לא רק דנקנר לבדו: לאן נעלמו בעלי המניות הנוספים בגנדן?

דנקנר הוא אכן בעל השליטה בגנדן, ואולם הוא אינו בעל המניות היחיד בחברה, ומכאן שהאחריות למצב של גנדן אינה נופלת רק על כתפיו שלו

גנדן הולדינגס, החברה הפרטית שדרכה שולט נוחי דנקנר בקבוצת אי.די.בי, מצויה בעין הסערה. זה החוב שלה לבנק לאומי שגרם לרקפת רוסק-עמינח, מנכ"לית לאומי, לשנות את דעתה בסוף השבוע, ואלו קשיי הנזילות שלה שגורמים לדנקנר לבקר בשבועות האחרונים בתכיפות גבוהה בארגנטינה.

דנקנר הוא אכן בעל השליטה בגנדן, ואולם הוא אינו בעל המניות היחיד בחברה, ומכאן שהאחריות למצב של גנדן אינה נופלת רק על כתפיו שלו.

אז מי הם בעלי המניות האחרים בגנדן? ובכן, לפני שנפרט, נלך מעט אחורה. גנדן הולדינגס מחזיקה ב-47.2% מההון של אי.די.בי אחזקות שנסחרת לפי שווי של 477 מיליון שקל בלבד. לדנקנר יש החזקה נוספת בחברה (6.7%), במישרין ודרך חברה פרטית אחרת שלו, טומהוק. כמו כן, לאחותו, שלי ברגמן-דנקנר, יש 3.8% מההון. כך למעשה, יש לדנקנר החזקה ישירה ועקיפה ב-57.7% מההון של אי.די.בי. יתר בעלי העניין בחברה הם משפחת לבנת (11.8%) ומשפחת מנור (9.9%) - שותפיו של דנקנר לרכישת השליטה בקבוצה לפני עשור.

ובחזרה לגנדן עצמה. דנקנר מחזיק ב-50.7% מההון של גנדן (ראו גרף), ואילו לאחותו יש 11.2%, וזה אומר שלמשפחת דנקנר יש 61.8% - שליטה דה פקטו בחברה הפרטית שהפכה באחרונה לשם נרדף לנפילה הפיננסית של דנקנר. ועדיין, יותר משליש מההון של גנדן (38.2%) מוחזק על ידי בעלי מניות אחרים, כאלו שאינם קשורים למשפחת דנקנר.

בעל השליטה השני בגודלו בחברה (שלישי אם מפרידים בין החזקות דנקנר ואחותו) הוא איש העסקים הארגנטיני אדוארדו אלשטיין. אלשטיין, נזכיר, הספיק בספטמבר שעבר להשקיע 25 מיליון דולר בגנדן וקיבל תמורתם 10% מהון החברה - השקעה שמשקפת לחברה שווי של 250 מיליון דולר. בימים אלו, כאמור, מבקר דנקנר בתכיפות גבוהה בארגנטינה כדי לשכנע את אלשטיין לנצל את האופציה שניתנה לו, ולהשקיע בגנדן 75 מיליון דולר נוספים, וכך להגיע להחזקה מרבית של 30.8%.

אם יצליח דנקנר לשכנע את אלשטיין, ידוללו החזקותיהם של יתר בעלי המניות בגנדן, ואחד מהם היא משפחת שימל היהודית-בריטית, שעיקר הונה נובע מעסקי נדל"ן בבריטניה (נחשבת אחת השחקניות הגדולות בשוק הנדל"ן הבריטי). שימל מחזיקה במניותיה בגנדן דרך החברה הפרטית Nolai, שרשומה בגיברלטר, ומוטביה הם האחים יעקב ומרק שימל. יעקב מכהן כדירקטור באי.די.בי אחזקות ובאי.די.בי פיתוח.

הבא בתור הוא אבי פישר, חבר קרוב של דנקנר, ואחד המנהלים הבכירים בקבוצה. פישר, עו"ד במקצועו, כיהן עד לאחרונה כמשנה לדנקנר בכובעו כמנכ"ל אי.די.בי אחזקות - תפקיד שחלק עם צבי לבנת. פרישתו מתפקיד זה נבעה ממכירת כלל תעשיות, אחת מחברות הקבוצה, ללן בלווטניק. פישר ממשיך לכהן כיו"ר ומנכ"ל כלל תעשיות.

רפי ביסקר, מנהל בכיר נוסף בקבוצה, מחזיק ב-3.1% מההון של גנדן. ביסקר מכהן כיום כיו"ר משותף בשופרסל, וכיו"ר נכסים בניין - שתיים מהחברות התפעוליות בפורטפוליו של קבוצת אי.די.בי.

לליאור חנס, בעברו משנה בכיר למנכ"ל אי.די.בי פיתוח, יש פחות מ-1% מההון של גנדן. חנס, נזכיר, אמור להחליף את עמי אראל כמנכ"ל דסק"ש.

גנדן הולדינגס
 גנדן הולדינגס