זכרו את סאב-פריים

זרם הצעות להשקעה בנדל"ן אמריקני ואיתו ניצני הונאות בשוק

ההתערבות האגרסיבית של הבנק המרכזי האמריקאי בשוק איגרות החוב מונעת במידה רבה מן השאיפה שלו להחיות את שוק הדיור שנחבט קשות במשבר האשראי האחרון. היקפו של השוק הזה מתוך כלל התוצר במדינה מסתכם כיום בכ-2.7% אל מול ממוצע היסטורי של כ-5% בשנים 1980 עד 2007 (השנה בה פרץ משבר הסאב-פריים).

הבנק המרכזי בארה"ב חותר, אם כן, לעורר את הפעילות בשוק הדיור כדי לייצר מנוע צמיחה כלכלי יוצא דופן עבור הכלכלה האמריקאית, והוא עושה זאת באמצעות הותרת הריביות הארוכות על משכנתאות ברמת שפל. עלייה בשווי הדירות בארה"ב צפויה להביא לגידול בתחושת העושר של הצרכן הפרטי שם, שיפור במאזני הבנקים, והתאוששות של סקטורים כלכליים הנשענים על פעילות מוגברת בשוק הדיור. הכלכלה האמריקאית זקוקה נואשות להבשלת התהליכים הללו בעת הנוכחית.

בינתיים, הנתונים הכלכליים הזורמים משוק הדיור בשנה האחרונה מלמדים כי אכן ניכרת בו התאוששות נאה, הן בהיקפי הפעילות והן במחירי הדירות, והצפי הוא כי מגמת התאוששות תימשך בטווח הנראה לעין. עובדה זו לא נעלמה גם מעיניהם של המשקיעים הגלובליים, ואנו רואים משקיעים מכל העולם הנוהרים לשוק הדיור המשתפר בארה"ב.

בין המשקיעים הללו יש גם ישראלים. עוד ועוד משקיעים מקומיים מחפשים אחר הדרך ההולמת לקפוץ על עגלת שוק הדיור האמריקאי לפני שזו תאיץ את דהירתה. את זה מנצלים מומחים ומומחים לכאורה, ונציגים מטעמם מסתובבים בינינו מבוקר ועד ליל ומנסים לנצל את התיאבון להשקעות בנדל"ן שם, במקביל למצוקת התשואות בשוקי החוב שממילא גורמת למשקיעים לחפש כעת אפיקי השקעה אלטרנטיביים.

סיכונים לא מבוטלים

אלא שהזרם הגובר של הצעות ההשקעה בנדל"ן בארה"ב יוצר אצלנו תחושת דז'ה וו לימים של ערב משבר הסאב-פריים. הלהיט התורן באותה עת היו מוצרים מובנים "בסיכון נמוך" שניצלו את הריביות הנמוכות ופיתו את המשקיעים המקומיים לגוון את תיק ההשקעות. הסוף של אופנת ההשקעה הישראלית במוצרים מובנים ידוע לכולם, וכזכור זה לא היה סוף טוב.

התחושה שלנו היא שגם הפעם מאחורי הטרנד הכלכלי שלכאורה יש בו היגיון, מתחבאים להם סיכונים לא מבוטלים. ניצנים של הונאות בשוק הדיור האמריקאי כבר דווחו בחודשים האחרונים בתקשורת, וקיים יסוד סביר להניח כי בזרם המומחים המשווקים את התחום בהתלהבות מסתתרים עוד לא מעט גורמים מסוכנים.

משקיע מקומי שנכנס לשוק הדיור בארה"ב צריך לשאול את עצמו האם זרם הצעות ההשקעה שמגיע אלינו אינו אלא השאריות שהותירו הבנקים המקומיים הגדולים ומשקיעים גלובליים עתירי משאבים. העובדה שהתאוששות שוק הדיור שם היא סוד גלוי הביאה לעליית מחירים מהותית בסקטור בשנה האחרונה, ולכן, כמו במקרה של שוק המניות, חלק לא מבוטל מן החדשות הטובות כבר מתומחר. כך, אם תיווצר בהמשך אכזבה מקצב ההתאוששות של המגזר, המשקיעים בו עלולים לספוג אכזבה קשה.

בשורה התחתונה, אנו סבורים כי השקעה ישירה בשוק הדיור האמריקאי אינה מתאימה לרובו המכריע של הציבור הישראלי, וגם המשקיעים המוסדיים נדרשים להפגין שמרנות יוצאת דופן בהשקעה שם. אחרת הם עלולים למצוא את עצמם בעוד זמן לא רב באותה סיטואציה שבה נתפסו גורמים רבים שהשקיעו באותם מוצרים מובנים רק לפני שנים ספורות.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון