בכירים בבנק האירופי מגינים על הצורך בהמשך תוכניות הצנע

סגן נשיא הבנק האירופי התייצב אתמול בפני הפרלמנט האירופי והדף את הקריאות להפחתת תוכניות הצנע באירופה ■ מוקדם יותר השבוע חבר מועצת המנהלים של הבנק השמיע דברים דומים

התמשכות משבר החוב באירופה גורמות לחלק מהכלכלנים להטיל ספק במדיניות הצנע המונהגת ביבשת לטיפול במשבר, ורק בשבוע שעבר קראו שרי האוצר של ה-G20 לאירופה להפחית את תוכניות הצנע. סגן נשיא הבנק המרכזי האירופי הדף אתמול את הטענות הללו, וטען כי ביטול תוכניות הצנע לא יועיל.

סגן נשיא הבנק המרכזי האירופי ויטור קונסטנסיו אמר אתמול כי אסור על מדינות אירופה לוותר על מדיניות הצנע וכי ביטול תוכניות שנועדו להפחית בהוצאות הממשלות, יובילו לעלייה בעלויות גיוס ההון, ומנגד לא יוביל לצמיחה. קונסטנסיו אמר כי לבנק יש עדיין מרווח להוריד את הריבית, אך טוען שמהלך שכזה לא יוביל לצמיחה.

"בהחלט יש לנו מרווח תמרון שבמסגרתו נוכל לקבל החלטות, וכפי שאמר נשיא הבנק מריו דרגי במסיבת העיתונאים האחרונה, אנחנו עומדים בהיכון עם יד על ההדק ומוכנים לפעולה במידה והנתונים הכלכליים ימשיכו להצביע על התדרדרות במצב הכלכלי", אמר אתמול קונסטנסיו בתשובה לשאלה שהופנתה אליו בפרלמנט האירופי.

אך בבנק המרכזי האירופי עדיין ממשיכים לטעון כי דשדוש בצמיחה באירופה אינו סיבה מספיק טובה על מנת לשנות את המדיניות שלו שדוגלת בצורך ברפורמות במטרה לטיפול בחובות המדינות. הבנק המרכזי עדיין מתעקש בצורך להגיע לאיזון תקציבי כתנאי להגעה לצמיחה בת קיימא.

יורג אסמוסן, חבר במועצת המנהלים של הבנק האירופי, הזהיר מוקדם יותר השבוע בריאיון שהעניק לעיתון "הפייננשל טיימס" מהסכנות של חזרה למשבר, וטען כי אסור לקחת כמובן מאליו את השקט הקיים. "תנאים פיסקאלים בריאים הינם תנאי מקדים להשגת צמיחה. אם דוחים את האיחוד הפיסקאלי, זה מביא איתו סיכונים נוספים".