ארה"ב: המרדף בבוסטון נמשך - אחד החשודים מת, אחיו נמלט

(עדכון) - מצוד אחר אחד משני אחים החשודים בפיגוע; האח האחר נהרג בקרב יריות עם שוטרים ■ הערכות: הוא לא יסגיר עצמו בחיים ■ בוסטון בעוצר

נכון ל-11 בלילה, שעון ישראל, לא הצליחו יחידות לוחמה בטרור ללכוד את ג'והאר צרנאייב, בן 19, אחד משני האחים ממוצא צ'צ'ני, שחשודים בביצוע הפיגוע סמוך לקו הסיום של המתרון בבוסטון, ביום ב', שבו נהרגו שלושה בני אדם ונפצעו 175. האחר האחר, טמרלאן צרנאייב, נהרג בקרב יריות עם השוטרים בפרבר של בוסטון, לאחר ששני האחים שדדו חנות נוחות, רצחו שוטר במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, והשליכו מטעני נפץ לעבר כוחות משטרה שדלקו אחריהם.

ג'והאר צרנאייב נמלט, כאמור, ומתנהל אחריו מצוד מסיבי שבו משתתפים אלפי שוטרים ולוחמים, רכבים משוריינים ומסוקים. מטה המצוד מאמין שצרנאייב נמצא בעיר ווטרטאון, פרבר של בוסטון, והכוחות עורכים חיפושים מבית אל בית. במקרים רבים הם מורים למשפחה לפנות את ביתה, לעמוד בחוץ בעוד שוטרים עורכים חיפוש בבית. עד עתה נסרקו כ-70% מהבתים בעיר.בתחילת המצוד הקיפו כוחות המשטרה מקיפים בית מסוים בעיר באמונה שצרנאייב נמצא בו, אך מתברר שלא כך.

המשטרה מודה שקיימת אפשרות שצרנאייב עדיין נוהג במכוניתו, אי שם באזור המטרופוליטני של בוסטון, ועתה נעשים מאמצים לאתר מכונית הונדה סיוויק ירוקה, שהחשוד אולי נוהג בה. יש הערכות שצרנאייב לא יתיר ללכוד אותו בחיים והוא יתאבד וינסה להרוג שוטרים רבים ככל האפשר בפיגוע התאבדות.

במקביל נערכת המשטרה לבצע פיצוץ מבוקר של עצם חשוד בבית בעיר קיימברידג', ליד בוסטון, שקשור לחשוד, כדי לאפשר לחוקרים לערוך חיפוש בבית בלי להסתכן.

החוקרים אינם מוציאים מכלל אפשרות ששני האחים לא פעלו לבדם והם וייתכן שמדובר בקשר גדול יותר, אולי בהנחיית גורמים מחוץ לארה"ב. נערך מצוד גם חשוד נוסף שאולי סייע בביצוע הפיגוע. לפי אחד הדיווחים הוא עלה על רכבת אמטראק לניו-יורק. הרכבת עוכבה וכוחות ביטחון הקיפו אותה ובדקו את הנוסעים. לפי הדיווחים האחרונים המבוקש לא נמצא והרכבת המשיכה בדרכה. מטען חבלה שלא התפוצץ נמצא ליד תחנה מרכזית באזור בוסטון.

שני האחים היגרו לארה"ב מדאגסטאן, ליד צ'צ'ניה, והתגוררו באזור קיימברידג', ליד בוסטון, ויש ידיעות סתרות לגבי מקום הולדתם: יש דיווחים שנולדו בצ'צ'ניה, אך יש הטוענים שהשנים הם ילידי קירגיסטאן, שתיהן רפובליקות מוסלמיו בפדרציה הרוסיתץ

על סמך מידע זה אומרים אנליסטים שייתכן שהפיגוע במרתון היה טרור איסלמי. האח שנהרג נשא על גופו חגורת נפץ וייתכן שהם תיכננו לבצע פיגועים נוספים. לדברי אנליסט, אחד מארגוני הטרור הקשורים לאל-קאעדה, איחוד הג'יהאד האיסלמי (Islamic Jihad Union), מנסה בשנים האחרונות לגייס טרוריסטים שאינם נראים כערבים ואינם דוברים ערבית, כדי שיוכלו להיכנס לארה"ב ומדינות ערביות בלי לעורר חשד, או לגייס מוסלמים לא ערבים שחיים בארה"ב. שני האחים מתאימים לפרופיל זה.

עקבות שהותיר האח הבכור, טמרלאן, שנהרג, ברשת החברתית מצביעים על נהייה לאיסלם. הוא פירט בחשבונו ביו-טיוב את הקליפים החביבים עליו: קליפים של זמרי ראפ רוסיים, קליפ שבו מופיע רוסי שמכריז "כיצד קיבלתי את האיסלאם ונעשיתי שיעי" וקליפ המכונה "שבעה צעדים לתפילה מוצלחת".

האח הצעיר, ג'והאר, הפגין נוכחות ב-Vkontakte, פלטפורמה חברתית פופולרית ברוסיה. הוא מתאר שם את השקפת עולמו כ"איסלאם", אך אומר שהדבר החשוב בחייו הוא "קריירה וכסף". הוא מצטט משפט מהקוראן: "עשה טוב, מפני שאללה אוהב את אלה שעושים טוב".

בכל זאת, הערכות שהאחים היו תא רדום של טרוריסטים אינן עולות בקנה אחד עם גילם. משפחתם - אב, אם, שני האחים ושתי אחיות - היגרה לארה"ב מדאגסטאן, את מהרפובליקות של הפדרציה הרוסית, הסמוכה לצ'צ'ניה, ב-2012, כשהאחים היו ילדים.הם למדו בבתי-ספר באזור בוסטון ולדברי חברים ומכרים הם התערו היטב. האח הבכור היה מתאגרף ולמד מכללה מקומית. דודתו בטורונטו טענה, שהוא התחתן עם נוצריה ושלזוג נולדה ילדה. ולמד במכללה מקומית. הצעיר התענין בכדורגל. נראה שהם התקרבו לאיסלם בהיותם בארה"ב ונחשפו לתעמולה איסלמית באינטרנט. אמצעי תקשורת ציטטו את ההתבטאות הזו של הבכור: "אין לי אף חבר אמריקני. אני לא מבין אותם".

דודם של השניים, רוסלאן צארני, מווטרטאון, שאף הוא היגר לארה"ב, יצא הערב, שעון ישראל, אל מאות הכתבים ליד ביתו וגינה במילים קשות את שני אחייניו. "אני מתבייש בהם", הוא זעק. הם המיטו חרפה על בני צ'צ'ניה". הוא טען, שהם לא פעלו מסיבות דתיות אלא מפני שהם "לוזרים" שקינאו בהצלחתם הסובבים אותם. הוא קרא לאחיינו שנותר בחיים להסגיר את עצמו.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, מקבל עדכונים שוטפים ויש הערכות שהוא ישא נאום לאומה לאחר לכידת החשודים.

בעת מסירת הידיעה,עודה בוסטון בעוצר בלתי רשמי. מושל מדינת מסצ'וסטס "ביקש" מתושבי האזור המטרופוליטני להישאר בבתיהם, לנעול את הדלתות ולא לפתוח אותן אלא לשוטרים. בפועל, מדובר בעוצר. בוסטון נראית כעיר רפאים. רק ניידות משטרה, רכבי חירום אחרים ואפילו טנקים נראים ברחובות ומסוקים מרחפים באויר. חלק המרחב האווירי של בוסטון נסגר לתנועה.

המצוד החל לאחר ששני האחים שדדו חנות וחטפו רכב. הם רצחו שוטר של המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT), שישב במכוניתו, כנראה מפני שחשבו שהוא זיהה אותם. במרדף שהתפתח הם ירו על השוטרים, השליכו מטען חבלה. שוטר אחד נפצע קשה. על הלך הרוח של האח שנתר בחיים תעיד העובדה שהוא דרס את אחיו לאחר שהאח נורה בידי כוחות המשטרה.

מפולת ההתפתחויות החלה לאחר ראש תחנת FBI בבוסטון, ריצ'ארד דלאורי, אמר במסיבת עיתונאים, מיד לאחר פרסום תצלומי החשודים, כי "מישהו חייב להכיר את האנשים האלה, חברים, בני משפחה, עמיתים לעבודה". לדבריו, "זה אולי קשה, אך האומה סומכת על אלה שבידיהם יש מידע, לעשות צעד קדימה ולמסור את המידע שברשותם".

זמן קצר לאחר פירסום התצלומים וקטעי הווידיאו, הוצפו חוקרים של FBI, במתקן עזר של הבולשת בווירג'יניה המערבית, בשיחות טלפון של אזרחים שביקשו לחלוק מידע. ריצ'ארד בושארד, לשעבר עוזר למנהל במשרד האלכוהול, מוצרי טבק, כלי ירי וחומרי נפץ, אמר ל"ניו יורק טיימס", כי החוקרים הפדרליים נטלו על עצמם סיכון מחושב: "אם אין משחררים את התצלומים, הרעים לא ידעו שעלינו על עקבותיהם. אם מפרסמים את התצלומים, קיים סיכון שהחשודים ישנו את הופעתם וירדו למחתרת". נטילת הסיכון השתלמה.