"תיקון גדול בארה"ב? אני לא רואה אותו מגיע בקרוב"

קווין שולץ, אסטרטג בכיר לשוק המקרו האמריקני באופנהיימר, הגיע לארץ להרצות בכנס השנתי של בית ההשקעות ■ בריאיון בלעדי ל"גלובס" הוא מסביר למה ריצת המדדים המובילים בארה"ב אינה מבשרת על היווצרות בועה, ומדוע אפיק המניות עדיין אטרקטיבי להשקעה

"אני מוקף באנשים שחוששים. חלקם מזהירים שהשיאים הנוכחיים בשוק המניות האמריקני הם סימן שיש בועה ושהיא עומדת להתפוצץ, וחלקם מתריעים שארה"ב יוצרת בועת אג"ח. אני לא חושב שיש כאן בועה. לדעתי, המומנטום החיובי בשווקים יימשך". כך אומר קווין שולץ, אסטרטג בכיר לשוק המקרו האמריקני ויועץ בכיר בנושאי חוב בבנק ההשקעות אופנהיימר. בריאיון בלעדי ל"גלובס" מסביר שולץ, שהגיע לישראל כדי להרצות בכנס השנתי של אופנהיימר ביום ראשון הקרוב, מדוע הוא אופטימי לגבי עתיד הכלכלה האמריקנית, והאם זה זמן טוב להיכנס לשוק.

נראה כי בתקופה האחרונה השוק האמריקני עסוק בלשבור את השיאים של עצמו. רק אתמול כבש מדד S&P 500 שיא חדש, אחרי שביום שישי האחרון חצה לראשונה בתולדותיו את רף 1,600 הנקודות. למעשה, המדד נהנה מרצף עליות שנמשך כבר שישה חודשים (הרצף החיובי ביותר מאז ספטמבר 2009), שבמהלכם התחזק בכ-16%; בדומה לנאסד"ק, שנמצא בשיא של 15 שנה. אולם בעוד יש החוששים כי סופו של הראלי הזה קרוב, שולץ כאמור רחוק מלהיות מוטרד.

"אני לא חושב שהרמות הגבוהות שאנחנו רואים בארה"ב, הן סימן לבעיה", הוא אומר, "החברות האמריקניות נמצאות במצב פיננסי מצוין, הן מציגות נתונים פונדמנטליים טובים ונהנות מנזילות גבוהה. הדבר היחיד שמעיב על התוצאות הוא היקף המכירות, שלא צומח במהירות המצופה; אבל צריך לזכור שהיקף זה נגזר מקצב הצמיחה של הכלכלה האמריקנית. במבט קדימה, אני מאמין שנראה עלייה בביקושים, גם ב-2014".

"לייצר עוד משרות"

נגזרת נוספת של מצב הכלכלה האמריקנית היא, כמובן, האופן שבו המשקיעים מגיבים לשינויים שמתרחשים בה. ביום שישי שעבר, נזכיר, פורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש אפריל, שתוצאותיו הפתיעו, ובגדול: בזמן שהכלכלנים ציפו לתוספת של 153 אלף משרות, במהלך החודש נוספו למשק האמריקני 165 אלף משרות. בנוסף, שיעור האבטלה ירד ל-7.5% באפריל (מ-7.6% במארס) - הרמה הנמוכה ביותר מאז דצמבר 2008. התוצאות הטובות לא נעלמו מעיני המשקיעים, והבורסה בניו יורק הגיבה בעליות של עד 1.5%.

שולץ מבקש להפנות את תשומת הלב לנתונים אחרים שפורסמו, ואשר לדעתו דווקא מעכירים את האווירה - מספר המשרות החדשות בענף הבנייה ובענף הייצור. "כל המדדים קפצו בימים האחרונים, כי עד כה היה חשש שדברים לא משתפרים, אבל יש כמה דברים שצריך לשים לב אליהם", הוא אומר, ומזכיר כי מאז מאי 2012 חלה ירידה בנתוני התעסוקה בענף הבנייה, ואילו מספר המשרות החדשות בענפי הייצור שמר על יציבות.

לדבריו, "נתוני המשרות החדשות בענף הבנייה היו חלשים, ומדובר בשווקים חיוניים מאוד לכלכלה האמריקנית. לכן, אנחנו צריכים ליצור יותר משרות עד שנראה שיפור משמעותי, בעיקר בענף הבנייה". עוד הוא מציין, כי מחירי הבתים בארה"ב מציגים שיפור - בשנה האחרונה הם עלו ב-10%, אולם המחירים עדיין רחוקים מאלו שלפני המשבר.

גורם נוסף שמעלה את האטרקטיביות של שוקי המניות, הוא התשואות הנמוכות באיגרות החוב - פועל יוצא ממדיניות הריבית האפסית. שולץ מאמין, כי מדיניות זו תימשך תקופה ארוכה. "אני חושב שהבנק המרכזי נחוש להמשיך עם מדיניות הריביות הנמוכות, והן תישארנה ברמה אפסית לפחות עד 2015. הפד לא מעוניין לשנות את המדיניות מוקדם מדי, ולגלות שבדיעבד שזו הייתה טעות. רק אם נעמוד במטרות שקיבלנו ממנו, כמו אינפלציה ומספר משרות, הוא ישקול לשנות את המדיניות".

לא לשים כסף בצד

עם זאת, שולץ כאמור אינו שותף לחששות, אשר לפיהם מדיניות ההרחבה הכמותיות יוצרת בועת אג"ח. "אני משער שכאשר הבנק המרכזי יגיע למסקנה שצריך להפסיק עם מדיניות ההרחבה הכמותית, הוא יעשה את זה בהדרגתיות".

בשורה התחתונה, שולץ, בדומה לרבים אחרים, מעדיף את האפיק המנייתי על פני אג"ח. "עם הזמן המשקיעים ייטו יותר לכיוון מניות, כי יש הרבה מזומן ולמרות שחלפו כבר 4 שנים מאז שהמשבר הסתיים, המשקיעים עדיין לא מקבלים תשואה הולמת מהשקעה באג"ח. אין להם הרבה מה להפסיד, כי אם וכאשר נראה עלייה של הריביות בארה"ב, היא תיעשה במקביל לשיפור בכלכלה - מה שייטיב בעיקר עם השוק המנייתי", הוא אומר.

שולץ מציע להתמקד במניות דיבידנד, ומסכם: "זה לא הזמן לשים כסף בצד. אני מאמין שהדברים רק ימשיכו להשתפר, ולכן אין סיבה לפחד מהשוק. תיקון גדול? אני לא רואה אותו מגיע בקרוב".

קווין שולץ
 קווין שולץ