ראש ממשלה במיליון דולר

ח"כים מהדקי חגורה ממותגת, שייקחו דוגמה מסטנלי פישר

עד לבחירות האחרונות אפשר היה לחלק את אישי הציבור הישראלים לשניים: אצילים, אלה שעור הצבי ריכך להם את הישבן ככה שהם לא מסוגלים לשבת על כיסא שלא רופד בקפידה ולפי דרישה מדויקת, ובהתאמה מנהלים אורח חיים אצילי כיאות למעמדם הרם מאוד.

בקצה השני של הסקאלה ניצבו ה"בני בגינים", אישי ציבור ספרטנים, שנוסעים באוטובוס לעבודה בכנסת וסולדים מכיבודים. הכנסת ה-19 ייצרה סוגה חדשה: "המצטנעים".

יאיר לפיד היה מייסד תנועת "המצטנעים", כשהודיע שהוא מוותר על רכב השרד ומעדיף להמשיך לנסוע לבד בניסאן טראנו שלו. מצד אחד הוא סרב לכיבודי המלכות ומהצד השני ממשיך לנהוג בג'יפ די יוקרתי, רכב לא ממש זול. גם חברתו לסיעה, שרת הבריאות יעל גרמן, החליטה לוותר על הב.מ.וו 528 של סגן השר ליצמן, ביקשה מכונית היברידית וכשקיבלה סירוב, הודיעה שתמשיך להתנייד ברכב ההיברידי הפרטי שלה.

האם מדובר בחיסכון לקופת המדינה? בשוליים, בלחץ - 150,000 למכונית. את הוצאות הדלק המדינה ממשיכה לממן ובצדק. האם יש פה פופוליזם? בוודאי. והרבה. הנה השרים של הפוליטיקה חדשה מקשיבים לרחשי הלב של הציבור ומצטנעים. בכאילו. מה שנצרב בתודעת הציבור היא הבמוו היתומה של ליצמן שאף שר חדש לא רוצה לגעת בה, כדי שלא תדבק בו תדמית של נהנתן.

מי שאין לו בעיה עם נהנתנות, הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו. אז מה אם שר האוצר שלו מנחית על העם גזרות על גזרות, הוא טס לסין, עם משפחתו בטיסה פרטית שעלותה כמליון דולר ולן במלון היוקרה ריץ קרלטון שנגחאי, בסוויטה של 4 חדרים עם סאונה שמשולמת על-ידי המארחים. זה לא ניקור עיניים, אלא הוצאת עיניים פלוס הלבלב. לאנשים אין כסף לגמור את החודש וראש ממשלה שלהם עושה חיים משוגעים בסין ובלאקשרי של מליארדרים.

נניח שהטיסה היא מאסט ומכיוון שעדיין לא אושרה קניית המטוס שכולם מדברים עליו כל כך הרבה, נתניהו צריך להגיע איכשהו לחו"ל. אבל מה רע בקצת צניעות? למה מליון דולר? ונניח שהסינים החליטו לשכן אותו בסוויטה מפלצתית ביוקרתה, אפשר היה לבקש, בשיא הנימוס, שבגלל מה שקורה בארץ בדיוק עכשיו, עם אישור התקציב, לתת לו חדר מאופק יותר. חלילה. מדובר פה באצולה מנותקת.

כל פוליטיקאי מתחיל ומצטנע, שיצא מפס הייצור של המחאה ומשווק לנו את דמותו בחגורה מהודקת, אבל ממותגת כמ שצריך, וגם וותיקים כמו נתניהו, יכולים להתעניין באופן שבו מתנהל נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, שמרשה לעצמו לטוס ברחבי העולם במחלקת תיירים ולא קורה לו שום דבר רע. נכון, ראש הממשלה לא יכול לעשות את זה, אני יודעת, אבל לא יזיק שרוחו של פישר תרחף מעליו מדי פעם.