מחולות מוצארט: להקת המחול "קמע" חוגגת עשור במופע לצלילי מוצארט

"קמע" חוגגת עשור במופע חדש של הכוריאוגרף תמיר גינץ לצלילי מוצארט, על במת "תל-אביב דאנס"

תוכנית המחול "תל-אביב דאנס 2013", העולה במרכז סוזן דלל לאורך כל חודש מאי, מפגישה את הקהל עם להקות ויוצרי מחול הנמצאים בחזית היצירה בארץ ובעולם. "אין זה מגוון מזדמן, אלא פרויקט של עבודות נבחרות, קאמריות, של יוצרים ייחודיים, המעלים עבודות אישיות הדורשות קשב ועבודות שיש להן הקשרים מוזיקליים ותרבותיים עשירים", מבטיח מנכ"ל מרכז סוזן דלל למחול, יאיר ורדי.

לדבריו, העבודות שיוצגו נעות על הציר שבין הקלאסי לחדשני, לעכשווי ולאישי המשקף דיאלוג רחב עם סצנת המחול הישראלי והבינלאומי. בין היתר, יתארחו בתל-אביב להקות מהולנד, מצרפת, מגרמניה, מהודו ומסין, לצד מופעי בכורה ומופעים של אמני המחול בישראל.

בין הלהקות האורחות בולטים לא מעט שמות ישראליים, כמו עמנואל גת, שלהקתו מצרפת תופיע גם במסגרת פסטיבל ישראל, או אבי קייזר, החי בגרמניה ומציג יחד עם שותפו סרג'יו אנטונינו את המופע at your place, המיועד, על-פי רוב, לחללים אלטרנטיביים כגון גלריות לאמנות ודירות פרטיות.

הזירה הבינלאומית מעולם לא נראתה זרה ללהקת קמע הישראלית, בניהולו האמנותי של הכוריאוגרף תמיר גינץ. הלהקה, הפועלת בבאר-שבע, חוגגת עשור לפעילותה, ותעלה בחודש הבא את מופע העשור "מוצארט 10" - יצירה חדשה המבוססת על מקבץ מחומרי היצירות ברפרטואר הלהקה, שנערך ונוצק לכדי תמונת מצב עכשווית. גינץ, שחזר בשבוע שעבר מארה"ב, שם העלה עיבוד ליצירתו "שרול" עבור להקת "קשת" בניו מקסיקו, מסביר כי ההחלטה להתמיד ולפעול בבאר-שבע היא חלק מהזהות ומהאיכות של "קמע": "הלהקה הוקמה בבאר-שבע וזו חלק מהאמירה שלנו, שאפשר לעשות יצירה איכותית ופורצת דרך גם בפריפריה".

קרקע משותפת

בלהקה 12 רקדנים מקצועיים, ויחד עימם מעסיקה הלהקה כ-20 איש בצוות הקבוע, הכולל אנשי אדמיניסטרציה ניהול ועוד, וכן צוות טכני והוראה בעבודה חלקית. הלהקה מוגדרת כבינונית בגודלה ובהיקף פעילותה הכלכלי, על-פי דירוג מנהל התרבות. התמיכה בלהקה מתחלקת בין מנהל התרבות, עיריית באר-שבע והרשות לפיתוח הנגב.

M10, יצירת העשור של הלהקה, נועדה לדברי גינץ, להיות - חגיגה שמציינת את האירוע והעיתוי: "אני התחלתי ללקט חומרים ממופעי הלהקה לאורך השנים, מתוך מחשבה איך ליצור מהם מארג חדש, שמייצג גם את הרפרטואר התנועתי והרעיוני של הלהקה וגם מהווה יצירה חדשה. דניאלה שפירא, מנכ"לית הלהקה הציבה בפני אתגר - ליצור קרקע משותפת לקטעים השונים, ולהושיב אותם על המוזיקה של מוצארט".

העבודה החדשה אמנם מבוססת על חומרים קיימים, אך המאפיין העיקרי שלה הוא שפת התנועה והמחול של גינץ, שאינו פוחד לאתגר את הרקדנים מבחינה טכנית.

"אני דורש מרקדני הלהקה יכולת גבוהה מאוד גם במחול קלאסי וגם בתנועה חופשית ואתלטית", הוא מסביר.

אלה מתבטאים ביכולת ניתור ומשחק, הבעה ואסתטיקה.

"היום אני חושב שהמעגל הזה כולל העברה מסיפור אחד לסיפור שני, דמות מתחברת לדמות. כמו שבסרט ניתן לראות הצצה לתוך סצנות שמתארות תוואי יחסים שונים בחדרים שונים, אך בסופו של דבר נראה שיש קשר בין כל הדמויות והן חיות באותו עולם, על הישראליות שלו".