ארה"ב: הסנאט אישר אכיפה של מס מכירה על קניות באינטרנט

‎‎בין תומכי החוק: רשתות שיווק כמו וול מארט ובסט ביי ■‏‎‎‏ בין המתנגדים: eBay, אוברסטוק.קום ורפובליקנים בבית הנבחרים‏

‎‎הסנאט האמריקאי הצביע אתמול (ב') ברוב גדול בעד מתן סמכויות למדינות בארה"ב לאכוף את מיסי המכירות שלהן על קניות באינטרנט, אך החקיקה הזו ניצבת בפני מאבק קשה יותר בבית הנבחרים שנשלט על-ידי הרפובליקנים.

‏הסנאט, שנמצא בשליטה דמוקרטית, אישר ברוב של 69 תומכים מול 29 מתנגדים את הצעת החוק, שמעמתת רשתות שיווק כמו וול מארט ומדינות שרעבות להכנסות ממסים עם קמעונאיות אינטרנט כמו eBay ורפובליקנים שמתנגדים למסים חדשים.

‏המדינות שגובות מיסי חברות לא יכלו עד כה לחייב קמעונאים מקוונים לגבות אותו מהלקוחות שלהם, אלא אם לקמעונאי המקוון יש נוכחות פיזית במדינה. אם לא, הלקוחות אמורים לשלם את המס באופן וולונטרי, אך רק מעטים נוהגים כך. כמה מדינות הגיעו להסכמים נפרדים עם אמזון בנושא זה.

‏הצעת החוק תאפשר למדינות לחייב קמעונאים מקוונים לגבות מס מכירות על רכישות שבוצעו באינטרנט, גם אם אין להם נוכחות פיזית במדינה. המדינות יוכלו לעשות זאת, אך לא יידרשו לגבות את המס.

ההצעה גם פוטרת קמעונאים עם מחזור מכירות של עד מיליון דולר בשנה מחוץ למדינה מגביית מיסי מכירות.

‏‎‎סדרת שימועים

‏‎‎‏"תקראו לי שמרן, אבל אני מאמין שהגישה הנכונה למס הוגן היא להוריד אותו, לא להעלות שיעורי מסים אחרים", אמר תום גרייבס, ציר רפובליקני מג'ורג'יה.

‏יו"ר בית הנבחרים, ג'ון ביינר, מתכנן לשגר את הצעת החוק לוועדה המשפטית של הבית, מסר עוזר רפובליקני בכיר. פירוש הדבר הוא סדרת שימועים. הסנאט ויתר על שלב השימועים, באופן לא אופייני.

‏ליו"ר הוועדה המשפטית רוברט גודלאט, רפובליקני, יש הסתייגויות מהחקיקה הזו, הן בגלל מורכבותה והן בגלל השלכותיה על עסקים קטנים, מסרה הדוברת שלו. לדבריה, הוא טרם קבע לוח זמנים לשימועים בנושא.

‏תומכי המס על מכירות מקוונות כוללים רשתות שיווק מסורתיות כמו וול מארט ובסט ביי, אבל גם את ענקית השיווק המקוון אמזון.קום, שרוצה לפשט את מערכת מיסי המכירות במדינות השונות.

‏מתנגדי המס החדש כוללים עסקים מקוונים רבים כמו eBay, אוברסטוק.קום וגם את הפעיל נגד המסים גרובר נורקוויסט. מחוקקים ממדינות ללא מיסי מכירות כלשהם, כמו מונטנה, אורגון וניו המפשייר, מתנגדים בדרך כלל למס החדש.

‏‏"לדעתנו, הסבירות שההצעה תגיע למעמד של חוק עד סוף שנה זו היא 30%", אמר אנליסט בחברת גוגנהיים סקיוריטיז, כריס קרוגר. "עם זאת, הסיכויים יעלו מאחר שהסנאט תמך בהצעת החוק ברוב גדול".

‏הדיון במס המכירות המקוונות בקונגרס מתנהל במסלול נפרד מן המאמצים לגבש רפורמת מס כוללת. המאמצים הללו נתקלים לפי שעה במחסום גדול - הרפובליקנים מסרבים לסיים הקלות מס כדי להגדיל את הכנסות הממשל, והדמוקרטים טוענים כי ההכנסות הללו מחויבות מציאות. ‏‎‎‏