מניית שמן נפלה 21% בעקבות עצירת קידוח "ים 3" מול אשדוד

התקציב הנוכחי של הקידוח: 116 מ' ד' ■ מגדל שוקי הון: "הפוטנציאל לא נעלם, אך נידרש לגיוס נוסף"

בדומה לקידוח "ים 2" של ישראמקו , שבוצע בתחילת שנות ה-90 והופסק בעקבות לחצים גבוהים בבור הקידוח, הודיעה היום חברת שמן חיפושי נפט כי עצרה את פעולות הקידוח "ים 3" הנקדח בסמוך, בשל לחצים גבוהים של גז, מעבר להערכות המקוריות.

חוסר הוודאות באשר לעתיד הקידוח, שתקציבו 116 מיליון דולר, הפיל את מניית חברת שמן (המחזיקה כ-84% מהזכויות בקידוח) בשיעור של 21.3% לשווי של 410 מיליון שקל. בעלי המניות הבולטים בשמן הם חברת מנופים, בעליה אברהם נניקשווילי ושותפו לשעבר במנופים ג'קי בן זקן. שותפות זרח, המחזיקה ב-7.5% מהזכויות ברישיון, צנחה ב-11.9%

גם אז, לפני 22 שנה בקידוח "ים 2", הסיבה לעצירת הקידוח הייתה חדשות חיוביות לכאורה. בשכבת המטרה, בעומק של כ-5,300 מטר, נמצא נפט, אולם בשל העובדה שהציוד לא היה מותאם ללחצים ולטמפרטורות הגבוהות שבעומק האדמה, הופסקו מבחני ההפקה לאחר זמן קצר.

בעקבות הלחצים הגבוהים שהתגלו באותו קידוח ישן, הודיעה שמן בעבר כי "בכוונת החברה לבצע את קידוח 'ים 3' באמצעות ציוד ומכונת קידוח אשר יותאמו ללחצים ולטמפרטורות גבוהות".

למרות ההערכות המוקדמת, דיווחה היום שמן כי "במהלך הקדיחה של שכבות הגז העליונות ב'ים 3' נצפו לחצים גבוהים של גז, מעבר להערכות המקוריות. אלה חייבו את עצירת פעולות הקידוח בעומק הנוכחי שאליו הגיעו (3,551 מטר) לצורך בדיקת תוכניות חלופיות לתוכנית הקידוח המקורית, והתאמת תוכנית הקידוח לממצאים באתר בעקבות לחצי הגז הגבוהים. זאת, במטרה להמשיך בביצוע הקידוח ולאפשר הגעה למטרה העיקרית - שכבת הנפט - אשר על פי הערכות נמצאת בעומק של 5,200-5,800 מטר. כאמור, שינוי בתוכנית הקידוח יביא להגדלת תקציב ומשך הקידוח, אשר אינם ניתנים להערכה במועד דוח זה".

לכאורה, מדובר בחדשות חיוביות, כיון שהדיווח מאשר את הימצאותו של גז במטרה המשנית בקידוח ובלחץ גבוה. על פי דוח המשאבים של NSAI, שהתבסס על הסקרים הסיסמיים שבוצעו, קיים סיכוי של 36% להימצאות רזרבות גז טבעי בהיקף של כ-1.8 TCF (טריליון רגל מעוקב) - כחמישית מהיקף הגז שנמצא בתגלית "תמר". שמן טרם ביצעה בדיקות לוגים חשמליים, ואין בידה מידע באשר להיקף הגז שנמצא, אולם על פי דוח NSAI, לא מדובר במאגר גדול.

החדשות הפחות טובות הן הפסקת הקידוח. בימים הקרובים תבצע מפעילת הקידוח, חברת CDC, חיזוק של חומרי האיטום בבור הקידוח. התכנון נעשה לפי הלחצים שנמדדו בקידוח "ים 2", אך משהתברר כי הלחצים במאגר "ים 3" גבוהים יותר, יש צורך בתכנון בור חדש שיעמוד בלחצים הללו. תכנון מחדש של הקידוח עשוי להאריך באופן משמעותי את משך זמן השלמתו ואת עלותו. עקב כך, רשמו היום החברות המחזיקות ברישיון ירידות שערים חדות.

תקציב הקידוח הולך ותופח

שמן נפט וגז, אשר בראשה עומדים הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי (יו"ר) ויוסי לוי (מנכ"ל), החלה לבצע את קידוח "ים 3" בדצמבר אשתקד, במרחק של קילומטר מהמיקום שבו התבצע קידוח "ים 2" בשנת 1991 - כ-15 ק"מ מצפון מערב לאשדוד.

על פי הסקרים הסיסמיים, יש בקידוח שני מבנים שבהם עשויות להימצא תגליות נפט: מבנה "ים" ומבנה "בראבו". על פי דוח הערכת משאבים של NSAI, האומדן הטוב במבנה "ים" מצביע על פוטנציאל למאגר של 120 מיליון חביות נפט. ב"בראבו", מעריכה NSAI, קיים פוטנציאל להימצאות מבנה בהיקף של 107 מיליון חביות נפט.

לפני הקידוח, העריכה שמן את עלותו ב-98 מיליון דולר. את מבחני ההפקה שהיא צריכה לבצע העריכה החברה ב-12 מיליון דולר נוספים. לאחר מכן, בעקבות עיכוב במועד התחלת הקידוח בשל הכנת סקר סביבתי, גדל התקציב ל-104 מיליון דולר. בחודשים האחרונים שבהם בוצע הקידוח נגרמו בו כמה עיכובים שנבעו ממזג האוויר ומסיבות ביטחוניות, והתקציב תפח ל-116 מיליון דולר (ללא מבחני הפקה). כעת מסתמן כי עלות הקידוח התקציב תגדל שוב.

ערן יונגר, אנליסט האנרגיה של מגדל שוקי הון, התייחס היום להתפתחויות ואמר כי "סביר להניח שיש גז, אבל השדה לא אמור להיות גדול מדי. מבחינת הפרוספקט עצמו, שהמטרה העיקרית בו היא נפט, כשנתקלים בבעיה שגורמת להפסקה של קידוח, לא מדובר בחדשות טובות".

יונגר הוסיף כי "אם במסגרת התכנון מחדש יהיה צורך להגיע ממקום אחר לשכבת המטרה, מדובר בעלות קידוח יקרה יותר מה שיכול ליצור דילול של בעלי השליטה או הציבור (החזקה קטנה יותר ברישיון). בתרחיש הגרוע ביותר, שבו החברה תידרש לבצע קידוח חדש או להחליף אסדה, ייתכן שהקידוח לא יהיה כדאי כלכלית". יונגר סיכם ואמר כי "הפוטנציאל בקידוח לא נעלם, אבל הדרך עוד ארוכה, ונידרש לגיוס כסף נוסף כדי להגיע לשכבת המטרה, שבה נמצא נפט לפני 20 שנה".

נציין כי הדיווח על עצירת הקידוח הגיע שלושה ימים לאחר ששמן דיווחה על גיוס של 11 מיליון דולר, שנועד להבטיח את השלמת הקידוח. שמן מכרה לחברת צמיחה, שלד בבורסאי שבשליטת חברת גרינסטון של ירון ייני, 3.34% מהזכויות ברישיון תמורת כ-7.3 מיליון דולר. 4 מיליון דולר מתוכם ישולמו באופן מיידי.

כמו כן, התחייבו בעלי העניין בחברה, ובהם אברהם נניקשווילי, ג'קי בן זקן וחברת בונסטאר שבבעלות יוסף וישי מור, כי יזרימו 4 מיליון דולר במסגרת הנפקה שתערוך שמן. חברת לפידות, שבשליטת יעקב לוקסנבורג, הודיעה שתרכוש במסגרת ההנפקה ני"ע בהיקף של 3 מיליון דולר לפחות.

בעלי הזכויות ברשיון שמן
 בעלי הזכויות ברשיון שמן