דן כהן כפר בכל האישומים; יישאר במעצר עד תום ההליכים

(עדכון‎) - כהן, הנאשם בלקיחת שוחד כדירקטור בחברת החשמל, קיבל היתר להשתמש במחשב במעצר כדי ללמוד את חומר הראיות נגדו ■ ביהמ"ש העליון דחה את ערעורו על החלטת המחוזי להשאירו במעצר עד תום ההליכים נגדו

השופט לשעבר דן כהן, המואשם בלקיחת שוחד ובעבירות נוספות, יוכל להשתמש במחשב בין כותלי בית הכלא לצורך סריקה ולימוד של חומר הראיות נגדו.

בדיון שנערך היום (א') במשפטו של כהן בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, מסרה הפרקליטות כי היא מוכנה להיענות "באופן חריג ויוצא דופן" לבקשתו של כהן, שנמצא במעצר, לעשות שימוש במחשב כדי ללמוד את התיק נגדו ולהתגונן בפניו בבית המשפט.

כהן יקבל מחשב ללא גישה לרשת האינטרנט, שבעזרתו יוכל לעיין בחומר החקירה הסרוק, שיועבר אליו הכולל כ-800 קלסרים ב-270 ארגזים.

לדברי סנגורו, עו"ד איתן מעוז, המייצג גם במשפט פרשת הולילנד, חומר החקירה בתיק של כהן הוא "קצת פחות".

כפר באישום

בתוך כך כפר היום כהן, באמצעות סנגורו עו"ד איתן מעוז, באישומים נגדו. בתגובה לכתב האישום שהגיש כהן, הוא כפר באופן לאקוני ב-4 סעיפי האישום נגדו - בפרשות סימנס, רוגוזין, ספאנלס ובאישום כי הוא שיבש מהלכי משפט בכך שעזב את הארץ לפרו אחרי שהוגש נגדו כתב אישום ב-2009.

"פנינו לכפירה", הבהיר עו"ד מעוז בדיון היום. מעוז ציין כי לצורך מתן תשובה מפורשת ורחבה יותר לכתב האישום, דרוש לו ולנאשם זמן נוסף ללימוד חומרי החקירה.

לדבריו, כדי להשיב על רוב-רובם של הפרטים המופיעים בכתב האישום נגד כהן, יהיה עליו לעיין בהרבה פרוטוקולים של ישיבות דירקטוריון ובהחלטות שעדיין לא הועברו אל ההגנה.

כהן מואשם בעבירות של לקיחת שוחד עבור "תפירת" מכרזים לחברות בעת שכיהן כדירקטור בחברת החשמל ובסדרת מעשי מירמה נוספים. בין היתר, הוא מואשם כי בשעה שכיהן קיבל שוחד מחברת סימנס באמצעות מנכ"ל החברה לשעבר, אורן אהרונסון, בתמורה לקידום עסקאות רכישה בין סימנס לחברת החשמל.

אהרונסון, שהיה בעל מניות בסימנס ישראל, משמש עד מדינה בפרשה, ועיקר הראיות נגד כהן סובבות סביב עדותו. עד תביעה נוסף הוא שלמה דניאל, גיסו של אהרונסון, ששימש איש-קש שבאמצעות חשבונו הועברו כספי השוחד הנטענים.

יישאר במעצר עד תום ההליכים

בתוך כך, שופט בית המשפט העליון, צבי זילברטל, דחה היום את הערר שהגיש כהן על החלטת המחוזי להשאירו במעצר עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. "כהן כבר הוכיח בפועל שהוא נכון לשלם מחיר אישי וכלכלי כבד כדי להתחמק ממשפט", כתב זילברטל בהחלטתו.

השופט זילברטל בחן את האפשרות לשחרר את כהן לחלופת מעצר, כגון מעצר-בית והטלת תנאים מגבילים, זאת לאור החשש להימלטותו של כהן והחשש לשיבוש מהלכי משפט.

"בבחינת האפשרות לרחוש אמון לכהן, אין מנוס מלהביא במניין השיקולים את נסיבות ביצוע העבירות המיוחסות לו, כמו גם את דרך הפעולה שאותה אימץ כשנודע לו שהוא נחקר כחשוד", כתב זילברטל.

לדבריו, "יש חשיבות רבה לכך שמדובר במי שבעבר ניתן בו אמון עד כדי מינויו ובחירתו לשאת בתפקידים ציבוריים המקנים לממלאם עוצמה רבה ויכולת השפעה. כהן כיהן כדירקטור בחברת החשמל, כיו"ר ועדת הנכסים של הדירקטוריון וכחבר ועדת המכרזים העליונה. יש בכך ביטוי מובהק לאמון הרב שניתן בו ושמכוחו הופקד על רכושם של אחרים ועל מהלכים בעלי משמעות במשק הישראלי. כגודל האמון שרחשו לו בעבר - כך גודל השבר שנגרם כתוצאה מהפרתו הבוטה על-ידו. העורר מעל באמון שניתן בו".

עוד קבע בית המשפט העליון כי כהן גילה "תעוזה מופלגת, מבחינת ההיקף הכספי של העבירות, מבחינת התחכום שבמעשים ומבחינת הבוטות והיעדר המורא שבהפרת החוק מצד מי שניתן היה להניח לגביו כי לא יהין לעשות כן".

השופט קבע כי ההחלטה לעצור את כהן עד תום ההליכים איננה נשענת על עצם יכולתו הכלכלית לשהות תקופה ממושכת במדינה זרה, אלא "בשל נכונותו המוכחת לנצל יכולת זו לשם הימלטות מהליכי חקירה ומשפט, ולעניין זה אין משמעות רבה לשאלה האם עצם היציאה מהארץ מהווה עבירה אם לאו". (בש"פ 2474/13).

מיליוני דולרים בפנמה

נזכיר כי בבקשה להותיר את כהן במעצר עד תום ההליכים טענה הפרקליטות כי שחרורו עלול להביא לשיבוש מהלכי משפט, התחמקות מהליכי שפיטה או ריצוי העונש, השפעה על עדים או פגיעה בראיות בדרך אחרת.

"כהן עשה כל שביכולתו כדי להסתיר את התנהלותו העבריינית", טענה עו"ד אורלי דורון מפרקליטות מיסוי וכלכלה בבקשת המעצר, "בתחכום רב ובתעוזה הוא טווה רשת מסועפת של חברות פרטיות, שאת הקשר שלו אליהן הסווה באמצעות שימוש בחברות נאמנות ובחברות-קש שבבעלות אנשי קש במדינות שונות", כתבה הפרקליטות.

לדבריה, כהן מחזיק עשרות מיליוני דולרים בחשבונות בנק במדינות שונות בעולם - ובין היתר בליכטנשטיין, בפרו ובפנמה.

כהן כיהן במשך 3 שנים כשופט בית המשפט המחוזי בבאר-שבע. בתו היחידה, אורנית, הייתה נשואה לאבנר ברק, בנו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק.