גם ביל גרוס תוקף את מדיניות הצנע: "צריך להוציא כסף"

גרוס: "בריטניה וכמעט כל אירופה טעו בכך שחשבו שצעדי צנע פיסקליים בטווח הקצר הם הדרך להשיג צמיחה אמיתית. הם לא. צריך להוציא כסף"

ביל גרוס, מנכ"ל פימקו, מצטרף למקהלת האנטי-צנע, ותוקף את המדיניות הקשוחה של בריטניה וגוש האירו. בראיון לפייננשל טיימס אומר גרוס כי "בריטניה וכמעט כל אירופה טעו בכך שחשבו שצעדי צנע פיסקליים בטווח הקצר הם הדרך להשיג צמיחה אמיתית. הם לא. צריך להוציא כסף".

‏דבריו של גרוס מגיעים על רקע הסערה שחוללו טעויות שהתגלו במחקר חשוב עליו מסתמכות מדינות רבות הנוהגות במדיניות צנע בשנים האחרונות. על פי המחקר של הכלכלנים הידועים כרמן ריינהרט וקנת רוגוף, שפורסם לראשונה ב-2010, צמיחת התמ"ג של מדינה מתחילה להאט כאשר יחס החוב הממשלתי לתמ"ג מגיע ל-90% לפחות. הממצא הזה צוטט על ידי פקידים רשמיים בארה"ב, באיחוד האירופי ובמקומות נוספים כהצדקה לפעולות שנועדו לצמצם גירעונות תקציביים.

אבל חוקרים באוניברסיטת מסצ'וסטס קובעים במחקר חדש שקצב הצמיחה הממוצע במדינות עם יחס חוב-תמ"ג של יותר מ-90% הוא 2.2% ולא מינוס 0.1% כפי שפורסם במחקר של ריינהרט ורוגוף.

"בטווח הארוך חשוב להיות גם פיסקלי וגם קפדן. חשוב שיהיה יחס חוב-תמ"ג נמוך, אבל השאלה היא כמה מהר לעשות את זה", ציין גרוס. עוד אמר מנכ"ל קרן האג"ח הגדולה בעולם כי המדיניות המרחיבה הנהוגה בקרב בנקים מרכזיים רבים בימים אלה אינה מצליחה לעורר צמיחה כלכלית מהירה יותר, ועלולה להתגלות כמזיקה. "השווקים מתחילים לתהות אודות הקסם של ה'פד', הבנק של אנגליה, הבנק המרכזי האירופאי והבנק של יפן, במונחים של האם זה יעבוד בסוף".

"אני חושב שפיסקלית ממשלות בכל מקום שגו במדיניות שלהן לכאן או לשם, והן בוודאי לא הניעו השקעות כאחוז מהתמ"ג - וכולנו יודעים שזו הדרך האולטימטיבית לשגשג", אמר.