נכווה ברותחין: בלאומי לא מתלהבים מהסכם אלשטיין-דנקנר

האם החלפת "מחיקה" ב"פריסה" תספיק כדי להרגיע את הציבור?

"כחלק מהתנאים להשקעת אדוארדו אלשטיין בגנדן, נדרש מכלול של הסדרים בבנקים, אשר להערכת הבנק אינם ניתנים לגיבוש. לאור זאת מתווה ההסדר התייתר ואינו עומד על הפרק", כך הודיע לפני 10 ימים בנק לאומי, וסתם את הגולל על הסדר החוב הקודם שגיבש עם גנדן, שבשליטת נוחי דנקנר.

הסדר זה כלל מחיקה של 150 מיליון שקל, שהם כשליש מהחוב של גנדן ללאומי. הפרסום על המחיקה הצפויה עורר סערה ציבורית גדולה, גרם ללאומי לבצע פליק-פלאק לאחור, ולהודיע בתוך מספר ימים על ביטול ההסדר.

אלא שלמרות ההודעה הנחרצת של לאומי, דנקנר סירב להרים ידיים. הוא טס לארגנטינה בניסיון לחתום עם אלשטיין על הסכם חדש, שיאפשר לו להמשיך לשלוט באי.די.בי. ביום שישי חזר דנקנר עם בשורה: נחתם הסכם חדש, הכולל הזרמה של כ-75 מיליון דולר - 57 מיליון דולר לאי.די.בי אחזקות ו-18 מיליון דולר לחברה הפרטית גנדן, שבאמצעותה שולט דנקנר בקונצרן.

לפני שחוגגים את ההסכם החדש, צריך לזכור שכלל לא בטוח שהוא יצא לפועל. הזרמת הכספים של אלשטיין מותנית עדיין בהשגת הסדרי חוב עם הבנקים המממנים של גנדן - לאומי ומזרחי טפחות - אשר להם חייבת החברה הפרטית של דנקנר יותר מחצי מיליארד שקל.

ההסכם החדש בין דנקנר לאלשטיין אינו מהווה בשורה משמחת לבנקים הנושים בגנדן; רכיב המזומן בו נמוך יותר: אם בהסכם הקודם היו אמורים שני הבנקים לקבל במזומן יותר מ-100 מיליון שקל, שהם כ-20% מהחוב, הרי כעת הם יקבלו 65 מיליון שקל בלבד - כ-12% מהחוב.

עם זאת, יש מי שרואה במתווה החדש שתציע גנדן לבנקים בשורה חיובית. ככל הידוע, לא תופיע בו המילה "מחיקה", שזעזעה את הציבור והביאה למחאה החריפה. במקום למחוק את החוב, הוא ייפרס, לכמה זמן? לא ברור. מה יהיו המקורות להחזר התשלומים? גם זה לא ידוע. העיקר שאין את המילה "מחיקה".

משאירים את הבמה למזרחי טפחות

כל זה עלול להתגלות בסופו של דבר כמכבסת מילים. זו לא חוכמה להגיד "נפרוס את החוב" רק כדי להרגיע את הציבור. מה יהיה המקור להחזר החוב? איך נדע שבעוד שנה או שנתיים לא יידרשו הבנקים להסדר נוסף שבו שוב "יפרסו את החוב"?

מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק עמינח, מודעת לכך. למרות הכתבות המפרגנות, שמהן נהנתה בימים האחרונים, היא מבינה היטב שמשבר דנקנר עדיין לא נמצא מאחוריה. היא לא תיקח את הסיכון ותחתום שוב על הסדר, מבלי לדעת אילו תגובות הוא יעורר בציבור - האם החלפת "מחיקה" ב"פריסה" תרגיע אותו? בינתיים היא מחכה, ומשאירה את הבמה למזרחי טפחות.

במזרחי טפחות, שבניהולו של אלי יונס, לא פוסלים את פריסת החוב של גנדן, על אף שההסדר עמה יכלול רכיב מזומן נמוך מקודמו. בבנק מוכנים לדבר עם דנקנר ואלשטיין, ולנסות לגבש הסדר בתנאי שהוא לא יכלול מחיקה, וישלב בצורה כלשהי גם את הקומה העליונה יותר בפירמידת החובות - טומהוק, שם החוב לבנק הוא כ-30 מיליון שקל.

בלאומי מעדיפים כאמור להמתין למזרחי טפחות, במקום להיות הראשונים לחתום על הסדר, כמו בפעם הקודמת. כעת מעדיפים שם לתת לשאר הנושים להוביל. בכל מקרה הבנק נותר בעמדתו, כי הסיכוי להסדר חוב בגנדן נותר נמוך, וכי אין בשורה של ממש בעסקה החדשה, שעליה הודיע דנקנר ביום שישי.

מלאומי נמסר בתגובה: "בהמשך להודעת הבנק מ-19 באפריל, הבנק אינו מנהל מגעים להסדר חוב עם קבוצת גנדן. הבנק פועל בכל הדרכים העומדות לרשותו על מנת לגבות את החוב".

פירמידה
 פירמידה