ח"כים לנתניהו: אשר כללי אתיקה מחייבים לשרים

הממשלה נמנעת מלאשר את כללי האתיקה של שר המשפטים לשעבר יעקב נאמן, וכעת דורשים עמותת "הצלחה" וח"כ מיקי רוזנטל שהממשלה תדון בנושא בהקדם

חברי כנסת מצטרפים למאבקה של עמותת "הצלחה", בדרישה שהממשלה תתקין כללי אתיקה ודין משמעתי מחייבים לשרי הממשלה.

במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו דורשים עמותת "הצלחה" וח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) שהממשלה תדון בנושא בהקדם האפשרי - ואם לא תעשה כן, תוגש נגד הממשלה עתירה לבג"ץ.

לפני כ-3 חודשים נחשף ב"גלובס" כי הממשלה נמנעת מלאשר את כללי האתיקה, אף ששר המשפטים דאז, יעקב נאמן, העביר לאישור הממשלה את נוסח כללי האתיקה מטעמו כבר באוגוסט 2011.

באפריל 2008 סיימה ועדה ציבורית בראשות נשיא בית המשפט העליון בדימוס, מאיר שמגר, לגבש קוד אתי לחברי הממשלה והצעה לכינון מנגנון העמדה לדין משמעתי לשרים וסגני שרים, שיפרו את כללי האתיקה. כיום קובעים כללי התקשי"ר דין משמעתי רק לעובדי ציבור, ולא לנבחרי ציבור. הדבר הפך להיות משמעותי בשנים האחרונות, כשהתברר כי בעבירות גבוליות של שרים לא ניתן לאכוף כלפיהם נורמה משמעתית כלשהי, והברירה נותרת בין אכיפה פלילית לבין העלמת עין.

כך, למשל, הוחלט להעמיד לדין את השר לשעבר, חיים רמון, בפרשת הנשיקה הכפויה, אף שלדברי היועמ"ש דאז, מני מזוז, דין משמעתי היה מתאים יותר בנסיבות. עם תחילת כהונתה של ממשלת נתניהו השנייה ב-2009, הוקמה ועדת שרים בראשות נאמן, שתפקידה היה לעבד את הצעת כללי האתיקה שהציעה ועדת שמגר. ועדת נאמן הייתה אמורה להעביר את המלצותיה לממשלה בתוך חצי שנה, ואולם הדבר לא קרה.

"אנו רואים בחומרה יתרה את העובדה שעל אף שכללי האתיקה הועברו לדיון בממשלה כבר בקיץ 2011", כתב לנתניהו היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה", עו"ד אלעד מן, "טרם נמצא זמן לדון בכללים ולאשרם. מדובר בחסך משמעותי ומהותי במשפט הציבורי והמינהלי,עד כדי ירידה לשורשי תקינותו הבסיסית. עוד חמורה העובדה שהממשלה לא מצאה לנכון להביא לידיעת הציבור את נוסח הכללים שהוצעו על ידי ועדת השרים בראשות השר נאמן, ובמה, אם בכלל, שונה נוסח זה מהכללים שהוצעו על ידי ועדת שמגר ושנכללו בדו"ח הוועדה". לפנייה לנתניהו צורפה גם פנייה בהתאם לחוק חופש המידע, בדרישה שנוסח כללי האתיקה שהציעה ועדת נאמן תפורסם לציבור.

עוד נטען בפנייה לנתניהו כי "כישלונה של הממשלה לעגן בכללים מחייבים, למעלה משנה וחצי לאחר הנחתם על שולחנה לאחר שוועדת שרים סיימה את עבודתה בעניין, ועל אף פניות חוזרות ונשנות מטעמנו, מהווה הפרה ברגל גסה של חובת הרשות לקבל החלטה בתוך פרק זמן סביר, ובוודאי איננה יכולה להיחשב כקבלת החלטה במהירות הראויה".

"אני רואה חשיבות רבה באימות תקנון אתי לנבחרי ציבור ובהם שרים וחברי כנסת", אמר ח"כ רוזנטל ל"גלובס", "התקנון משקף את המחויבות של שרים לפעול על פי אמות מידה של שקיפות למען ולטובת הציבור. זהו נדבך חשוב בחידוש אמון הציבור בנבחריו, ולכן אימוצו כבר בקדנציה הקרובה היא תנאי הכרחי למטרה חשובה זו. אינני מבין מדוע ראש הממשלה מעכב את יישום תקנון האתיקה לשרים, וסוגיה זו איננה נושא למחלוקות בין המפלגות השונות בכנסת". מלשכת ראש הממשלה טרם נמסרה תגובה.