כך מקבלים טייקונים הלוואות של מיליארדי שקלים מהבנקים

שאלות ותשובות: איך מאשרים הבנקים את הלוואות העתק, מי מנהל אותן ומה קורה אם הלקוח נקלע לקשיים?

מי נותן היום אשראי לעסקים?

בעבר אמרו כי האשראי נחשב לחמצן של המשק, ואכן כמעט כל העסקים בישראל נוטלים אשראי. בעבר נתנו כמעט אך ורק הבנקים אשראי לעסקים. אולם בעשור האחרון התפתח שוק האג"ח הקונצרניות, ונתח השוק שלו בתחום האשראי עומד על כ-50%. סך היקף האשראי העסקי בישראל מוערך ביותר מ-600 מיליארד שקל.

מכיוון ששוק ההון עדיין אינו מנוסה במתן אשראי, ישנם לווים רבים שלא הצליחו לעמוד בתשלומים וביקשו מבעלי האג"ח הסדר חוב. ב-4 השנים האחרונות נכנסו להסדר חוב אג"ח בהיקף כספי של יותר מ-20 מיליארד שקל.

איך מנהלים בבנקים את ההלוואות לעסקים?

הבנקים מלווים לאורך השנים את הלווה, ועוקבים אחר מצבו הפיננסי ויכולתו לעמוד בהחזר התשלומים. פעמים רבות, בהתאם למצבו של הלקוח, משנה הבנק את תנאי ההלוואה שלו.

מה קורה אם הלקוח נקלע לקשיים?

אם הלקוח נקלע לקשיים, מבצע הבנק לרוב שיקול קר - מהי הדרך שבה יצליח להשיג כמה שיותר מהחוב שנגבה. האם בפריסה של החוב, במחיקה של חלק מהחוב, ואולי אף במתן הלוואה חדשה שתסייע לשקם את העסק. לעתים מגיע הבנק למסקנה שהדרך הכי טובה היא השתלטות על הביטחונות שלו בהלוואה, או הגשת בקשה לפירוק החברה.

מה ההבדל בין הפרשה בדוחות הבנקים להפסדי אשראי למחיקת חובות?

בכל דוח כספי של בנק, ניתן לראות שהבנקים מבצעים הפרשות להפסדי אשראי. הכוונה היא לכספים שהבנקים מעריך כי יתקשה לגבות אותם. הבנק מבצע שני סוגים מרכזיים של הפרשות: הפרשה קבוצתית - הפרשה ללא קשר למצב הלקוח, ובהסתמך על נתונים כלליים כמו האטה כלכלית או משבר בענף שבו פעיל העסק; הפרשה פרטנית, בגין לקוחות ספציפיים שהתגלתה אצלם בעיה.

בכל מקרה גם אם הבנק הפריש את האשראי בדוח, אין זה אומר שהוא הרים ידיים והוא ויתר ללקוח על החוב. אם הבנק יצליח להשיג חלק מהחוב שהופרש, הוא יציג זאת כרווח: גביית חוב שהופרש בעבר להפסדי אשראי נקראת ריקברי. כך לדוגמה, לאומי הפריש כמעט את כל החוב של גנדן, אך הוא עדיין מבצע מאמצים לגיבוש הסדר חוב ולהשבה של לפחות חלק מהחוב.

מה היקף המחיקות השנתי של הבנקים?

קשה לדעת מה היה היקף המחיקות המדויק. עם זאת, היקף ההפרשות להפסדי אשראי עמד על קרוב ל-3 מיליארד שקל בקרב חמשת הבנקים הגדולים. זה אמנם נשמע סכום גבוה למדי, אבל הוא מהווה רק 0.4% מסך תיק האשראי שלהם. בהשוואה לשנים קודמות, ובהתחשב בעובדה שאנו נמצאים היום בהאטה כלכלית, הפרשות אלו נחשבות נמוכות למדי.