ידיעות סותרות על מעצר חשוד בפיגוע במרתון בבוסטון

המעצר - בעקבות גילוי סרטון וידיאו שבו נראה אדם נושא תרמיל כהה, וכנראה מניח אותו, שניות לפני הפיצוץ השני ■ גורמים בכירים בבית הלבן וחוקרים בבוסטון שהידיעה אינה נכונה ושלא נעצר שום חשוד

ידיעות סותרות על על מעצר חשוד בפיגוע במרתון בבוסטון. הערב (שעון ישראל) מסרו ערוץ פוקס ניוז וסוכנות א.פ., שחוקרים עצרו היום (ד') חשוד בפיגוע סמוך לקו הגמר של המרתון בבוסטון שלשום, שבו נהרגו שלושה בני אדם, לרבות ילד בן 18, ונפצעו 180, חלקם אנושות.

סוכניות הידיעות "פוקס" ו-"AP" מסרו שהעצור יובא לפני שופט להארכת מעצרו בשעות הקרובות. אולם מיד לאחר פרסום המידע אמרו גורמים בכירים בבית הלבן וחוקרים בבוסטון שהידיעה אינה נכונה ושלא נעצר שום חשוד. הם צוטטו בערוץ החדשות MSNBC. הודעה רשמית של FBI, שפורמה כמה דקות לפני 10 בערב, שעון ישראל, הכחישה באופן חד-משמעי שנעצר חשוד.

הידיעה על המעצר לכאורה עוררה התרגשות רבה בבוסטון וערוצי החדשות הראו מאות אנשים צובאים על בית-המשפט הפדרלי בעיר, בהנחה שהעצור, כביכול, יובא לבניין. בכל אופן, כמה ערוצי חדשות דיווחו שרכבים ממשלתיים, עם אורות מהבהבים וחלונות מואפלים, הגיעו לאתר, התפתחות שגררה גל שמועות חדש. לפי אחת הידיעות, ב-10.30 בערב, שעון ישראל, התקבלה בבית-המשפט הודעה טלפונית שמטען חבלה הוטמן במקום והוחל בפינוי הבניין ומאות האנשים שסביבו.

אמצעי תקשורת רבים מדווחים שאותר קטע וידיאו שבו נראה אדם נושא תרמיל כהה ומניח אותו באזור שבו התפוצץ המטען השני בפיגוע, כמה שניות לפני הפיצוץ. על פי הדיווחים, מדובר בקטע בעל איכות מעולה ויש כמה ידיעות שזוהה אדם שהשלטונות "מעוניינים לדבר אתו". אך, כאמור, לפי שעה טרם נעצר איש.

קטע הווידיאו צולם במצלמה של חנות הכל-בו לורד אנד טיילור, ברחוב בוילסטון, בלב בוסטון, שממוקמת ממול לשני האתרים שבהם התפוצצו המטענים.

בשלב זה נעשים מאמצים גדולים לזהות את האדם בווידיאו באמצעות טכנולוגיות של התאמת קלסתרים מול תצלומים דיגיטליים במאגרי מידע של הרשות להנפקת רשיונות נהיגה ורשויות אחרות וכן עם תצלומים ממצלמות וידאו אחרות ברחבי בוסטון.

הידיעות על המעצר לכאורה, ומאוחר יותר על זיהוי אדם שהמשטרה מעוניינת לדבר אתו, עוררו מורת רוח גדולה בקרב החוקרים. הם אומרים שהטרוריסט, או הטרוריסטים, עלולים לנקוט אמצעי זהירות או להימלט בעקבות המידע שהחוקרים עלו על עקבותיהם.

רשויות החקירה קראו לאלפי האנשים שהיו עדים לפיגוע למסור להן את כל הצילומים וקטעי הווידיאו שברשותם. החוקרים מוצפים עתה באוקיינוס של תצלומי סטיל וקליפים, אך הם נרגשים במיוחד מהקליפ שצולם במצלמת חנות הכל-בו, שנחשב כפיסת מידע מבטיחה.

חוקרים ואנליסטים אומרים, שבשלב זה אין לדעת אם מדובר בטרור איסלמי או בטרור פנימי ששואב השראה משנאה לשלטונות. מכל מקום, חוקרים מציינים, שמידע על הכנת מטענים מהסוג שפוצצו בבוסטון - באמצעות סיר לחץ - זמין לכל אחד באינטרנט.