גלישה באינטרנט ב-100 מגה: מי הכי זולה - ומתי?

מי שהתחבר לתשתית או לספקית לפני שנתיים משלם היום סכומים גבוהים עבור מהירות נמוכה ■ בדיקת "גלובס" מגלה כי מחירי בזק נמוכים נכון לעכשיו ממחירי הוט - אך המבצע בבזק קרוב לסיומו ■ בין הספקיות הוטנט הכי אטרקטיבית

מהירויות הגלישה באינטרנט הביתי עברו תהפוכות לא מעטות בשנה האחרונה. פינג-פונג של מהלכי שדרוג רודף את הצרכן ומציע לו מהירויות גדלות והולכות לשימוש יומיומי. בחזית: בזק והוט, ספקיות התשתית ההכרחית לחיבור לעולם המקוון - אולם בחירה בהתקשרות עם כל אחת מהן אינה אלא צעד ראשון, המחייב בהמשך התקשרות נוספת עם ספק האינטרנט.

בפועל, מציעה היום הוט את המהירויות 12, 30 ו-100 מגהL ובבזק מציעים 15, 20, 30, 50 ו-100 מגה. מהירויות המינימום המשודרגות הללו, 12 ו-15 מגה, הן כיום הנפוצות ביותר בקרב הלקוחות בפועל, ואותן בחרנו להשוות לצד שתי מהירויות גבוהות יותר בעזרת אתר כמהזה להשוואת שירותי תקשורת (kamaze.co.il).

מחירי בזק, יש לציין, נמצאו נמוכים יותר - אולם המבצע הנוכחי, יש להדגיש, מסתיים בימים הקרובים (26/5), ולאחריו יש לעקוב אחר השינויים.

בנוסף, כדאי לזכור כי התשלום לספק התשתית הוא עבור השירות הקבוע - אולם לעלויות המבצע המפתות יש להוסיף עלויות חיבור, רכישה או השאלה של ציוד הקצה הנדרש: החיבור יכול להתבצע באמצעות נתב אלחוטי, לחיבור של מספר מחשבים באופן אלחוטי, או באמצעות מודם יחיד המחובר למחשב. עבור אלה צריך לשלם - בבזק כרכישה, ובהוט עבור שכירות.

ספקיות אינטרנט: תעריף הוטנט מנצח

בחרתם בספק תשתית - טוב ויפה. כעת, יש לבחור ספק. ראשית, יש להזכיר כי ספק יכול להתקשר עם כל תשתית, וכי לחברות התשתית אסור בתכלית האיסור להמליץ על ספק מסוים. מבין הנבדקות בהשוואה, בולטת הוטנט עם תעריף 20 השקלים האחיד, שהגיע לשבור את השוק ועושה את העבודה. במהירויות הנמוכות, ניתן למצוא לו תחרות בקרב הספקיות הקטנות - דוגמת 018 ואורנג', המציעות מחיר דומה. ככל שעולה המהירות, גדל יתרון המחיר בהוטנט.

טווח העלויות של המהירויות השונות כפי שהוצע במוקדי השירות, מגלה פערים של מאות אחוזים: עבור 12 מגה (הוט) או 15 מגה (בזק) נע המחיר בין 20 ל-50 שקל, עבור 30 מגה - בין 20 ל-78 שקל, ובמהירות 100 מגה - בין 20 ל-121 שקל.

כמה נקודות ראויות לציון בהקשר הזה: ראשית, המבחר הרחב יותר של ספקיות - חלקן קטנות יותר ומוכרות פחות, כשלעתים הן מביאות איתן ערך מוסף - כמו סינון תכנים קפדני על פי מסלולים שונים באינטרנט רימון, או שירותי המיחשוב בענן של טריפל סי. השירותים המוספים האלה גובים את מחירם, אך כדאי לקחת אותם בחשבון.

שנית, יש לזכור כי המחיר הוא בגדר המלצה - כשמשא ומתן עם נציג המכירות עשוי להפחית באופן ניכר את התעריף. בבדיקת "כמהזה?" הוצעו בכמה מן המקרים מחירים שונים מן הנקוב רשמית, ודאי כשסבורים שמדובר בלקוח חדש. מנגד, במקרים מסוימים עמדה ההצעה הראשונית על מחיר גבוה מזה שנמסר לנו רשמית מחברה, כנראה כדי להציע "הנחה" שתיישר קו עם התעריף הרשמי.

כך או כך, גם ללקוחות קיימים כדאי להתקשר מעת לעת ולנסות לשפר עמדות. הנטייה "לשגר ולשכוח" פוגעת, בסופו של דבר, עמוק בכיס.

5 עצות למשדרגים

1. חבילה עם טלוויזיה וטלפון עשויה להשתלם

שקלו לכרוך את שירות האינטרנט בחבילת תקשורת רחבה יותר (הכוללת, למשל, קו טלפון או עסקת טריפל מאלו המוצעות בהוט). התמונה אמנם מבלבלת, אך במקרים רבים זה משתלם.

2. מהירות של 100 מגה לא תמיד קיימת בפועל

המעבר בקול תרועה רמה למהירות 100 מגה צופן בחובו הבטחה שאינה תמיד ניתנת לכיסוי. "הן בהוט והן בבזק, התשתית של 100 מגה אינה מושלמת בכל חלקי הארץ", מזכירה ליאת נחום, מנהלת תוכן באתר ההשוואות "כמהזה?". "גם בחברות מציינים כי ישנם מקומות בהם לא ניתן לגלוש במהירות זו - ולכן לא מומלץ לרוץ ולרכוש חבילות במהירות אקסטרים". בבזק, אומרת נחום, המהירות תנוע בין 60-100 מגה בהתאם למיקום ולתשתית, וגם בהוט שבים ומדגישים כי המהירות היא עד 100 מגה, ותלויה בציוד הקצה ובמיקום. ההמלצה הרשמית, לפיכך, תהיה להרים מבעוד מועד טלפון לחברות לבדוק האם ניתן לספק לכם בכלל את המהירות הרצויה. עוד קודם לכן, כדאי לאמוד את הצרכים שלכם על פי דפוסי השימוש הנהוגים. גם המהירויות הנמוכות, יחסית, נותנות מענה טוב לצורכי משתמשים רבים, ולעתים ההבדל במחיר משמעותי.

3. עדיין מנוי על מהירות 2.5 מגה? המחיר גבוה

היצע המהירויות התרחב כלפי מעלה, כשבה בעת מצומצמות האפשרויות למהירות נמוכה.מי שמשלם עדיין עבור מהירויות כמו 2.5 מגה ימצא עצמו, פעמים רבות, משלם הרבה מדי ללא כל פרופורציה למחירי המהירויות הגבוהות. לחברות אין כל אינטרס להשאיר אנשים במהירויות הללו, והן מנסות בפועל לדחוק את רגלי הלקוחות כלפי מעלה. וכך גם אם 2.5 מגה, לדוגמה, היא בדיוק המהירות העונה על צרכיך, סביר להניח שתמצא את עצמך משתדרג בכל זאת.

4. זהירות, בתום המבצע המחיר קופץ

יש גם לקחת בחשבון את השעון המתקתק מעל כל מחיר מבצע - ואת המחירים המתעדכנים אחריו, בתום התקופה המוגדרת. בהוט מבטחים ליצור קשר כדי לעדכן מבצע נוסף, ואילו בבזק מגדירים מראש את המחיר בתום התקופה - והמעבר יהיה אוטומטי (תוך הודעה בחשבונית הקודמת), מה שמחייב מעקב צמוד של הלקוח כדי למנוע הפתעות.

5. תמיכה? בהוט חינם

שתי החברות מציעות שירות ותמיכה - בהוט ללא תשלום נוסף, ובבזק תידרשו רשמית לשלם שבעה שקלים נוספים לחודש (ללא התחייבות) - אולם מומלץ להתמקח: סביר שתוכלו לקבל את השירות ללא תשלום כהטבה למשך מספר חודשים או עד שנה.

הוט
 הוט

תעריפי ספקיות אינטרנט
 תעריפי ספקיות אינטרנט

מחירי תשתית
 מחירי תשתית

עלות חודשית תשתית אינטרנט
 עלות חודשית תשתית אינטרנט

* הנתונים לכתבה זו נאספו בשיתוף אתר "כמה זה?" - www.kamaze.co.il - אתר השוואת מחירים בתחומים: סלולר, אינטרנט, שיחות לחו"ל ­ומחו"ל, סים בינלאומי, כבלים ולוויין וטלפון בישראל.