כלכלת ארה"ב צמחה ברבעון הראשון ב-2.5% - מתחת לצפי

התחזיות המוקדמות בשוק עמדו על 3.1%-3.2% ■ מהנתונים עולה כי הצריכה הפרטית טיפסה בשיעור של 3.2% ברבעון הראשון, בעוד הייצוא גדל ב-2.9% ■ מכירות המוצרים והשירותים מתוצרת ארה"ב טיפסו ב-1.5%

אכזבה בארה"ב. כלכלת המדינה התרחבה בקצב של 2.5% (שנתי) ברבעון הראשון של 2013, אומנם עלייה לעומת הנתון הנמוך שנרשם ברבעון האחרון של 2012, אך עם זאת הנתון לא הצליח לעקוף את התחזיות המוקדמות שצפו קצב צמיחה של 3.1%.

לפי הנתונים, הצריכה הפרטית עלתה בקצב הגבוה ביותר מזה כשנתיים, כאשר במקביל החברות התחזקו וביססו את מעמדן. עם זאת, הנתונים מראים כי הוצאות הממשלה ירדו בחדות והגירעון המסחרי של המדינה התרחב בשל הגידול בייבוא.

לשכת המסחר האמריקאית הודיעה בנוסף כי הצריכה הפרטית, המנוע המרכזי של כלכלית ארה"ב, טיפסה ברבעון הראשון ב-3.2%, כאמור העלייה החדה ביותר מאז שלהי 2010. עם זאת, כלכלנים מציינים כי חלק ניכר מהשיפור בצריכה הפרטית נבע מהעלייה במחירי הדלק.

בנוסף, המלאים זינקו גם הם לשיא של כ-50.3 מיליארד דולר, לעומת 13.3 מיליארד דולר ברבעון הקודם. מכירות המוצרים והשירותים מתוצרת ארה"ב, נתון הנחשב למדויק יותר בכל הנוגע לרמת הביקושים, עלו בשיעור נמוך יחסית של 1.5% ברבעון הראשון. עם זאת, ההשקעות בנדל"ן למגורים טיפסו ב-12.6% והצביעו על המשך מגמת ההתאוששות בשוק הדיור. מעבר לכך, ההוצאות העסקיות על ציוד ותוכנות טיפסו ב-3% בעוד ההוצאות הצבאיות ירדו ב-11.5% בתקופה זו. הייצוא אומנם גדל ב-2.9%, לאחר ירידה של 2.8% ברבעון הרביעי של 2012, אך הייבוא גדל בשיעור חד יותר.

הנתון חיובי אך מה הלאה?

למרות הנתון היחסית חיובי לפי הערכות הכלכלנים, קצב הצמיחה ברבעון השני (הנוכחי) וכן ברבעון השלישי של השנה, צפוי להיות הרבה יותר נמוך. כריס רופקי, כלכלן ראשי בבנק ההשקעות היפני Tokyo-Mitsubishi מציין כעדות לכך כי גם הזמנות המוצרים בני קיימא וגם המכירות הקמעונאיות רשמו ירידות חדות במארס, במקביל לירידה בצריכה הפרטית.

רופקי צפה כי שיעור הצמיחה ברבעון הראשון יעמוד על 3%, ולאחר מכן, ברבעון השני קצב הצמיחה יירד ל-1.5%. עם זאת, ברבעון השלישי הוא צופה עלייה בקצב הצמיחה ל-2.7%.