השופט שאמר לתובעת "מוצאת ז' מהר" פורש מכס השיפוט

שופט בית המשפט לתעבורה בפתח-תקווה, שלמה אטינגר-נחשון, הודיע לנשיא העליון אשר גרוניס כי החליט לפרוש באופן מיידי ■ בעקבות זאת משכו גרוניס ושרת המשפטים לבני את התלונה שהגישו נגדו לנציב תלונות הציבור על שופטים

פרשת השופט שאמר לתובעת כי היא "מוצאת ז' מהר" מגיעה לסיומה מהר מן הצפוי: שופט בית המשפט לתעבורה בפתח-תקווה שלמה אטינגר-נחשון הודיע אתמול (א') לנשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, כי החליט לפרוש באופן מיידי מכס השיפוט. אטינגר-נחשון יסיים את כהונתו עוד השבוע.

בעקבות ההודעה על פרישתו פנו היום (ב') גרוניס ושרת המשפטים, ציפי לבני, לנציב התלונות על שופטים, אליעזר גולדברג, ומשכו את התלונה שהגישו נגד השופט, מאחר ש"אין עוד מקום לעריכת הבירור בעניינו של השופט כפי שנתבקש על-ידם".

על-פי הפרסומים מלפני כשבועיים, אמר השופט אטינגר-נחשון במהלך דיון באולמו לתובעת משטרתית: "אני רואה שאת מוצאת ז' מהר". ככל הידוע, השופט העיר את ההערה לעבר התובעת לאחר שזו חיפשה ומצאה תיק של נאשם ששם משפחתו מתחיל באות זו.

התובעת המשטרתית לא סברה שמדובר בהערה לגיטימית, החווירה והשפילה את מבטה בבושה, והשופט אמר לה כי הוא אינו מבין מה הבעיה, וכי "כולם עושים עניין מהאות ז' - מי שעושה עניין הוא לא בסדר".

ככל הידוע, כשהתובעת ביקשה לברר את הדברים עם השופט, הוא אמר לה: "תפסיקי לאיים עליי. האות ז' זה לגיטימי, כמו 'כלי זין', ונמאס לי כשאנשים לא אומרים את המילה 'גומרים'".

השופט אטינגר-נחשון מסר בתגובה, באמצעות דוברות בתי המשפט, כי "כיוונתי בדבריי לאות השביעית בא'-ב'. מתן משמעות אחרת לדברים חוטא לכוונתי ויוצר עיוות שאינו ראוי לדבריי. אם דבריי הובנו באופן שונה, יש להצטער על כך".

בעקבות זאת ערך גרוניס בירור מטעמו על אודות נסיבות המקרה, בשיתוף עם נשיאת בתי משפט השלום במחוז המרכז, דפנה בלטמן-קדראי. במסגרת זו אף קיים פגישה אישית עם השופט אטינגר-נחשון, ולאחריה פירסמו גרוניס ולבני הודעה משותפת, שלפיה "נראה כי קיימות גרסאות שונות לגבי הדברים שנאמרו בדיון".

לפני 10 ימים הודיעה לבני כי היא מתכוונת להגיש תלונה לנציב התלונות על שופטים, נגד השופט נחשון.

נשיא בית המשפט המחוזי בבאר-שבע, השופט יוסף אלון, אמר כי אם יתברר שהשופט נחשון אכן פנה לתובעת משטרתית במהלך דיון ואמר לה את הדברים המיוחסים לו - יש לנקוט את האמצעים החריפים ביותר, "והדבר מעורר שאלה ביחס להתאמתו לתפקיד השיפוטי".

בהתבטאות פומבית על אודות חומרת הדברים המיוחסים לשופט נחשון, אמר אלון בכנס מחוזות לשכת עורכי הדין, שהתקיים באילת, כי "יש לבדוק ולברר את העובדות, אך באופן תיאורטי מדובר בהתבטאות חמורה ביותר, שלא צריכה להיות בבית משפט".

שרת המשפטים, ציפי לבני, מסרה היום בתגובה: "זהו הצעד הנכון. פרישתו של השופט מוכיחה כי פעולה משותפת מהירה, נמרצת ולא מתלהמת של הממונים וגוף הפיקוח היא הדרך הנכונה לטפל במי שפוגעים בהתנהגותם הפסולה באמון הציבור במערכת אכיפת החוק והמשפט".

התנועה לאיכות השלטון מסרה בתגובה: "נוכח תפקידה של מערכת השפיטה בישראל, על שופטים להתנהג ולהתבטא ללא רבב. טוב עשה השופט שלמה אטינגר-נחשון, שבהחלטתו הבהיר כי הוא מבין את חומרת ההתבטאות ואת השלכותיה".

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי - המכהן גם כיו"ר משותף של צוות העצמת הנשים בלשכה, יחד עם עו"ד דליה רבין - מסר בתגובה: "החלטתה של שרת המשפטים ציפי לבני להגיש את התלונה בעניין הינה אמיצה, ואני שמח על כך שהשרה תומכת בנשים ופועלת כדי למנוע פגיעה בהן. אף שאינני שמח על המקרה ועל פרישתו של שופט מכהן בנסיבות אלה, אני סבור כי בסופו של דבר הפרשה ואופן סיומה יביאו לחיזוק אמון הציבור במערכת בתי המשפט".

איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית מסר כי הוא מברך את הנהלת בתי המשפט על ההחלטה להוציא את השופט שלמה אטינגר-נחשון לחופשה שלאחריה יפרוש מהמערכת המשפטית. לדברי מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אורית סוליציאנו, "ההחלטה של הנהלת בתי המשפט מבורכת ומעבירה מסר ברור לציבור המוקיע כל ביטוי פוגעני וסקסיסטי. על כל מערכת להבטיח אווירה הנקייה מאלימות מינית, אווירה שאינה משפילה ומבזה את ציבור הנשים. אנו מקוות כי החלטה זו, המהווה ביטוי של אפס סובלנות כלפי פגיעה מינית, תרתיע בכירים הן במערכת המשפטית והן מחוצה לה משימוש בביטויים פוגעניים וסקסיסטיים".