הרצל חבס לא מוכן להזרים הון לחברה, אבל מעוניין להישאר בה

חבס נאחז בקרנות המזבח: נגד ההשתלטות של צארום, ובעד הלוואה שמציע דויטשה בנק ■ "העברת הניהול השוטף עלולה להשפיע לרעה, וטומנת סיכונים משמעותיים לחברה", הוא הזהיר היום באסיפת מחזיקי האג"ח

כמי שנאחז בקרנות המזבח, ניסה היום הרצל חבס, בעל השליטה בחברת חבס השקעות, להניא את מחזיקי האג"ח של חברת ההשקעות מתמיכה בניסיון ההשתלטות רוני צארום (אספן גרופ) על החברה.

הצעת הסדר החוב של אספן, שפועלת בשוקי הנדל"ן המניב באירופה ובישראל, כרוכה בהעברת הבעלות המלאה בחבס השקעות לידיה, ונישולו של חבס מניהול החברה. מנגד, מנסים חבס והחברה שבשליטתו לקדם הצעה של דויטשה בנק למתן אשראי של 75 מיליון אירו לחברה הבת חבס סטאר - הצעה שתשאיר את חבס במשחק, לבינתיים.

חבס השקעות פעלה בעבר בעיקר בתחום של ייזום פרויקטים לבניית דירות יוקרה בישראל. נפילתה הגיעה מהשקעה אומללה בחו"ל - רכישה ממונפת של 21% ממניות קרן הנדל"ן ההולנדית NSI (השקעה של כ-800 מיליון שקל, ששוויה הנוכחי 370 מיליון שקל בלבד) על ידי החברה הבת חבס סטאר.

היקף חובות האג"ח של חבס השקעות נאמד ב-450 מיליון שקל. סדרה אחת, שהונפקה ללא ביטחונות, נסחרת בתשואה של אלפי אחוזים, והאחרת, שהינה בעלת שעבודים, נסחרת בתשואה של 47%. מאז חודש מארס מנהלת החברה מו"מ עם נושיה להסדר חוב שכולל פריסת תשלומים והמרת חוב למניות, אך עד היום לא הגישה הצעה מפורטת.

הבוקר, חודשיים לאחר שנפתח המו"מ להסדר חוב בחבס השקעות, קיימה החברה אסיפת אג"ח במלון סיטי בתל אביב. החברה הבהירה שהיא תומכת בתרחיש של הלוואת דויטשה בנק לחברה הבת, שבו תועבר השליטה בחברה לידי נושי האג"ח, אך כאמור תשאיר בינתיים את חבס כמי שמוביל את מהלכיה.

חבס רוצה לנהל ולא לתרום מכיסו

כמו באסיפת מחזיקי אג"ח קודמת, גם הפעם לא הכריז חבס על תרומת בעלים כלשהי מצדו במסגרת הסדר החוב המוצע, אלא הזכיר את כישורי הניהול שלו בלבד. חבס, שלזכותו יש לציין את עצם ההופעה מול הנושים, לא נראה במיטבו, וקריסת חברת הנדל"ן שבשליטתו ניכרת בו היטב. "כבר הצהרנו שנעביר את השליטה למחזיקי האג"ח, אבל מעבר להצגת המתווה להסדר חוב לא התקיים עד היום דיאלוג אמיתי עם הנציגות", הבהיר בפתח הישיבה.

חבס הזהיר את הנושים כי "העברת הניהול השוטף של החברה עלולה להשפיע לרעה, וטומנת סיכונים משמעותיים לחברה". בכך הוא כיוון להצעת ההשתלטות של אספן גרופ, שהוגשה לנושים בחודש מארס ומאז ניהלה עמם מו"מ לצורך שיפור המתווה.

אמש פורסם המתווה החדש של אספן. לפיו, יקבלו מחזיקי האג"ח של חבס 10 מיליון שקל במזומן, מניות אספן בשווי של 40 מיליון שקל ואג"ח של אספן בהיקף של עד 380 מיליון שקל. בנוסף, תעמיד אספן לחבס הלוואה של 70 מיליון שקל ומסגרת אשראי של 30 מיליון שקל נוספים.

אספן מבקשת להשתלט על חבס תוך מחיקת האג"ח הקיימות ומתן תמורה נומינלית של 430 מיליון שקל, בעלת שווי כלכלי (להערכת מחזיקי האג"ח של חבס) של 268 מיליון שקל. החסרונות של ההצעה הם שמדובר באשראי בריבית גבוהה (עד 15%) לחברה, כשמנגד יינתנו למחזיקים אג"ח בריבית נמוכה (2%-3%) ולטווח ארוך, כשחלק מהתמורה אופציונלי.

"מה דעתך על המתווה שהציעה אספן?", נשאל חבס על ידי אחד הנושים. "אין לנו מושג", השיב חבס, "אנו לא מעורבים ולא שותפנו בזה. זה לא נכון להסכים למתווה שכזה ולדומיו, ואין לזה שום קשר לאחיזה שלנו בחברה, כי כבר הבהרנו שאנו מוכנים להעביר אליכם את השליטה. לא כדאי להיענות לאספן כי אני בטוח שתהיינה הצעות טובות יותר. ההצעה של אספן טומנת בחובה סיכונים גדולים".

ל"גלובס" נודע כי לחבס השקעות ולנציגות האג"ח שלה הוגשו כמה הצעות, בהן גם מחברת הכשרת היישוב שבשליטת עופר נמרודי, אך רק שתיים נחשבות רציניות: של אספן גרופ ושל דויטשה בנק.

ההצעה של דויטשה בנק כוללת הענקת אשראי של 75 מיליון אירו לחברה הבת, חבס סטאר, שבאמצעותה מוחזקות מניות NSI (אשר ישועבדו לטובת ההלוואה). חלק מהכסף ישמש לפירעון הלוואות לבנקים הולנדים שהעניקו את האשראי לצורך רכישת מניות NSI, וחלק להזרמת הון ל-NSI.

בשבועות הקרובים צפויה הנפקת זכויות ב-NSI. מהלך זה עלול לטלטל את חבס השקעות, שכן אם החברה לא תזרים את חלקה בהנפקה היא תעמוד בפני דילול משמעותי של החזקותיה.

נציגות מחזיקי האג"ח, שכוללת את עופר גזית, יוני שר (הראל) וגיל לופוביץ' (פסגות), החליטה בסוף האסיפה לדחות את ההכרעה לשבוע הבא, בתקווה שעד אז תגיע הצעה אטרקטיבית יותר מגורם נוסף.

האלטרנטיבות
 האלטרנטיבות