שתי הכרזות נבובות על שיכון

השר החדש אורי אריאל מפזר הבטחות-שווא מחוץ לגבול שיפוטו

זה קרה יותר מדי מהר. גם אורי אריאל הבין שכוחו של שר הבינוי והשיכון במדינת ישראל, מדינה שכבר מזמן אינה בונה ואינה משכנת, הוא בעיקר בהשמעת הצהרות פומפוזיות ופופוליסטיות לכלי התקשורת.

רק לפני שבוע אמר שר השיכון והבינוי החדש בוועידת הנדל"ן של "גלובס" שהוא עדיין לומד את החומר, ואילו השבוע - לפני שחלילה קבינט הדיור מתחיל לשלוף שפנים מהכובע ולגנוב לו כותרות - כבר הספיק השר אריאל להצהיר על ביטול המע"מ לרכישת דירה ראשונה ועל בנייה שתתרחש בקרוב בשטחי E1 שבין ירושלים למעלה אדומים.

המכנה המשותף בין שתי ההצהרות הללו מאוד ברור: ראשית, אין ביניהן לבין משרד השיכון דבר. עם כל הכבוד, לא השר אריאל יחליט על הטלה או הסרה של מס ערך מוסף (ועם משרד האוצר כמובן שהוא עדיין לא דיבר).

ודאי שלא הוא שיחליט על בנייה במקום הכי טעון והכי מורכב בסכסוך הארוך שבין ישראל, הרשות הפלסטינית והאמריקאים; שנית, אין ככל הנראה שתי הצעות יותר שחוקות בדברי הימים של הכנסת מאשר ביטול מע"מ על דירה ראשונה או בנייה מאסיבית על שטחי E1.

ולעצם ההצעה לבטל את המע"מ: כ-10,000 דירות חדשות נמכרות בישראל כדירה ראשונה מדי שנה. הכנסות המדינה מאותן דירות חדשות, ממע"מ בלבד, מתקרבות ל-3 מיליארד שקל.

וכשיו"ר קבינט הדיור, שר האוצר יאיר לפיד, עסוק בשבועות האחרונים בחיפושים אחר מקורות לסגירת הגירעון האדיר, הוא ודאי שמח לראות את שר השיכון וחבר הקבינט אורי אריאל כורה לו במפתיע עוד בור תקציבי ענק, מה שבוודאי מבטיח מערכת של אמון הדדי וסיעור מוחות פורה ומוצלח בקבינט החדש.

ולא שזו בהכרח הצעה רעה. חרף ההתנגדות ההיסטורית של פקידי האוצר, יש דרכים מאוד לא פשוטות לוודא שהפטור ממע"מ יגיע ברובו לרוכשי הדירות ולא לקבלנים שיזכו לביקושי יתר.

אבל שר השיכון, ודאי כשהוא עדיין מכהן גם כיו"ר מינהל מקרקעי ישראל במשרה מלאה (לפחות עד שיגיע משה כחלון מלימודיו בהווארד), מוכרח להתרגל לעובדה שהוא מיניסטר עם סמכויות ולא יועץ או ח"כ מירכתי האופוזיציה הזקוק לבמה ומשחזר סיסמה ישנה.

הוא האיש שאמור לשקוד לילות כימים לייצר בחודשים ובשנים הקרובות קרקעות לשיווק בכל הארץ, ולהיות האחראי לכך שפוטנציאל לעשרות אלפי יחידות דיור בראש העין, ביבנה, במודיעין, בקרית גת ועוד יהפכו דה פקטו במהירות למכרזים מוצלחים ולמנופים בשטח, כך שההיצע יוריד סוף סוף את מחירי הדיור.

הבטחות חסרות משקל

על עניינים כמו מיסוי (מע"מ, מס שבח, מס רכישה ועוד), ריבית, תחבורה וכו' הוא יכול וחייב לדפוק על השולחן, להציע הצעות לשר הרלוונטי ולקבינט הדיור, ולהשתמש בכל הרשימה הזו כתירוצים בבא העת למאבקו האבוד במחירי הדיור, אבל שלא ישתמש בהם כל כך מהר ככותרות פופוליסטיות והבטחות לא מחייבות וחסרות משקל בעיתונות.