כי אנשי הרשות זייפו מסמכים ויצרו מצג שווא, שלפיו שגב הגיש שורה של השגות (ערעורים) על שומות שנעשו לו במס הכנסה.

שגב, שמתמחה בתיקי פירוק וכינוס נחשב לאחד מעורכי הדין העשירים בארץ, עשה את רוב ממונו על-ידי כניסה כשותף של לקוחותיו. הוא הפך לעו"ד מוכר, בזכות ייצוג גופים קטנים ואנשים בודדים מול הבנקים, מול חברות גדולות ומול הרשויות.

באחרונה מונה שגב למפרק הזמני של חברת טאו תשואות שבבעלות אילן בן-דב.

בימים האחרונים ביקש שגב מבית המשפט לחייב את בן-דב בשכר-הטרחה שישולם לו בגין עבודתו, בנימוק שאין הצדקה שהנושים יישאו לבדם בשכר-הטרחה. זאת, בניגוד למקובל.