קרן המטבע: חשש מאשראי ספקולטיבי ועליית מחירים באסיה

כלכלני המוסד הכלכלי הבינלאומי מזהירים כי הצמיחה הגבוהה ביבשת עלולה להוביל להתגברות ההשקעות בנכסים מסוכנים ולעליית מחירים בלתי מבוקרת ■ "מובילי המדיניות ביבשת ניצבים בפני אתגר"

מובילי המדיניות הפיננסית באסיה צריכים לגלות מוכנות להגיב "מוקדם ובנחישות" אל מול הסיכונים המתגברים בכלכלות המזרח, בעיקר מפני גידול אשראי בלתי מבוקר ועליית מחירים מופרזת - כך מזהירים כלכלני קרן המטבע הבינלאומית, בדוח מיוחד על השווקים האסייתיים.

בקרן המטבע מציינים כי הצמיחה במזרח צפויה להמשיך ולעלות בעוד האינפלציה צפויה להישאר בתוך טווח היעד של הבנקים המרכזיים ביבשת. עוד מבהירים כלכלני הקרן כי שערי הריבית ישחקו "תפקיד מכריע ומועיל" בריסון הלחצים המתגברים ביבשת לעליית מחירים וזרימת אשראי לאפיקים ספקולטיביים.

בקרן צופים כי אסיה תציג צמיחה גבוהה פי 5 מזו של מדינות הכלכלות המפותחות, ומזהירים כי מצב שכזה מגביר את התיאבון לסיכון וזרימת אשראי לנכסים ספקולטיביים. זאת, לאחר שגם הבנק המרכזי ביפן הצטרף לעמיתיו בארה"ב, אירופה ובריטניה והכריז על תוכנית תמריצים לעידוד הצמיחה.

"חוסר איזון פיננסי ועליית מחירי נכסים, המתודלקים על ידי צמיחת אשראי חזקה ומדיניות מוניטארית מקלה, מתרחש במספר כלכלות ביבשת אסיה", לשון דוח קרן המטבע. "מובילי המדיניות הפיננסית ביבשת מתמודדים עם מצב מורכב זה, במסגרתו עליהם לאזן בין מספר גורמים בטווח הקצר: למנוע חוסן איזון פיננסי, אולם להמשיך ולתמוך בצמיחה ראויה".

בקרן צופים כי כלכלת סין תצמח בכ-8% ב-2013 ובכ-8.2% בשנה הבאה, בעוד הודו צפויה לצמוח בכ-5.7% השנה ובכ-6.2% ב-2014.