תקציב המדינה: קונים רכב ב-300 אלף שקל? שלמו עוד מס

איך מחירי המכוניות יירדו? תקציב המדינה כולל בתוכו מס רכבי יוקרה, העלאה של המע"מ וגזירות על חברות הליסינג

תקציב המדינה החדש מכיל בתוכו כמה וכמה גזירות ושינויים בתחום הרכב ובראשם המס החדש על רכבי היוקרה. בהתאם לציפיות הוטל המס על כלי רכב במחיר 300 אלף שקל ומעלה לצרכן, אולם בניגוד להערכות המוקדמות בענף המס החדש לא יוטל על המחיר ליבואן אלא על המחיר לצרכן.

המשמעות היא שמדובר למעשה בכפל מס, שמוטל על מחיר הרכב ברוטו, שכולל בתוכו כבר מס קניה מלא, מע"מ, מכס ורווחי היבואן. ההתייקרות הצפויה במחירם של כלי רכב רבים בקטגוריה צפויה לנוע בין עשרות אלפי שקלים לבין מאות אלפי שקלים בפלח העליון של רכבי היוקרה. עדיין לא ברור איך יחושב מס היוקרה על כלי רכב בייבוא אישי.

בנוסף כל כלי הרכב צפויים להתייקר גם בעקבות העלאת המע"מ במופיעה בתקציב. העדכון המתקרב ב"מס הירוק" אינו מופיע בספר התקציב אולם ברשות המסים אומרים כי מדובר בנוהל, שאין צורך לכלול אותו בתקציב, וכי ברשות "ממשיכים לקדם את המהלך".

עדכון המס הירוק יעלה את המחיר בעיקר של כלי רכב זולים וחסכוניים במקביל כולל התקציב החדש שתי גזירות על חברות הליסינג. הראשונה היא ביטול התקנה שאפשרה לחברות הליסינג לקזז רווחי הון על מכירת כלי רכב (סעיף 96). לפי הנוהל הקיים הוכרו כלי רכב על תקן של "ציוד משומש". אם במכירת כלי רכב משומשים רשמה החברה רווחי הון, היא יכולה להשקיע אותם בקניית רכב חדש ולדחות את תשלום המס עליהם. עד היום ניצלו חלק מחברות הליסינג את התקנה כדי לדחות תשלומי מס בהיקף של עשרות עד מאות מיליוני שקלים.

הנושא שימש בשנים האחרונות מוקד לפולמוס משפטי בין רשות המיסים לחלק מחברות הליסינג. בנוסף כולל התקציב הצעה להוריד את שיעור הפחת על רכבי הליסינג מ-20% ל-15% בלבד, מה שיגדיל את חבות המס של החברות. על פי הערכות חברות הליסינג ימשיכו לנסות להתמודד עם השינויים באמצעים משפטיים אולם אם לא יצליחו הדבר עשוי להביא להתייקרות מחירי הליסינג.

באגף הקיצוצים הממשלתיים כולל התקציב הוראה להאריך את משך השימוש בכלי רכב צמודים מצי הרכב הממשלתי מארבע שנים כיום לחמש שנים. ההוראה חלה גם על רכבי משטרה צמודים ועל כלי רכב של משרד הביטחון.