עיכוב בחתימה על ההסכם בנוגע לפינוי שדה דב

שבוע לאחר שהושג הסכם עקרוני בין מנהלי הגוש הגדול למדינה בדבר השתתפות המנהלים בעלויות פינוי השדה בסך של 20 מיליון שקל, הצדדים רחוקים שוב מלחתום על הסכם

עיכוב בחתימה על ההסכם בין מנהלי הגוש הגדול למדינה בנוגע לחלוקת עלויות פינוי שדה דב: שבוע לאחר שהושג הסכם עקרוני בין מנהלי הגוש הגדול למדינה בדבר השתתפות המנהלים בעלויות פינוי השדה בסך של 20 מיליון שקל, הצדדים רחוקים שוב מלחתום על הסכם. הסיבה: העדר נכונות המדינה להתחייב למועד פינוי, ולאי גבייה של הוצאות נוספות הנוגעות לפינוי שדה דב בעתיד.

בדיון שהתקיים הבוקר בנושא בבית משפט השלום בתל אביב, הופתעו המנהלים לגלות כי גם לאחר הסכמתם להשתתף בעלות פינוי השדה, טרם קיבלו הבטחות מפורשות מהמדינה. אחת הסיבות לאי הוודאות בנושא היא אי הצגה של ההסכם שהושג בין מינהל מקרקעי ישראל לרשות שדות התעופה, אותו דורשים המנהלים לבחון טרם יתנו את אישורם להשתתף בעלות פינוי השדה.

לצורך הגדלת הוודאות, קבעה היום השופטת מיכל רובינשטיין, כי המדינה תציג לבית המשפט בקרוב את עקרונות ההסכם שהושג בין מינהל מקרקעי ישראל ורשות שדות התעופה, כאשר 14 יום לאחר הצגת עקרונות ההסכם, יגישו מנהלי הגוש והמדינה טיוטת הסדר, בנוגע לחלוקת עלויות פינוי השדה. לטענת המנהלים, רק לאחר בחינת ההסכם בין המינהל לרשות שדות התעופה הקובע פרטים מהותיים ורלוונטיים בנוגע ללוחות הזמנים המתוכננים לפינוי השדה, יוכלו להכריע בעניין השתתפותם בעלויות פינוי השדה.

לפני שבוע חשף "גלובס" כי ארבע מהמנהלים והמדינה הגיעו להסכמות לפיהן המנהלים ישתתפו בעלות פינוי שדה דב בסך של 20 מיליון שקל. המנהל החמישי ד"ר מיכאל שפטלר הציג לבית המשפט עמדת מיעוט לפיה השתתפות המנהלים בעלויות פינוי השדה היא פסולה ודינה להידחות. בדיון שהתקיים היום בבית המשפט עולה כי בעלי קרקעות רבים במתחם, תומכים בעמדת המיעוט של שפטלר, כאשר הם מתנגדים להשתתפות כספית מצידם, בנימוק כי במסגרת הסכם שנחתם בין המדינה למנהלי הגוש הגדול בשנת 2007, כבר ויתרו הבעלים על 50% מזכויות הבנייה במתחם.

לשם פירוש ההסכם משנת 2007 הגיעו לדיון בבית המשפט גם המנהלים הקודמים של הגוש הגדול, עו"ד יובל לוי ועו"ד אייבי נאמן, שבתקופת כהונתם נכרת ההסכם בין המנהלים למדינה. לדבריהם ובדומה לטענותיו של שפטלר, היה ברור אז כי ההסכם לפיו יוותרו המנהלים על 50% מזכויות הבנייה, כולל בתוכו גם את הוצאות הפינוי, שכעת דורשת המדינה בנוסף. "כשהמשא ומתן התקדם עלינו מ-20% ל-50% מהזכויות כאשר היה ברור שמדובר בסך כל העלות שאנחנו הבעלים צריכים להשתתף בה תמורת השגת הפינוי", ציין לוי בדיון. לדבריו גם כשההסכם הובא לאישור בית המשפט, צוין במפורש שהמדינה תצטרך לשאת בהוצאות כבדות הקשורות בפינוי ולכן היא קיבלה מה שקיבלה".

גם עו"ד אייבי נאמן הזכיר כי "אז היה ברור דבר אחד, בטיוטות הופיעו הסעיפים שכל העלויות על חשבון המדינה". מנגד ציינה עו"ד רינה מיוחס המייצגת את המדינה בדיון כי כל ההסכמים שהושגו בעבר, אינם כוללים את השתתפות המנהלים בהוצאות הפינוי. בנוסף ציינה כי המדינה אינה יכולה להתחייב על מועד, אך המטרה היא לפנות ב-2016.

בעל הקרקע צבי סלונימסקי שנכח בדיון בבית המשפט הבוקר אמר: "אני המום. מדינת ישראל לא יכולה להתחייב. אני מתנגד שיסחטו אותי. בדרך כלל החלש סוחט את החזק, אני לא מכיר שהחזק סוחט את החלש".

גם המנהלת עו"ד רחל זכאי, שתמכה בהסכם הכולל השתתפות בעלויות פינוי השדה מסרה לגלובס היום כי לא יצאה אופטימית מהדיון הבוקר. "רק אחרי שיהייה ברור מה עקרונות ההסכם בין המינהל לרשות שדות התעופה, נוכל להציג טיוטה של הסכם" הסבירה זכאי. " "בהנחה שיהיו הפתעות בהסכם בין המינהל לרשות שדות התעופה נשקול שנית את עמדתנו. אם מדובר בהפתעות שמרוקנות מתוכן את השלמת פינוי השדה ומועד הפינוי, לא נסכים להשתתף בעלויות הפינוי, ואני מקווה שזה לא המצב. בנוסף, המדינה חוששת לתת התחייבות לכך שהתשלום יהיה סוף פסוק".

נציג משרד האוצר יאיר פינס אמר בדיון כי המדינה עומדת על כך שהמנהלים ישתתפו בעלויות פינוי השדה כתנאי לחתימה על ההסכמים. "אנחנו לא יכולים לחתום עם רשות שדות התעופה על הסכם כשלא ברור אם יש מימון לכך" ציין פינס. "אנחנו צריכים מבית המשפט אור ירוק עם המנהלים להגיע איתנו להסכם בדבר הפשרה שהגענו אליה, כל זמן שעובר פוגע באופן משמעותי בסיכויים לחתום עם רשות שדות התעופה על הסכם מפורש לפינוי".

רובינשטיין הורתה כאמור למדינה להציג את עקרונות ההסכם עם רשות שדות התעופה, כאשר לאחריו יעמדו בפני המנהלים והמדינה 14 יום להציג טיוטת הסכם ביניהם, שתקבע את השתתפות המנהלים בעלויות פינוי שדה דב, שתתורגם כאמור לזכויות בנייה.