המבקר: משרד האנרגיה אחראי לזיהום הדלק הסילוני

מבקר המדינה יוסף שפירא: משרד האנרגיה הוא האחראי המרכזי למחדל שהוביל לאירוע זיהום הדלק הסילוני שהביא להשבתת נתב"ג במאי 2011

משרד האנרגיה הוא האחראי המרכזי למחדל שהוביל לאירוע זיהום הדלק הסילוני שהביא להשבתת שדה התעופה בן-גוריון במאי 2011 - כך קובע מבקר המדינה.

ב-5 במאי 2011 בשעה 12:53 קיבלה רשות שדות התעופה החלטה דרמטית להפסיק את תדלוק המטוסים בנתב"ג בשל זיהום בדלק הסילוני (דס"ל), שהביא לסתימת המסננים במערכות התדלוק של המטוסים. הזיהום השבית את מערכת הזרמת הדלק הסילוני למטוסים בנתב"ג למשך חמישה ימים שבמהלכם סופק דלק בכמות חלקית באמצעות מכליות כביש ועוכבו ובוטלו עשרות טיסות.

בדיקת המבקר העלתה כי התופעה החלה כבר חודש קודם לכן והלכה והחריפה, אך מינהל הדלק במשרד האנרגיה לא דווח אלא שעתיים לאחר ההחלטה על השבתת התדלוק בנמל. יתרה מכך, המבקר מצא כי אף שמאז שנת 2000 אירעו מספר אירועי זיהום דס"ל דומים, אך חמורים פחות - מינהל הדלק לא הכין תוכנית כוללת לטיפול בנושא מערך סינון הדס"ל, שתבטיח את תקינות המערכת ותאפשר אבחון מוקדם ככל האפשר של אירועי זיהום במערכת הזרמת הדס"ל הארצית.

בסיכום הבדיקה קבע המבקר כי משרד האנרגיה שאמור להיות הגוף הממשלתי האחראי לנושא אינו מרכז בפועל את הטיפול בהבטחת איכות הדס"ל. המבקר מציין כי וועדות הבדיקה שמינו שרי האנרגיה והתחבורה בעקבות אירועי הזיהום שהתגלו במרוצת השנים העלו ליקויים בכל שלבי הייצור והאספקה של הדס"ל, גם אם לא הצביעו על האחראים.

תגובת משרד האנרגיה: "אירועי הדס"ל טופלו באופן מקצועי ומקיף. סמכות משרד האנרגיה והמים בנושאי הדס"ל היא לגבי תקני איכות המוצר, ולא לגבי נהלים לתחזוקה ולתפעול של מערכות השינוע. לפי ועדת הבדיקה של אירוע הדס"ל במאי 2011 המוצר עמד בתקן ".