רוביני: "הבריקס לא ימשיכו לצמוח בקצב הזה", מה ההזדמנויות?

לפי הכלכלן הבכיר, תור הזהב של מדינות הבריק"ס (ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה) עומד להסתיים

אם לשפוט לפי הכלכלנים הבכירים בעולם ומנהלי ההשקעות החשובים ביותר - תור הזהב של מדינות הבריק"ס (ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה) עומד להסתיים. "זה עניין בסיסי של מספרים גדולים - התרגלנו לצמיחה מואצת מאוד במדינות האלה והמכפילים מאוד גבוהים. אי אפשר לצפות מהמדינות האלה להמשיך ולהכפיל את הכלכלות שלהן בקצב הזה. זה לא משהו סביר", טען סקוט מינרד שעומד בראש "גוגנהיים פרטנרס" ומנהל למעלה מ-180 מיליארד דולר בנכסים בכל רחבי העולם.

אז לאן הכסף מיועד? אם לשפוט לפי מושב הצהרים ביום הפתיחה של הכנס הגלובלי של מכון מילקן בלוס אנג'לס, המקבץ השבוע את כל השמות הגדולים בכלכלה העולמית, המדינות המסלמיות במזרח אסיה הן אלה שיניבו את הצמיחה. "מלזיה, אינדונזיה והפיליפינים נמצאות היום היכן שמדינות הבריקס היו לפני קצת יותר מעשור. זו הזדמנות אדירה שרבים צריכים לנצל - שם ההזדמנות עכשיו".

"השווקים המתעוררים הקלאסיים שעליהם דיברנו בשנים האחרונות, הבריקס, עוברים תהליך מואץ יחסית של מעבר מכלכלה ריכוזית לקפיטליזם - סין, למשל, מתמודדת עם מעבר מאוד מורכב מכלכלה מבוססת ייצוא לכלכלה מבוססת צריכה - המשמעות היא התייצבות של הכלכלות האלה וצמיחה לטווח ארוך, אבל בקצב נמוך יותר", הסביר רוביני, שייחס את הירידות בשווקי העולם, ובעיקר בארה"ב, לחשש של משקיעים לאור ההאטה בצמיחה במדינות הבריקס. "יש פער בין הציפיות של משקיעים ומה שהם התרגלו לבין המציאות הכלכלית".

רוביני: האטה בצמיחה בסין היא סימן חיובי

במסגרת הפאנל שהתקיים בארוחת הצהרים של הכנס, הצליחו כל הנוכחים להסכים כי ההאטה בצמיחה במדינות הללו ובעיקר בסין היא דווקא סימן חיובי. "על צמיחה של 7% בסין אפשר לשלוט הרבה יותר טוב מאשר בצמיחה גבוהה יותר. צמיחה של 'רק' 7% בשנה מאפשרת להשקיע במעמד הביניים שנוצר ובבעיות אחרות שעולות כתוצאה מהצמיחה", טען רוביני.

"אנחנו רואים גם שיפור בכל מה שקשור לשקיפות וליכולת לצפות אירועים ותוצאות במדינות הללו, שבהן היה בעבר קשה מאוד לחזות את עתיד ההשקעה", הוסיף פייר בודוואה, נשיא ומנכ"ל בומבארדייר, יצרנית המטוסים והרכבות. "היום אתה יודע יותר כמשקיע מה יעלה בגורל ההשקעה שלך, יש חזון ואנחנו מרגישים שותפים לו".

"אירופה צריכה שנתיים שלוש כדי להמשיך קדימה. לא בטוח שיש לה את הזמן הזה"

ומה לגבי הצמיחה בשווקים המפותחים? רוביני ויתר הכלכלנים לא מגלים אופטימיות דומה לגבי המערב. "אנחנו נהיה ברי מזל אם נסיים את השנה הזו עם 1.5% או 1.6% בארה"ב", טען רוביני שעה שהתחזית עודכנה מטה רק לאחרונה ועומדת כעת על 1.9% צמיחה בשנת 2013". רוביני הגדיר גם את הסיכוי לקיומה של בועה בנכסים בארה"ב ובמערב "די גבוה" מה שעורר תגובה מיידית מצד מנחה הפאנל "אתה רואה את כל האנשים שיוצאים מאחורה? הם הולכים בגללך למכור".

הדוברים התייחסו גם למשבר באירופה. רוביני עצמו טען "בזמן שארה"ב בערך 50% מחוץ למשבר, באירופה הם עוד בתחום ה'עשרה' (בין 10% ל-20% - ע.ר.); המיתון, עושה רושם, מתרחב לאט לאט גם לליבה של האיחוד האירופי - ואם אנחנו נראה סיכון ממשית למדינה מהותית כמו ספרד או איטליה, אנחנו מסתכלים כאן על בעיה שהיא בעיה גדולה מאוד לכלכלה העולמית". מינרד הוסיף: "כנראה שאירופה צריכה לפחות שנתיים או שלוש כדי לצאת לדרך חדשה - השאלה היא רק האם יש לה שנתיים או שלוש כדי לעשות זאת. לא בטוח...".