לאחר קיפאון של חודשיים: הוקמה ממשלה חדשה באיטליה

(עדכון) - לאחר חודשיים של קיפאון מדיני הודיע ליטה לנשיא המדינה על הרכב הממשלה החדשה ■ ביום שני תוצג בפני הפרלמנט ■ השותפה הבכירה בממשלה החדשה תהיה מפלגתו של ראש הממשלה לשעבר סילביו ברלוסקוני

הפלונטרי הפוליטי שנמשך כחודשיים הסתיים: אנריקו ליטה, סגן יו"ר המפלגה הדמוקרטית, הודיע הערב לנשיא המדינה ג'ורג'יו נפוליטנו על הקמת ממשלה חדשה. השותפה הבכירה בקואליציה של ליטה הינה מפלגת העם של ראש ממשלת איטליה לשעבר סילביו ברלוסקוני. טקס ההשבעה של ליטה לתפקיד יתקיים מחר, ואילו ביום שני הוא צפוי להציג את הממשלה החדשה בפני שני בתי הפרלמנט באיטליה.

מי שאמור להיות סגנו של ליטה הינו אנג'לינו אלפנו, מזכיר מפלגת העם של ברלסקוני, ויכהן גם כשר הפנים בממשלה החדשה. שר האוצר של המדינה יהיה פבריציו סקומני, יו"ר מועצת המנהלים של הבנק המרכזי האיטלקי. נציגת איטליה לשעבר בפרלמנט האירופי אמה בונינו תכהן כשרת החוץ של המדינה.

מוקדם יותר היום אמר גורם בלשכתו של נשיא איטליה אמר ל"רויטרס" כי ליטה יגיע היום בשעות הערב למעונו של הנשיא על מנת לעדכן אותו בהתפתחויות האחרונים במשא ומתן הקואליציוני ואולי אף להודיע על הצלחה במלאכת הרכבת הממשלה החדשה.

הפגישה עם נשיא המדינה באה לאחר פגישה שארכה כשעתיים בין ליטה לבין ברלוסקוני, מי שעתיד להיות השותף הבכיר שלו בממשלה החדשה. לאחר הפגישה אמר ברלוסקוני כי הוא מאמין שליטה יכריז היום על הרכב הממשלה החדשה. באותה שיחה עם כתבים אמר ברלוסקוני שהוא לא צפוי להתמנות לשר בממשלה החדשה שתקום.

על פי הדיווח ב"רויטרס", ליטה יודיע כבר היום על הקמת הממשלה החדשה, וכבר ביום שני קרוב הוא יציג אותה לפרלמנט האיטלקי שייצטרך לאשר את ההרכב שלה. ליטה צפוי באותו יום גם להציג את המדיניות החדשה של הממשלה, שלצערם של רבים באיחוד האירופי, תהיה שונה בתכלית מהמדיניות שהציג ראש הממשלה הנוכחי מריו מונטי.

ההתקדמות במשא ומתן להרכבת ממשלה חדשה התאפשרה לאחר סדרה של אירועים שקרו באיטליה בשבועות האחרונים שכללה בין היתר הסכמה של נפוליטנו לכהן קדנציה נוספת בתפקידו, והתפטרותו של מנהיג מפלגת המרכז-שמאל "המפלגה הדמוקרטית" פייר לואיגי' ברסאני מתפקידו. נפוליטנו שחזר מכוונתו לפרוש מתפקידו באמצע מאי, הטיל את מלאכת הרכבת הממשלה החדשה של ליטה, סגנו של ברסאני במפלגה שזכתה במירב הקולות בבחירות האחרונות שנערכו באיטליה בחודש פברואר.

המחלוקת העיקרית שהיתה בין מפלגתו של ליטה לבין המפלגה של ברלוסקוני, הינה הדרישה של מפלגתו של ראש ממשלת איטליה לשעבר לבטל מס על הבתים שהציגה ממשלת הטכנוקרט של מונטי במסגרת המאמצים שלה לאזון את התקציב של הכלכלה השלישית בגודלה בגוש האירו. ביטול המס הזה יביא לגירעון של 8 מיליארד אירו בתקציב המדינה לשנה הנוכחית.

הממשלה החדשה הינה בגדר חדשות רעות עבור אירופה ועבור התומכים במדיניות הצנע. כפי שניתן לראות בפסקה הקודמת, גם ליטה וגם ברלוסקוני עצמו יצאו לא פעם נגד המדיניות הנוכחית של ממשלת איטליה שדגלה במספר תוכניות צנע על מנת לבלום את ההתדרדרות של הכלכלה האיטלקית.