המשבר חוזר לאירופה: האם "סופר מריו" יוריד את הריבית?

כ-8 מתוך 18 כלכלנים בסקר "בלומברג" צופים הורדת ריבית של 25 נקודות האחוז ל-0.5%, בשבוע הבא ■ היום פורסם נתון מאכזב נוסף באירופה: מדד מנהלי הרכש של גוש האירו, שעמד על 46.5 נק'

מתגברות ההערכות כי הבנק המרכזי האירופי יוריד את הריבית המרכזית בגוש האירו בכ-25 נקודות האחוז, לרמה של 0.5% - שפל כל הזמנים בגוש האירו. בימים האחרונים הצטרפו להערכות אלו בנקי השקעות מכובדים דוגמת נומורה, USB ו-RBS.

הריבית המרכזית בגוש האירו עומדת כעת על רמה של 0.75%, בעוד כ-8 מתוך 18 כלכלנים שנשאלו בסקר "בלומברג" מעריכים כי זו תרד ב-0.25% נוכח נתוני מאקרו מאכזבים שפורסמו באחרונה, ובראשם מדד מנהלי הרכש של גוש האירו שפורסם היום, והצביע על המשך התכווצות פעילות הייצור ביבשת.

היום פורסם המדד לחודש אפריל, אשר הצביע על נתון של 46.5 נקודות - המעיד על התכווצות פעילות הייצור באירופה, מזה החודש ה-15 ברציפות.

הוועדה המוניטארית של הבנק המרכזי האירופי, ה-ECB, בראשותו של מריו דרגי, צפויה להתכנס בשבוע הבא בימים רביעי-חמישי, ולפרסם את החלטת הריבית בסיום הכינוס. בתחילת החודש הבהיר היו"ר דרגי כי אינו רואה סימנים משמעותיים לשיפור בכלכלה, תוך שהוא מגביר את הספקולציות על הורדת ריבית נוספת.

"האכזבה מהנתונים האחרונים מגבירים את הסיכוי לתרחיש בו ה-ECB יפעל נוכח ההאטה הכלכלית", מסביר ניר מתיו, כלכלן בבנק נומורה. "אנו רואים בהצהרותיו של דרגי רמז לנכונותו לפעול ואפשרות כי יוריד את הריבית החודש או בחודש הבא".