ברנע: "האופן שבו דנקנר הפך ליו"ר בנק הפועלים לא היה נראה לי"

פרופ' אמיר ברנע בעדותו במשטרה בפרשת דני דנקנר: "דני היה תלוי באופן מלא בבעלת השליטה שרי אריסון, ואני לא הבנתי את התלות הזו"

"כל האופן שבו קיבל דני דנקנר את תפקיד יו"ר דירקטוריון בנק הפועלים לא היה נראה לי. דני היה תלוי באופן מלא בבעלת השליטה (שרי אריסון. ח"מ) ואני לא הבנתי את התלות הזו" - כך העיד פרופ' אמיר ברנע בחקיר תו במשטרה בפרשת דני דנקנר.

ברנע כיהן כדירקטור בבנק הפועלים מ-2002 עד סוף 2006 והוא אחד מהמומחים הגדולים בארץ בתחום הבנקאות. היום (ד') העיד ברנע במשפטו של דנקנר בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

בכתב האישום נגד דנקנר, שכולל 4 אישומים, מואשם דנקנר בעבירות של הלבנת הון, מירמה והפרת אמונים בתאגיד וקבלת דבר במירמה בפרשת בנק פוזיטיף וספיחיה.

ברנע, שעבד בבנק לצדו של דנקנר במשך כשלושה חודשים, התייחס בעדותו במשטרה גם לעבודתו של קודמו של דנקנר בתפקיד יו"ר בנק הפועלים, שלמה נחמה. "אם יש לי ביקורת על שלמה נחמה זה שגם הוא היה, לדעתי, מעורב מדי בעסקים היומיומיים של הבנק ובמגע עם הלקוחות, מה שחורג, לדעתי ממסגרת התפקיד של היושב ראש".

כאשר נשאל ברנע על-ידי חוקרי המשטרה האם דנקנר היה יותר קיצוני מנחמה בהתנהלות שלו, השיב ברנע: "הכרתי את דני דנקנר תקופה קצרה מדי בתפקידו כיו"ר כדי לקבוע עמדה בשאלה זו".

אולץ להתפטר

ברנע שטח בפני חוקרי המשטרה את נסיבות סיום כהונתו בבנק הפועלים. "בפועל אני התפטרתי מהבנק, אבל זה היה לאחר שעו"ד פיני רובין פנה אלי בשם בעלת השליטה והבהיר לי שהיא מעוניינת שאני אתפטר, ואני אעבור הליך של פיטורין, אם אני לא אתפטר. השיחה השנייה הייתה עם דני דנקנר, שאמר שהוא איבד את האמון בי. הקש ששבר את גב הגמל היה העובדה שלא מוניתי לוועדה לניהול סיכונים".

האישום הראשון נגד דנקנר עוסק בפרשת רכישת בנק פוזיטיף. לפי אישום זה, דנקנר פעל בניגוד עניינים מהותי בהיותו יו"ר דירקטוריון בנק הפועלים, בכך שלא דיווח על הקשרים העסקיים של חברת אלרן השקעות, בה היו לו אחזקות משמעותיות, עם קבוצת RP בראשותו של רפי ברבר. זאת, בעודו מנהל מו"מ עם ברבר על תשלום פיצוי לקבוצת RP בגין ויתור על חלקה בעסקה עם בנק הפועלים לרכישה משותפת של בנק פוזיטיף.

בנושא זה אמר ברנע במשטרה כי בדירקטוריון הבנק לא הועלה הנושא של RP והמו"מ שהתנהל לגבי הפיצוי. "לא יתכן שאני, כדירקטור בבנק הפועלים, לא מקבל דיווח על המו"מ מול RP. מדובר בעסקה מהותית שחייבת בדיווח לדירקטוריון וחייבת לקבל ביטוי בדוחות הכספיים", העיד ברנע.

בהמשך חקירתו במשטרה ציין ברנע כי גם כמומחה לממשל תאגידי הוא סבור שדירקטור, ובוודאי יו"ר, "חייב להצהיר על כל אינטרס במישרין או בעקיפין שיש לו עם חברה שאיתה הוא מנהל מו"מ בשם הבנק. "כשאני אומר בעקיפין אני מתכוון גם למצב שבו הדירקטור אינו מקיים מו"מ ישיר עם אותה חברה, אבל הוא נהנה, כבעל ענין מהותי, מתוצאות העסקה", הבהיר ברנע.

יצוין כי דני דנקנר כופר בכל האישומים נגדו. באמצעות עורכי הדין נבות תל-צור, יוסי בנקל, רותי ליטבק וטל שפירא, הוא טוען כי ההחלטות המרכזיות, נשוא כתב האישום נגדו, נידונו ואושרו על-ידי הנהלת בנק הפועלים, כמו גם דירקטוריון הבנק.