לשנות את החוקים של התאגידים

בימים האחרונים, כסוג של הכנת כתב סנגוריה מראש לקראת פרסום הפרק בדוח מינהל הכנסות המדינה, ערכו האוצר והתמ"ת בדיקה משפטית בשאלה האם ניתן לבטל את מסלול האפס מס בהתייחס לשנים הבאות - השנים שנותרו עד לסיום כל אחת מהתוכניות/הפרויקטים של החברות הנהנות. לא ברור באיזה דרג נערכה הבדיקה, אבל המסקנה, הצפויה מראש, אמרה: 'לא ניתן לבטל'.

1. עמדה משפטית - לא ציבורית. חלק מהעמדה ששוללת שינוי מתייחסת לכך שבחוק עידוד השקעות הון יש סעיף שאומר כי הכנסת לא תשנה את החוק במהלך התוכנית. עם זאת, מאחר שמדובר בחוק רגיל, הכנסת הרי יכולה גם יכולה לשנות את הסעיף המגביל הזה.

ועם זאת, השאלה המשפטית הרבה פחות חשובה. מה שצריך להכריע היא השאלה הציבורית והבינלאומית אליה מתלווה הטיעון המוכר והנכון: אמון/ אי אמון בקרב משקיעים מקומיים וזרים. עובדתית: נושא הפטורים החוקיים ממס כבר מזמן מלהיט את הכלכלה והציבור במרבית המדינות. ב-4-5 השנים האחרונות מעל ל-20 מדינות שינו את הכללים ותנאי המיסוי הנהוגים בהן לגבי משאבי טבע, גז ונפט. השינויים חלים על החלטות ותנאים שניתנו בעבר בהתבסס על העמדה כי מדינה לא יכולה שיכבלו את ידיה בכל הנוגע למדיניות פיסקאלית. שמדינה חייבת להישאר חופשית לשנות את כללי המס שלה כאשר התנאים משתנים. שבכל עת, זכאית מדינה לבדוק מחדש את המדיניות האופטימלית שלה, על פי מצבה והתנאים באותה העת.

למדינת ישראל מותר לבדוק מחדש וגם לקבל החלטות להגדיל את המע"מ, להעלות מיסי עבודה, לבטל פטור ממע"מ לאילת ולפירות ולירקות, לבטל פטורי מס שנקבעו בעבר, כמו לקרנות השתלמות ועוד ועוד.

כמו שהיא עושה את זה לגבי הציבור הכולל - ראוי שתעשה גם ביחס לציבור הנבחר של חברות יצואניות גדולות.

2. האם 0 מס זה עניין ראוי? ממש לא. האם לקיים הטבות במסלול מסים או מענקים למי שיקים פה מפעלים, יגייס כוח אדם חדש, יעביר אותו השתלמויות מקצועיות וישלם לו שכר ראוי? ממש כן.

3. האם שמירה על אטרקטיביות ההשקעות כאן חשובה? כן. מאוד. השאלה היא רק כמה, למי, עבור מה. הדרך הישרה, הנכונה וההגונה לשינויים אסור שתעבור באוצר, בתמ"ת, במשפטים או במשרד רה"מ. בוודאי שלא בכנסת. יש להקים ועדה ציבורית שחבריה נקיים מפניות ומייצגים מגזרים שונים.

רק היא תוכל, גם בהתחשב בשינויים בעולם, להחליט אם לבטל את הטבות המס לשנים הבאות שנותרו עד מיצוי חוק עידוד השקעות הון הקודם, ובכמה. וגם, לקבל החלטות הנוגעות לחוק עידוד השקעות הון החדש, יוזמה של השר הקודם, יובל שטייניץ, וביצוע בעייתי של המנכ"ל דאז, חיים שני.

האם יצוא הוא באמת קריטריון עליון? האם במערכת בה מס החברות מצוי במגמת עלייה הוגן לשמור על מיסוי פוחת במרכז הארץ בגובה של עד 12% אחרי 2015, כפי שקובע החוק החדש? האם 6% מס בפריפריה זה עידוד או פתח לתחמנות? האם מתן מסלול מיוחד של 5% לחברות גלובליות בפריפריה איננו מגוחך? ולפני כל זה: שקיפות. יידע הציבור כולו, בדוח שנתי שיתפרסם במועדו, עבור מי ועבור מה הוא משלשל את מיטב כספו.

אינטל, טבע, כיל וצ'ק פוינט. "אם מישהו לא יעצור את זה עכשיו - תהיה פה בשנים הבאות בעיית הכנסה קשה ביותר"