מיוחד: איך עורכים חתונה מקורית וחוסכים בהוצאות?

מחתונה של הדקה ה-90, דרך חתונה בחו"ל ועד חתונה טבעונית - בכל שנה מנסים הזוגות הטריים להפתיע עם חתונה מקורית במיוחד ■ "גלובס" מביא כמה רעיונות

קיץ הוא חממת אירועים אולטימטיבית: בתקופה שבין ערב ל"ג בעומר וערב ראש השנה, על-פי נתוני דן אנד ברדסטריט, נערכים כ-70% עד 80% מכלל האירועים בשנה.

טווח ההוצאות ומגוון האירועים רחב במיוחד, ומשקף לא רק את יכולותיהם הכלכליות של המתחתנים - אלא, בעיקר את אופיים. לצד החתונות המסורתיות (ובואו נודה על האמת - 80% מהחתונות נראות אותו הדבר) צצות אופנות כאלה ואחרות הנוגעות לאופיו של האירוע.

"חתונות שיש להן תמה מרכזית", אומרת לימור לבון, עורכת אתר zap מתחתנים, "אינן דבר חדש, אבל אם עד לפני זמן מה עיקר החתונות הללו נסוב סביב צבע מוביל, או העובדה שהמקום לאירוע הנבחר היה אתר עם סגנון מסוים כמו חתונה ליד הים - הרי שהיום הקונספט השתכלל מאוד: זוגות בוחרים כקונספט נושאים מגוונים, שנות ה-80, החבובות, מסיבת מסיכות וכדומה. כל האירוע מוכוון לנושא החתונה: בחירת המקום, הבגדים של הזוג ולפעמים גם של ההורים, התפריט, העיצוב ומה לא".

הנה כמה אופנות - והשאלה המתבקשת, מה מחירן.

חתונה בדקה ה-90: אין זמן לבזבוזים מיותרים

* הקונספט: חתונה במהירות הבזק - בלי למשוך את תקופת הארגון על פני חודשים רבים. זוגות שקובעים תאריך לשנה ואפילו חצי שנה קדימה חשופים לאינספור האפשרויות ומבולבלים לנוכח השפע. אם לא מתפזרים ומגיעים ממוקדים, ניתן לעשות את זה בהרבה פחות זמן.

* יתרונות: חיסכון כלכלי. גן אירועים שיש לו תאריך פתוח בטווח זמנים קרוב, יוריד את המחיר לאותו התאריך לעתים עד 30% פחות.

גם עם ספקים אחרים עימם אתם עובדים - צלמים, תקליטנים, מאפרים, מעצבי שיער, חברות השכרת רכב והרכבים מוזיקליים - קל יותר להתמקח ככל שתאריך היעד קרוב יותר.

החיסכון נובע גם מהעובדה הפשוטה שככל שזמן הארגון מתארך, גוברת הנטייה להוסיף לאירוע מרכיבים מיותרים ולהוציא יותר כסף - כשהצ'ופר האמיתי הוא פחות ריצות והתעסקות עם החתונה, פחות כאבי ראש ואולי פחות מריבות.

* חיסרון: אפשרויות הבחירה מצומצמות יותר, ואם חשוב לכם במיוחד לסגור עם די.ג'יי או צלם מסוים - ספק אם זה יעבוד.

"רוב ההזמנות לחתונות, בין אם תוכננו במהלך שנה שלמה או בחודש וחצי בלבד, נשלחות בין 3 שבועות לחודש מיום האירוע - כך שמספר האורחים בפועל לא יפחת", מרגיע עמית הלפרן, סמנכ"ל חברת easywed. "אפשר להזמין גם בפייסבוק, במייל וכדומה".

הלפרן מספר כי כמעט 30% מתוך 1,500 מתחתנים שליווה בשנת 2012 בחרו להתחתן בדקה ה-90, חלקם אף בחתונת-בזק - כזו המתארגנת בטווח של בין 3 שבועות ועד חודש. השיא הוא זוג שארגן חתונה תוך 11 יום בלבד.

* שורת המחיר: 25%-30% הנחה ממחירי ספקים, ופחות קניות.

קפיצה קטנה לחו"ל: יקר כמו חתונה מושקעת בארץ

* הקונספט: חתונה מעבר לים, בליווי האנשים הקרובים באמת. בני הזוג מטיסים את המשפחה והחברים (כ-180 איש) לחתונה מבוקר עד לילה ביעד קרוב - קפריסין, כרתים או אפילו איטליה. המהדרין יעשו את זה עם מטוס פרטי (כאלה מוצעים בטווח של 72 ועד 400 מושבים).

* יתרונות: תירוץ טוב לצמצום הקהל בחתונה, מקוריות וגם הזדמנות להישאר לירח דבש אחרי ששלחתם את המוזמנים הביתה. גם בסעיף המקוריות והאטרקטיביות קשה שלא לסמן "וי".

* חסרונות: הפקת על שדורשת תכנון קפדני - לרוב באמצעות חברות הפקה ייעודיות שיחסכו התעסקות עם ספקים בחו"ל.

* שורת המחיר: ב-easywed, המפיקה "חתונה יוונית" בכרתים, מסבירים כי הרעיון (והביצוע) שקול בתקציבו לעלות חתונה גדולה ומושקעת בארץ: חתונה של 180 איש ביוון תעלה סביב ה-300 אלף שקל, לדוגמה. אפשר כמובן ללכת על פורמט מצומצם יותר, בכל אופן מדובר בלא מעט כסף.

אירועי קוקטייל/טאפאס: מי צריך מנה עיקרית?

* הקונספט: הפוך על הפוך - אם בחתונה יש סדר כרונולוגי של קוקטייל פתיחה, מנות קטנות ולאחר מכן ארוחת ערב - בחתונה ההפוכה קודם אוכלים ארוחת ערב מלאה ואז שותים את הקוקטייל.

באירועי קוקטייל - הקוקטייל הוא העניין. אין סדר כרונולוגי צפוי של המנות, והדגש הוא על אוכל קליל ועל מינגלינג - מעין מפגש לברים קליל, ועל הדרך גם חתונה.

"ידוע שהאוכל הכי טוב בחתונה הוא זה שמוגש בקבלת-הפנים, אז למה לא לערוך חתונה בה מגישים לאורך כל הערב טאפאסים?" אומרת שירן קיקוס, מנהלת השיווק של מתחם האירועים "וילה סוקה" במושב בני ציון. "מעבר לשינוי בפן הקולינרי של האירוע, חתונה כזו מחייבת שינוי רחב וצעיר יותר, כמו יותר שולחנות בר ופחות שולחנות גדולים, פחות הפסקות ריקודים ומינגלינג ממושך יותר".

* יתרונות: "אירוע כזה יוצר מפגשים חברתיים הרבה יותר אינטימיים ומשפחתיים וכמו גם חיכוך הרבה יותר גדול בין כל אורחי האירוע", אומרת גליה אורנן, המנהלת הקולינרית של קבוצת נואר, "ונקראים גם בשם 'צלחת מזלג', מאחר שהקונספט הוא שהאורחים מחליפים כל הזמן צלחות ומזלגות ולא נשארים עם אותה צלחת, סיימת מנה החלפתם לצלחת הבאה. המנות מעוצבות בצורה הרבה יותר נוחה לאכילה, ומנעד הטעמים והמנות שהאורחים טועמים הוא הרבה יותר רחב ויצירתי".

* חסרונות: חובבי הרבע עוף או המנות המסורתיות עלולים להתאכזב.

* שורת המחיר: 230-260 לאדם (מינימום 100 איש).

חתונה ירוקה: הזמנות מנייר ממוחזר וקישוטים אכילים לשולחן

* הקונספט: אקולוגי. "המודעות לשמירה על הסביבה", אומרת לימור לבון, עורכת אתר zap מתחתנים, "מתבטאת בהזמנות על נייר ממוחזר, חיסכון בדלק, קישוטים אכילים לשולחן ותרומת מזון לנזקקים".

האידאולוגיה המנחה יכולה לבוא לידי ביטוי בפרטים שונים הנוגעים לאירוע: הזוג יכול לבקש מבעל האולמות להשתמש בחומרי ניקוי ידידותיים לסביבה, למחזר בקבוקים, לארגן הסעה ציבורית או לערוך חתונה באור יום, לייצר הזמנות מנייר ממוחזר או לשלוח אותן במייל, וכן הלאה.

* יתרונות: אידאולוגיה שלא עולה כסף.

* המחיר: לא משנה הרבה - השינויים חבויים בפרטים הקטנים.

חתונה טבעונית: "זה לא טרנד ובטח לא גימיק"

* הקונספט: במסגרת המגמה הבריאה והחזרה לטבע, יש ביקוש גובר לקייטרינג טבעוני מצד זוגות טבעוניים.

אסף מגן, בעל הקייטרינג הטבעוני "ג'סי", מספר על התעניינות הולכת וגדלה. "זה לא טרנד ובטח לא גימיק", הוא אומר, "יותר ויותר אנשים נעשים טבעונים, וכשזה בא מאידאולוגיה - אתה לא תרצה לפעול בניגוד אליה. אנשים אחרים מגששים אבל לפעמים חוששים מתגובות הקהל. כך או כך, אנשים מופתעים מהתוצאה הסופית".

* יתרונות: בריאותיים מובהקים, על-פי שוחרי הטבעונות.

* חסרונות: נדרש אפיון מיוחד של התפריט מצד הקייטרינג ולעתים אף בניית תפריט חדש מאפס - או בחירה מתוך מבחר מצומצם יותר של עסקי הסעדה קיימים.

* שורת המחיר: חתונה טבעונית אינה מחייבת ייקור עלויות. ההימנעות מבשר לטובת יותר פירות וירקות וקטניות מאפשרת קיזוז עלויות; מנגד בחירה בתוצרת אורגנית, למשל, תעלה יותר. "תמיד יש מרכיבים יותר ופחות", אומר מגן, "אבל השורה התחתונה נשארת לרוב זהה".

איך לחסוך בכאב ראש ובעלויות?

חתונה ממוצעת, כך לפי דן אנד ברדסטריט, כוללת כ-300 מוזמנים ועולה כ-100,000-140,000 שקל.

לפי סקר שביצעה חברת הגל החדש עבור חברת easywed בקרב 400 נשים וגברים שהתחתנו בשנה האחרונה, כ-42% מהזוגות מציינים כי מימנו את חתונתם בעזרת ההורים. עבור 17% ההורים מימנו את כל החתונה, ורק שליש (33%) מימנו את חתונתם לבד.

70% מהזוגות הוציאו גם על "אקסטרות" (מעבר לאולם, קייטרינג, די.ג'י,צלם, בגדים), כשהפופולרית היא מגנטים עם תמונות הזוג המאושר המוענקים בסוף הערב. 23% כלל לא כיסו את ההוצאות ונותרו בהפסד, כ-44% מהזוגות כיסו את ההוצאות, ורק 27% יצאו ברווח מהחתונה.

כאן חשוב לזכור כי "חתונה בלתי נשכחת" יכולה להיקנות ברעיון מקורי שתרגומו לכסף אינו בהכרח כבד. גימיק קטן ומקורי לאורחים יכול לעשות את העבודה יותר ממנות מושקעות במיוחד שעלותן יקרה בעשרות אחוזים.

קניות אונליין: משמלות כלה ועד קונפטי

מומלץ לגלוש בפורטלים ואתרי השוואה ייעודיים. כך למשל, אתר חדש שנקרא "האירוע שלי" מציע מידע חשוב ומקצועי על הספקים בענף האירועים, מחירונים, מבצעים ועוד. האתר נועד לעזור בביצוע המיון הראשוני בין הספקים לכל אדם ולכל אירוע (לאו דווקא חתונה) myevent.co.il בעולם הקניות הגלובלי והמקוון יש מענה כמעט להכול, לפעמים במחירים מצחיקים ממש. אם לא התנסיתם, זה הזמן.

בדיקת מהימנות של גן האירועים

על-פי כלכלני דן אנד ברדסטריט, בכל שנה נסגרים 10-15 אולמות (שיעור של כ-2% מסה"כ האולמות. כדי למנוע הפתעות הפסדים כבדים בדיעבד - לפני שאתם חותמים על חוזה וסוגרים תאריך, כדאי לבדוק מהו חוסנו הכלכלי של גן האירועים/האולם שבחרתם. ניתן לבדוק זאת דרך חברות המתעסקות בזה כמו דן אנד ברדסטריט, בנקים, ההוצאה לפועל ועוד - ובאתר משרד הפנים שמפרסם "רשימות שחורות".

חתונת הכסף
 חתונת הכסף