שטרי ההון עוד רובצים על טאואר

מהו הון המניות של חברת טאואר ? לכאורה נראה שמדובר בשאלה שהתשובה לה היא נתון מוחלט. אלא, כשמדובר ביצרנית השבבים ממגדל העמק, הרי שבשנים האחרונות אפשר היה לקבל מגוון רחב של תשובות וגרסאות, וזאת לנוכח קיומם של שטרי ההון שהנפיקה החברה לבנקים בשנים 2006-2008, הניתנים להמרה למניות החברה.

לאורך השנים מאז נחתם הסדר החוב האחרון בטאואר, לפני כחמש שנים, סיפקו האנליסטים טווח רחב מאוד של תסריטים באשר לפתרון סוגיית שטרי ההון, שתשפיע באופן משמעותי על הון המניות של החברה, וכתוצאה מכך על שווי השוק שלה ותמחורה. הקונצנזוס אצל רוב האנליסטים היה שהחברה לישראל, בעלת השליטה בטאואר, והחברה עצמה יגיעו להסדר כלשהו עם הבנקים, במסגרתו יומרו מחצית משטרי ההון למניות.

אלא שפתרון כולל לבעיה לא נמצא, והעננה של שטרי ההון המשיכה לרחף מעל החברה. וכך לאורך השנים, גם כשהחברה שינתה אסטרטגיה, עבדה יפה בצד התפעולי, ביצעה רכישות והגדילה את הכנסותיה באופן משמעותי, מנייתה רק הלכה ודעכה. הניתוק בין ביצועיה של החברה לבין מחיר המניה נבע בין היתר ממחוסר הוודאות של המשקיעים באשר לתזמון שבו 'יפילו' הבנקים על השוק גשם של מניות חדשות.

על רקע זה, ניתן היה להעריך כי לאחר שדווח אמש על מימוש ראשון של שטרי ההון שמחזיק בנק לאומי, ומכירת המניות בשוק, תגיב מניית טאואר בירידות. ואולם, בניגוד לכך המניה דווקא רשמה היום עליות במסחר.

ניתן אולי לייחס זאת לכך שאחרי שנים של חשש מדילול, כאשר הוא מתרחש, יכולה סוף סוף מניית טאואר להשתחרר מהמועקה של שטרי ההון. אלא שמדובר בשמחה מוקדמת מדי. הבנקים עדיין מחזיקים בשטרי הון הניתנים להמרה לכ-26% מהון המניות של טאואר, ששווין הנוכחי הוא 300 מיליון שקל. לא ברור עדיין האם הבנקים ימשיכו להחזיק אותם, או שיחכו לשעת כושר בשביל 'לזרוק' אותם לשוק.

השאלות הללו נותרו פתוחות, כך שהבעיה של שטרי ההון עדיין מעיבה על מניית טאואר.