ביל פורד: זהו סוף עידן התחבורה כפי שמכירים אותו

נשיא ויו"ר ענקית הרכב האמריקאית: "בעתיד, מכוניות יהיו לא רלוונטיות בערים"; "לאנשים לא תהיה חניה בבית ובטח לא מקום להחזיק שתי מכוניות למשפחה - העתיד הוא במודלים חלופיים"

הנשיא והיו"ר של ענקית הרכב האמריקאית פורד מודה בהצהרה נדירה שהעסק העיקרי של משפחתו עומד להיות לא רלוונטי: "השטח נהיה יקר, לאנשים לא תהיה חניה בבית ובטח לא מקום להחזיק שתי מכוניות למשפחה - העתיד הוא במודלים חלופיים. אנחנו חייבים להכיר במציאות".

לא מעט אנשים, ארגונים ומנהיגים כבר הכירו בצורך למצוא אלטרנטיבות בתחום התחבורה, אבל מי שלא מיהרו להצטרף לחגיגה הן יצרניות המכוניות. כעת, בהצהרה נחרצת, מודה יו"ר ענקית הרכב האמריקאית פורד, ויליאם קליי (ביל) פורד, יורש העצר של המשפחה הכי מוטורית בעולם - שהסוף של תעשיית הרכב כפי שאנחנו מכירים אותה קרוב.

"חברות רכב, ובהן גם אנחנו, צריכות לזכור שהן כאן בסופו של דבר כדי לשרת אנשים ולהפוך את החיים שלהם לטובים יותר. בעבר אנשים לא היו נוסעים בטווח של יותר מ-25 מייל ממקום מגוריהם לכל אורך חייהם. היום המצב שונה ויש לנו כתעשייה חלק גדול בזה. עכשיו הגיע הזמן לפרק הבא בהיסטוריה הזאת שלנו כבני אדם", הצהיר פורד להפתעת הנוכחים במושב המיוחד בהשתתפותו, בכנס הגלובלי של מכון מילקן המתקיים השבוע בלוס אנג'לס שבקליפורניה.

"המודלים של שיתוף מכוניות יתפתחו", המשיך פורד, "אני חושב שהמודל של זיפ קאר (חברה המאפשרת ללקוחות לשלם על שימוש ברכב על-פי שעות ומתמקדת בעיקר בפעילות בקמפוסים גדולים של אוניברסיטאות ברחבי ארה"ב - ע"ר) הוא מצוין ויתפתח. בעתיד נתרגל לראות מציאות שבה אוטובוסים, רכבות תחתיות, רכבות עיליות, כלי רכב והולכי רגל - כולם יפעלו במערכת מתואמת אחת שתתאים לכל עיר. מה שעובד במומביי לא יעבוד בניו יורק או בסאו פאולו".

בתגובה לשאלה למה, לאור ההכרה הזאת, החברה שלו עדיין עוסקת בייצור מכוניות ומשאיות, ענה יורש העצר לבית פורד: "זה לא מצב של או-או. היום אנחנו מייצרים מכוניות ומשאיות ואנחנו בונים עוד ועוד מכוניות יעילות, בטוחות ומעניינות יותר - אבל אנחנו צריכים להכיר בעובדה שאם זה כל מה שנעשה, בשלב מסוים נהיה בלתי רלוונטיים. אם לא נכיר בעובדה שלפחות במרכזי ערים התחבורה תשתנה, איתנו או בלעדינו, לא יהיה לנו מקום. יש לנו ידע חשוב על איך אנשים זזים בעולם, מה חשוב להם, מה מניע אותם ואיך לשרת אותם בצורה הכי טובה. כל עסק צריך לספק את הלקוחות שלו בהווה אבל גם לחשוב על הצרכים שלהם בעתיד".

"ארגוני העובדים הרסו אותנו"

פורד התייחס בדבריו גם למשבר הגדול בתחום הרכב שפקד את החברה שלו לפני כחמש שנים, בשיא המשבר בתעשייה. "התקופה הזאת הכניסה אותי למצב קשה מאוד עם עצמי, עם העובדים, עם הלקוחות, עם ספקים - וגם עם המשפחה. אתה יכול לתאר לעצמך כמה קשה זה היה להסביר למשפחה שלי שמשכנתי כל מה ששייך לנו, כולל את השם שלנו", אמר.

"בהסתכלות לאחור, מה שהרס אותנו היה התחייבויות לטווח ארוך וארגוני העובדים - אבל אני לא מאשים אותם, אני מאשים אותנו; כל מה שהם עשו זה לבקש תנאים מסוימים, אנחנו סיפקנו את זה. במשך הרבה שנים היו לנו חוזים שהיה קשה להתמודד איתם בתנאי תחרות, ויש גם בעיה של חוסר יכולת להתמודד עם שינויים - לפני המשבר היינו בשיא של ייצור מבחינת כמויות אבל המרווחים שלנו היו נמוכים באופן מסוכן. כתעשייה, היינו כבדים מכדי להתמודד עם שינויים ועם הצורך להתייעל. לא ידענו גם, למשל, שהיכולת שלנו ללוות כסף פשוט תיעלם בעיצומו של המשבר", הודה פורד וסיכם: "אף שחששנו שמגיע משבר, לא הערכנו את העוצמה שלו ואת מלוא המשמעויות".

"שילמנו מחיר בחדשנות"

פורד הוסיף ואמר שהחברה מרגישה את אותות המשבר ההוא גם היום: "בתור מישהו שעבר ארבעה משברים בענף הרכב, אני יכול להגיד לך שאנחנו יודעים איך להתמודד עם משבר כשגבנו אל הקיר, אנחנו רק לא ממש יודעים איך להתמודד עם צמיחה. זה עדיין מבהיל אותנו. היום אנחנו יודעים שעלינו להיות שקופים הרבה יותר כלפי פנים וכלפי חוץ. אנחנו חושבים כמה פעמים לפני כל הוצאה משמעותית. בשעה שארה"ב מתאוששת במהירות - אירופה במצב מזעזע, ותמיד יש משהו שדורש את תשומת הלב שלך. בעסק בינלאומי, תמיד יש בעיות. מחיר נוסף ששילמנו הוא בתחום החדשנות - בתקופת המשבר, פשוט עצרנו את כל מה שקשור לפיתוח הגלובלי שלנו".

פורד הציג בכנס גם את החידוש המשמעותי והמעט שנוי במחלוקת בעולם הרכב היום - המכונית שנוהגת את עצמה. בהתייחסו לתמונה שפרסמה החברה ובה רואים אדם יושב ליד ההגה שקורא עיתון ושותה קפה במקום להתמקד בתנאי הדרך, אמר: "זה משהו שהוא הגיוני והוא ממשי והוא קרוב, כבר היום יש חניה אוטומטית. הרבה דברים ייכנסו לשימוש בחמש השנים הקרובות. אנחנו לא נקום בוקר אחד ונראה מכונית שנוהגת לבד - הרבה אלמנטים ייכנסו לשימוש קודם לכן, עד שלבסוף לקוחות ירגישו בנוח לרכוש מכונית שמסיעה אותם לאן שהם צריכים. זה חלק נוסף באבולוציה של התעשייה הזאת".