ה-G20: נדחתה הצעה להציב יעדים ברורים להורדת החובות

בתום פסגה שנמשכה יומיים הסכימו מנהיגי ה-G20 להציב יעדים כלליים מחשש לפגיעה בהתאוששות הכלכלה העולמית ■ הפורום ימשיך לעקוב אחר ההשפעות השליליות של תוכניות התמריצים בעולם ■ גוברת הקריאה לאיחוד בנקאי באירופה

שרי האוצר ויושבי ראש הבנקים המרכזיים של מדינות ה-G20 לוקחים צעד אחורה בכל הנוגע לדרישות שלהם מהכלכלות המפותחות להנהיג תוכניות לצנע על מנת להתמודד עם המשברים הכלכליים שמתמודדים איתם, כך עולה מהודעה שהתפרסמה אתמול בתום פסגה בת יומיים שנערכה בוושינגטון.

על פי ההודעה שפורסמה, נמנעו משתתפי פסגת ה-G20 מלקבוע יעדים ברורים להורדת החוב הלאומי של המדינות, והסתפקו בקביעת יעדים כלליים מחשש שההתאוששות בכלכלה העולמית עדיין לא יציבה. בהודעה נכתב כי הפורום ימשיך לעקוב אחרי תוכניות התמריצים שמונהגות במספר מדינות בעולם על מנת למנוע תוצאות שליליות שעלולות לצוץ בעקבותיהן.

במסיבת עיתונאים שקיים שר האוצר הרוסי אנטון סילואנוב בתום הפסגה אמר כי המנהיגים החליטו כי הורדה כללית של החובות הינה חשובה יותר מקביעת יעדים ברורים. "הסכמנו שאלה יהיו יעדים כללים, הם יהוו מעין מטרות אסטרטגיות שניתן יהיה לתקן או לשנות אותם בהתאם למצב הספיציפי של כל מדינה", אמר סילואנוב לעיתונאים.

סוכנות הידיעות "רויטרס" מדווחת כי רוסיה - יו"ר התורנית של הפסגה - קיוותה שהפורום יגיע להסכמה על יעדים ברורים עוד לפני הפסגה הבאה שתתקיים בחודש ספטמבר בסנט-פטרסבורג. אולם ארצות הברית ויפן התנגדו בתוקף לקביעת יעדים ברורים שמבוססים על יחס חוב לתמ"ג, כשבוושינגטון מקווים כי מוקד תשומת הלב של ה-G20 תופנה כלפי מאמצים לעידוד הצמיחה.

כאמור משתתפי פסגת ה-G20 הסכימו שיש צורך בלהפחית את הדרישות להנהיג תוכניות צנע במדינות וזאת לאור החשש מההשפעות השליליות שיהיו לכך על הכלכלה העולמית. ההחלטה של ה-G20 באו לאחר שבוע שבו קרן המטבע הבינלאומית הורידה את תחזית הצמיחה שלה לכלכלה העולמית לשנת 2013.

בעקבות מדיניות הידוק החגורות, בריטניה כבר מראה סימנים שהיא עומדת להיכנס למיתון שלישי תוך 5 שנים ורק אתמול הורידה סוכנות דירוג האשראי פיץ' את הדירוג של המדינה בדרגה אחת ובכך איבדה את הדירוג המושלם שלה. גם כלכלת ארצות הברית צפויה לספוג מכה בעקבות הקיצוץ הרוחבי בהוצאות הממשלה שנכנס לתוקפו בתחילת חודש מארס.

גם נושא תוכניות התמריצים עלה לדיון במהלך הפסגה ושם התחייבו המשתתפים לעקוב אחרי התוכניות המונהגות כיום - במיוחד זו שהופעלה לאחרונה ביפן - על מנת לעקוב אחרי השפעות שליליות שעלולות לעלות בעקבותיהן. "מדיניות מוניטארית צריכה להיות מופנית לטובת ייצוב המחירים בשוק המקומי ולעידוד הצמיחה", נכתב בהודעה של ה-G20.

שר האוצר היפני טארו אסו ניסה השבוע להגן על התוכנית שהציג הבנק המרכזי היפני וטען כי הפיחות בין היפני הינו רק תוצר לוואי של התוכנית, ואינו המטרה. "לומר כי הורדת ערך הין הינה המטרה שלנו מחטיאה את המטרה בגדול", אמר אסו.

חלק הארי בדיונים של הפסגה היה, כצפוי, סביב המצב הכלכלי באיחוד האירופי. מנהיגי ה-G20 הגבירו את הקריאות שלהם לעבר מנהיגי האיחוד להאיץ את המאמצים לאיחוד בנקאי ביבשת, וטענו כי החילוץ של קפריסין הינו הוכחה לכך שאיחוד כזה הוא הכרחי עבור אירופה. גרמניה המשיכה לדבוק בעמדה שלה כי יש צורך בשינוי חקיקתי על מנת לאפשר איחוד שכזה, מה שעלול לעכב את תהליך הקמתו.