ירמי אולמרט: "כספי הסיוע ליוסי אולמרט היו תמיד בהסכמה"

ירמי אולמרט, אחיו הבכור אהוד אולמרט, סיפר בעדותו במשפט הולילנד על העזרה שהעניקו האחים אולמרט לרה"מ לשעבר: "על כל הדברים האלה ניהלנו סיג ושיח, והייתה בינינו תמיד הבנה על מה ואיך נותנים, ובעיקרון זה היה על צ'קים"

"הכספים שבהם סייענו ליוסי אולמרט מתוך הקופה המשותפת שניהלנו היו תמיד בהסכמה. על כל הדברים האלה ניהלנו סיג ושיח, והייתה בינינו תמיד הבנה על מה ואיך נותנים, ובעיקרון זה היה על צ'קים" - כך העיד היום (ה') ירמי אולמרט, אחיו הבכור של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, על העזרה שהעניקו 3 האחים אולמרט - אהוד, עמרם וירמי - לאחיהם, ד"ר יוסי אולמרט, ששקע בחובות כבדים בסוף שנות ה-90.

התביעה העלתה את ירמי אולמרט לדוכן העדים, בניסיון לחזק את טענתה כי בתקופה הרלוונטית לכתב האישום, ניסה אהוד אולמרט לחלץ את יוסי מהנפילה לחובות ומאיומים של השוק האפור, שבאו בעקבותיה, ולכן פנה לשמואל דכנר ז"ל, שהיה עד המדינה בפרשה, וביקש ממנו להעביר ליוסי כספים. אולמרט מצידו טוען שבעת העברת הכספים מדכנר ליוסי, הוא כלל לא היה המודע לעומק החובות, שבו היה נתון אחיו.

בכתב האישום בתיק הולילנד מואשם אהוד אולמרט כי הוא לקח שוחד מיזמי הולילנד תמורת קידום הפרויקט, בין היתר באמצעות חצי מיליון שקל שהועברו, לבקשתו, מדכנר ליוסי אולמרט. לדברי הפרקליטות, בסוף 2002 פנה אהוד אולמרט לדכנר וביקש ממנו לסייע ליוסי. לפי הנטען, דכנר פגש את יוסי והעביר לידיו סדרת המחאות בסך כולל של חצי מיליון שקל.

לאהוד אולמרט יש 3 אחים: ירמי, לשעבר יו"ר איגוד הכדורסל; יוסי, ששקע בחובות לאחר שכשל בהתמודדות לראשות עיריית רעננה ועזב לארה"ב; ועמרם, לשעבר ראש חברת "אגרידב". בשבוע שעבר העיד יוסי אולמרט במשפט הולילנד באמצעות מערכת וידאו קונפרנס מארה"ב ובמהלך העדות הוכרז "עד עוין" על-ידי הפרקליטות. זאת, לאחר שחזר בו מגרסתו המוקדמת במשטרה, לפיה הוא קיבל צ'קים מדכנר. עם זאת, עדותו לא סייעה גם להגנה, מכיוון שדבריו סותרים גם את קו ההגנה של אהוד אולמרט, שלא חולק על העובדה שיוסי קיבל כספים מדכנר, אלא טוען שהוא (אהוד) לא היה מודע לכך.

"הערכה כללית בלבד ולא סכום"

היום הגיע תורו של ירמי אולמרט להעיד. לאחר שסיפר כי ניהל עם אהוד ועמרם בהסכמה את הסיוע הכספי שהעניקו ליוסי, ציין ירמי אולמרט בעדותו כי "אחרי שאהוד נבחר לראשות הממשלה (ב-2006 - ח' מ') היו את כל אלה שהתקשרו לברך... התחושה של יוסי הייתה שעוצרים... אמרנו ליוסי לאורך כל הדרך: 'חובתך לחשוב עליך ועל משפחתך, אל תיתלה בנו, לכל אחד מאתנו יש את המשפחה שלו ואת העניינים שלו'".

לגבי התקופה שבה התחיל יוסי להסתבך בחובות, לפני 2004, העיד ירמי: "הבהרתי בעדות שלי במשטרה ואני חוזר ואומר את זה היום: ידענו את תמונת המצב במה שנקרא הערכה כללית בלבד. הערכה כללית ולא סכום. יוסי פנה אליי מדי פעם ופעלנו באותו תהליך, באותה דרך של סיוע מהקופה ומיחזור של כספים. כלומר, לתת לו צ'קים. הבנתי שהוא בהחלט בלחץ, שזה לא סכום חד-פעמי, זה לא איזה סיוע אחד שאני אפשיר לו מתוך הכספים ובזה תיפתר הבעיה שלו". כאשר נשאל עד כמה הוא נהג לעדכן את אהוד בשיחותיו עם יוסי, השיב ירמי: "תמיד. תמיד היינו כולנו בתמונה של השיחות, ופעם היו גם ליוסי שיחות איתם".

בעדותו דיבר ירמי ארוכות על אחיו ותיאר את היחסים במשפחה. בין היתר הוא סיפר כי יוסי היה ילד מבריק וכי כבר בגיל 6 הוא קרא שישה כרכים שכתב וינסטון צ'רצ'יל על ההיסטוריה של דוברי האנגלית ועל מלחמת העולם השנייה. "כדי לראות אם הילד מבין, אבא שלנו היה מתחקר אותו כדי לראות אם הוא קולט, והוא קלט. היינו בטוחים שהילד הזה צריך להתפתח לכיוון של לימודי היסטוריה, מדעי המדינה, כל הדברים האלה, ועובדה שבכיוון הזה הוא הלך בלימודיו האקדמאים", סיפר.

בהמשך, העיד ירמי כי האישיות של יוסי אולמרט לא התאימה לפוליטיקה וציין כי גם אהוד חשב כך. לדבריו, יחסיו עם יוסי כיום מסתכמים במפגש חד-שנתי בארה"ב. "אני פעם בשנה, בפברואר, נוסע לאולסטאר של הכדורסל האמריקני ואז בדרך כלל זה מאפשר לי לפגוש אותו אחת לשנה. זה הקשר שישנו", אמר.

על הקשר בינו לבין שני אחיו הנוספים, אהוד ועמרם, אמר ירמי: "היחסים מצוינים. תמיד היו, אין שום בעיה או קושי. אני חושב שבסך-הכול היחסים אצלנו טובים. אני רואה לא פעם אנשים בכל מיני מקומות שיש ירושות, חלקות, נחלות, שהדברים הללו מובילים לקרעים ולמאבקים משפטיים, ואנחנו ניהלנו לאורך כל הדרך את המודל המשפחתי בהחלטות ובהסכמות".

שוחד תמורת קידום הבנייה

עדותו של ירמי אולמרט חותמת את פרשת התביעה במשפט פרשת הולילנד שנפתח בקול תרועה רמה ב-1 ביולי 2012 במחוזי בת"א בפני השופט דוד רוזן. בשבוע הבא תיפתח פרשת ההגנה בעדותו של נאשם מספר 1, יזם הולילנד, הלל צ'רני, המואשם במתן שוחד במיליוני שקלים.

פרשת הולילנד נחשפה לפני כשלוש שנים, ולפי הפרקליטות היא אחת מפרשיות השחיתות החמורות ביותר שהתגלו בארץ. לפי הפרקליטות - קידמו יזמי מתחם "הולילנד" בירושלים, הלל צ'רני ואביגדור קלנר, את תוכניות הבנייה והקמת הפרויקט באמצעות מתן שוחד למספר גדול של נבחרי ציבור ועובדי ציבור, בשנים 1994-2007, בהיקף חסר תקדים של מיליוני שקלים.

בין הנאשמים בתיק מלבד אהוד אולמרט - ראש לשכתו לשעבר, שולה זקן, וראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי. עם פקידי העירייה המואשמים בלקיחת שוחד נמנה מהנדס העיר בעבר, אורי שטרית. במארס האחרון, בעיצומו של המשפט, הלך לעולמו עד המדינה, שמואל דכנר, שותפם לשעבר של יזמי הולילנד, שעדותו מהווה בסיס לכתב האישום כולו.