"ניו-יורק טיימס": ישראל חוששת מתקיפה אמריקאית בסוריה

עפ"י העיתון, ישראל רואה בהתנהלות אובמה בסוריה סימן להתנהלותו באיראן ■ מנהיגים בישראל מחפשים סימנים שיצביעו כיצד יטפל הבית הלבן בבעיית הגרעין באיראן בעתיד ■ אובמה: ארה"ב תגיב בסוריה באופן "שקול ומחושב"

מנהיגים בישראל אומרים כי הם עוקבים אחר התנהלותו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, במשבר הנשק הכימי בסוריה כדי למצוא סימנים שיצביעו כיצד הוא יטפל בבעיית הגרעין באיראן בעתיד - כך כותב היום (שבת) "ניו-יורק טיימס".

נראה כי ישראל מדרבנת את אובמה לנקוט פעולה בסוריה, וגורמים ישראליים רשמיים טענו שמשטר אסד עשה שימוש בסארין, גז רעיל שמשתק את מערכת העצבים, אומר ה"טיימס". אך, בה בעת, אותם גורמים ישראליים מודים שאף אופציה צבאית שפתוחה לפני ארה"ב אינה טובה.

"אם ארה"ב תפציץ את האתרים (מהאוויר), תיגרם בדיוק אותה הקטסטרופה שהיא מנסה למנוע", אמר לעיתון קצין בצה"ל, שהקדיש זמן רב לחקר האופציות הצבאיות. "אם היא תנסה להשתלט על מאגרי הנשק הכימי, היא עלולה להיתקע". במילים אחרות: כל ניסיון להבטיח שמאגרי הנשק להשמדה המונית לא יפלו בידי כוחות איסלמיסטיים של המורדים יהיה כרוך בשיגור כוחות קרקע לעבר המאגרים, בעומק השטח הסורי, ואז ייהפכו הכוחות, ובעלי בריתם, למטרות, בלי דרך קלה להיחלץ.

ובכל זאת, פקידי רשות ישראליים אמרו ל"טיימס", כי הם רואים את השימוש המוגבל בגז סארין בסוריה כמבחן שהציב משטר אסד לפני אובמה. הגורמים הישראליים חוששים, כי העדר תגובה בינלאומית להפעלת הנשק הכימי תניע את דמשק להרחיב את השימוש בו.

"אם תשאל אותי מדוע הסורים השתמשו בנשק הכימי, הייתי אומר שזה מבחן לעולם", אמר קצין בצה"ל, שביקש לשמור על עילום שם. "אם מישהו ינקוט פעולת נגד, ייתכן שהדבא ירתיע את משטר אסד מהמשך השימוש בנשק כימי".

אם ארה"ב תתערב בסוריה כדי להשתלט על מאגרי הנשק הכימי - אולי תוך הישענות על כוחות של הליגה הערבית, המועצה לשת"פ של מדינות המפרץ הפרסי או נאט"ו - זה יהיה סימן שאובמה ייתייצב גם מאחורי אזהרותיו לאיראן בבוא העת, אומרים פקידים ישראליים. אך, באופן פרדוקסלי, הסיכוי למעורבות בסוריה גם מדאיג רבים בירושלים. גורים רשמי בכיר בישראל אמר ל"טיימס", שהוא חושש שהתערבות בסוריה תאפיל על "בעיה גדולה יותר" מבחינת ישראל: הנשק הגרעיני שאיראן מנסה לפתח.

בינתיים מוסיף אובמה ללכת על חבל דק: מצד אחד לשמור על אמינותו ועל אמינות אזהרותיו לדמשק, ובה בעת, להימנע מפעולה צבאית חפוזה בסוריה על סמך ראיות שנראות לבית הלבן בלתי מבוססות.

בשיחה עם כתבים לפני פגישתו עם עבדאללה מלך ירדן, אתמול, בבית הלבן, אמר אובמה, כי הוא יפעל באופן "שקול ומחושב" אם יגיעו לממשל ראיות חותכות שמשטר אסד השתמש בנשק כימי. בכך הרס הנשיא ציפיות שהוא ינקוט פעולה מיידית בסוריה בעקבות פרסום הערכה של סוכנויות מודיעין אמריקניות, שנעשה שימוש בקנה מידה קטן של הגז סארין.

"הידע שנעשה שימוש, לפחות בפוטנציה, בנשק כימי בסוריה אינו אומר מתי קרה הדבר, איך הנשק הזה הופעל", אמר הנשיא. "עלינו לפעול בשיקול דעת. אנו צריכים לקבל הערכות מחושבות".

הוא הוסיף: "אך התכוונתי למה שאמרתי. הפעלת נשק להשמדה המונית על אוכלוסיות אזרחיות חוצה קו נוסף של נורמות בינלאומיות וחוק בינלאומי, וזה ישנה את כללי המשחק".

קודם לכן איזכר דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, את המלחמה בעיראק כדי להסביר מדוע הממשל אינו נחפז לקבל החלטה לנקוט פעולה צבאית בסוריה: הבית הלבן יסתמך על הנחיות העבר כאשר מדובר בצורך לגלות רצינות רבה לאיסוף כל העובדות... ולקשור ראיות לשימוש בנשק כימי לתקריות ספציפיות ולפעולות שנקט המשטר הסורי".