מחזורים בעלייה: הבורסה בברזיל תזנק בשנה הקרובה?

מחזורי המסחר בתעודות הסל על מדד הבווספה הברזילאי הכולל כיום 69 מניות של החברות המובילות במשק הברזילאי, עלו בחודש האחרון ב-30% בהשוואה לממוצע המחזורים בשנה האחרונה

האם שיגעון המשקיעים סביב ברזיל מתחיל? בקיץ הבא, כידוע, תארח ברזיל את המונדיאל ובשנת 2016 היא תארח את האולימפיאדה. לאור הדחיפה הכלכלית המגיעה יחד עם אירוח אירועי ספורט גדולים, המשק הברזילאי כבר קוצץ את ציפורניו ומחכה לשריקת הפתיחה.

מחזורי המסחר בתעודות הסל המקומיות על מדד הבווספה הברזילאי הכולל כיום 69 מניות של החברות המובילות במשק הברזילאי, עלו בחודש האחרון ב-30% בהשוואה לממוצע המחזורים בשנה האחרונה.

במחקר שנערך באוניברסיטת סאו-פאולו עולה תמונה אופטימית למדי לגבי כלכלת ברזיל בעקבות אירוח האירועים. על פי המחקר, אירוח האירועים צפוי לייצר 120 אלף מקומות עבודה חדשים בכל שנה עד לשנת 2016, ו-130 אלף מקומות עבודה בכל שנה בעשור שאחרי.

הצפי הוא כי ברזיל תרוויח 23 מיליארד דולר מהמשחקים עצמם, והרווח הכולל לכלכלה יהיה בערך 3 דולרים על כל דולר שיושקע באירוח עד לשנת 2027. יש לזכור כי אירוח המשחקים מייצר הכנסות גבוהות מתיירות, כמו גם יצירת מקומות עבודה חדשים וירידה באבטלה, פיתוח ושדרוג תשתיות אזרחיות במדינה, פיתוח תשתיות תיירות, עידוד השקעות זרות במדינה ועוד.

אם נבחן מקרי עבר, נוכל לראות כי בסין למשל השקיע הממשל 40 מיליארד דולר בתשתיות אזרחיות לקראת אירוח המשחקים בשנת 2008. אמנם התשתיות היו מוקמות גם אלמלא אירוח המשחקים, אבל התכנון המקורי היה בפריסה של שנים רבות.

הצפי כי בזמן המשחקים יכנס כסף רב לקופת המדינה, עודד את הממשל לקצר תהליכים ולפתח את התשתיות האזרחיות עד לתחילת המשחקים, דבר שכמובן תורם לכלכלה הסינית בהווה וימשיך לתרום גם בעתיד. מבדיקה פשוטה של נתוני התוצר של מדינות שאירחו אירועי ספורט גדולים, עולה שאירוח אירוע ספורט מזניק את צמיחת התוצר ברוב המקרים.

במחקר שערכו הכלכלנים אנדרו רוזה ומארק שפיגל מאוניברסיטת קיימברידג', עולה כי במדינות שמארחות אירועי ספורט גדולים, טרום האירוע גדל שיעור הייצוא ב 30% בממוצע ונמשך כך גם לאחר סיומו. ואילו במדינות מתפתחות שיעור הגידול גבוה אפילו יותר. הם מסבירים את התופעה בכך שעצם המוכנות של מדינה לארח את שאר העולם בביתה מסמנת לעולם כי היא מוכנה להיפתח אליו, דבר חשוב במדינות שלעיתים נתפסות כסגורות לעולם (כגון סין, ברזיל ומדינות מזרח אירופה). כמו כן, הדבר מוריד את חששות המשקיעים להשקיע במדינה ובכך תורם לזרם השקעות זרות.

ברזיל מתכננת לארח את המונדיאל ב 12 ערים שונות ולבנות רק שלושה אצטדיונים חדשים. הסיבה לכך היא שבשנת 2007 אירחה ברזיל את ה"קופה אמריקה", והתשתית לאירוח המונדיאל כבר קיימת. בנוסף, ליגת הכדורגל בברזיל מושכת קהל רב ולכן ישנם מספר רב של אצטדיוני ענק במדינה.

את עיקר ההשקעה לאירוח המונדיאל מתכננת ברזיל להשקיע בתשתיות התחבורה: יוקמו שלושה שדות תעופה חדשים, יסללו פסי רכבת ויוקמו קווי אוטובוסים נוספים. בשנת 2016 תארח ברזיל גם את המשחקים האולימפיים, כך שגם במקרה זה היא לא תצטרך להשקיע סכומי כסף גבוהים. התוצאה היא, שבמהלך 9 שנים מארחת ברזיל שלושה אירועי ספורט מרכזיים, עם השקעה נמוכה יחסית לכל אירוע.

הדרך הנוחה למשקיע הישראלי להיחשף לברזיל היא באמצעות תעודת סל מקומית כמו למשל תכלית ברזיל, או קסם ברזיל. אפשרות נוספת היא רכישת קרן סל (ETF) בחו"ל, כמו למשל EWZ (ב-5 השנים האחרונות רשמה התעודה ירידה של כ-38%).