בג"ץ: שר הפנים יכריע אם להדיח את ראש עיריית ר"ג צבי בר

‎‎הפרקליטות טענה כי בשל הבחירות הקרובות ברשויות המקומיות, אין לבחון את החלטת מועצת ר"ג שלא להדיח את בר מראשות העירייה למרות כתב האישום נגדו‏

‎‎שר הפנים, גדעון סער, יבחן בתוך חודש ימים אם לעשות שימוש בסמכויותיו על-פי פקודת העיריות ולמנות ראש עירייה במקומו של ראש עיריית רמת-גן צבי בר, וזאת בעקבות החלטת מועצת עיריית רמת-גן שלא להעביר את בר מכהונתו על אף שהוגש נגדו כתב אישום בעבירות חמורות הכוללות לקיחת שוחד - כך קבע הבוקר (ד') הרכב בג"ץ, בראשות השופטת עדנה ארבל, במסגרת עתירתו של חבר מועצת העיר ד"ר אבי ליליאן.

מדובר בסמכות הנתונה לשר הפנים על-פי פקודת העיריות, ולפיה "השר רשאי להורות על בחירת ראש עירייה חדש או מועצה חדשה או שניהם, ולקבוע את תאריך הבחירות, למנות ראש עירייה ומועצה או מועצה בלבד, אם המועצה או ראש העירייה אינם ממלאים עוד, לדעת השר, את התפקידים שהוטלו עליהם לפי החוק או שאינם מנהלים כשורה את תחום שיפוטה".

עם זאת, החוק מסייג את סמכותו זו של השר במהלך שנה שלפני בחירות מוניציפליות, ולדעת הפרקליטות מתעוררת שאלה משפטית באשר לתחולת הסעיף במקרה הנוכחי של בר.

‏בדיון שהתקיים הבוקר התנגדה נציגת הפרקליטות להצעת השופטים, ולפיה שר הפנים יבחון שימוש בסמכויותיו. לדבריה, "אנו סבורים כי מאחר שבעוד חצי שנה אמורות להתקיים בחירות לרשויות המקומיות, אנו לא חושבים שיש צורך לבחון את החלטת המועצה".

לדבריה, הפרקליטות פנתה לשר הפנים החדש, גדעון סער, והוא "אכן נדרש לשאלה זו". עם זאת, השופטים לא קיבלו את עמדת הפרקליטות והורו לשר הפנים להתייחס לנושא.

‏נציג העותר, עו"ד עפר לרינמן, ציין בדיון כי "החידוש בעתירתנו הוא שמחובתו של ראש העירייה להתפטר עם הגשת כתב האישום נגדו, ובית המשפט יכול להתערב ולהורות לו להתפטר ישירות. אנו לא זקוקים לא למועצה ולא לשר הפנים, החובה היא של בעל התפקיד עצמו, ואותה אנחנו מבקשים לקיים. בר הודיע לכל אורך הדרך כי הוא מתכוון להישאר בתפקידו, והוא גם אמר שהוא מתכוון לרוץ לקדנציה נוספת לראש העירייה, אין לו לבטים בעניין הזה. לכן הוא מפר אמונים, והציבור ברמת-גן הבין את זה".

‎‎רוב מוחץ במועצה נגד הדחה

‏‎‎לפני כחודש קיימה מועצת העיר רמת-גן ישיבה מיוחדת, לפי סעיף בחוק המאפשר לה להדיח מכהונתו ראש עיר אם הוגש נגדו כתב אישום בעבירה שיש עמה קלון. ואולם בתום הישיבה, שנוהלה בדלתיים סגורות, הצביע רוב מוחץ של חברי המועצה, התומכים פוליטית בבר, כנגד ההדחה - 16 מתנגדים מול 6 תומכים.

‏לדברי חבר המועצה רמזי גבאי, "כל מה שדובר בכתב האישום הופיע בכל מיני מקומות עוד לפני הבחירות. ולמרות זאת, הציבור בחר בו להיות ראש עיר".

חבר המועצה צביקה ניר ציין כי "מעבר לכל החוקים הפורמליים, יש גם חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. אני לא מרגיש נוח עם זה שאנחנו מכנסים ישיבה שמטרתה להשפיל את ראש העיר, לפגוע בכבודו. לא הייתי רוצה לראות אותו מסיים את תפקידו בצורה של השפלה ופגיעה בכבודו האישי והציבורי".

‏בר אמר בישיבה כי "לפי החוק, כהונת ראש הרשות תפקע ביום שניתן פסק דין חלוט המרשיעו בעבירה שיש עמה קלון, ולא קודם לכן. אנחנו עוד מאוד רחוקים מזה. לכל אדם, ולי, עומדת חזקת החפות. אין זיקה ישירה בין תפקודי כראש העירייה לבין העבירות הנקובות בכתב האישום, וזאת במיוחד לנוכח חזקת החפות העומדת לי. בעוד מספר חודשים יתקיימו ממילא בחירות, ותינתן הזדמנות לתושבי העיר שבהם יבחרו ראש עיר לומר את דברם. נוכח הזמן הקצר עד הבחירות, לדעתי יש למנוע את הפגיעה שתיגרם לעיר". ‏‎‎‏(בג"ץ 5141/11). ‏‎‎‏