בועת טריליון הדולר מאיימת למוטט את כלכלת ארה"ב

ה'פד' עוקב בדריכות אחר הלוואות הסטודנטים וסקר חדש מצביע על כך שההלוואות שילשו את עצמן מ-2004 ועד 2012 לרמה של טריליון דולר ■ בעוד 3 חודשים הריבית על הלוואות הסטודנטים מתוכננת לעלות ל-6.8%

אומנם הנתונים שפורסמו בשבועות האחרונים מעידים שכלכלת ארה"ב ממשיכה להתאושש, בייחוד בשוק הדיור, אולם חובות הסטודנטים שגדלו לרמות גבוהות מאיימות לפגוע בכלכלה השברירית.

הסיפור של איזאק וסטפאני אדאמס מריצ'מונד יכול להמחיש את חומרת הבעיה. הזוג הצעיר מצפה לילד ראשון ולפני כשנה הם החליטו לנצל את המחירים הנמוכים של שוק הדיור וכן את ריבית המשכנתאות האטרקטיבית ולרכוש בית. אולם, מה שהפריד ביניהם לבין משכנתא היה הלוואת סטודנטים בהיקף של 100 אלף דולר שהשניים לקחו לפני מספר שנים. העובדה שלאיזאק אין עבודה יציבה החריפה את המצב והם לא עמדו בתנאים לקבלת משכנתא.

"בטווח הקצר ניתן לראות בבירור ירידה במספר אלו שרוכשים בית בפעם הראשונה", טוען ברייאן קוסטר מחברת Coester Valuation Management, שהוסיף ואמר כי אלה שלא יוכלו להרשות לעצמם בית יקר יותר יפנו לשוק הבתים הקטנים והזולים.

רוכשי הבתים בפעם הראשונה מהווים כ-40% מכלל רוכשי הבתים בארה"ב, אך לאחרונה הנתח שלהם בשוק הדיור ירד לרמה של מתחת ל-30% מכלל הרוכשים, כך לפי איגוד הקבלנים האמריקאי. כלכלנים רבים מעריכים כי הלוואות הסטודנטים מרחיקות קונים פוטנציאלים רבים מהשוק, כך שהם נאלצים להמשיך לשכור בית או לחזור לגור עם ההורים.

מעבר לכך, ה'פד' עוקב בדריכות אחר הלוואות הסטודנטים וסקר חדש מצביע על כך שההלוואות שילשו את עצמן מ-2004 ועד 2012 לרמה של טריליון דולר והחשש הוא שהם ישפיעו לרעה על ההתאוששות הכלכלית ועל שוק הדיור בפרט.

ה"סיכה" האחרונה שמאיימת לפוצץ את "בועת האשראי" הזו היא העלייה המתוכננת ברבית הלוואות הסטודנטים מ-3.4% לרמה של 6.8% ב-1 ליולי השנה. אומנם מרבית המחוקקים בוושינגטון לא מעוניינים שהריבית הזו תעלה, אך לפי הערכות ההעלאה תתבצע.