רוצים להשקיע כמו וורן באפט? קנו את קרן סל הזו

הרציונל מאחורי קרן הסל MOAT פשוט - היא עוקבת אחר מדד שמורכב מ-20 מניות של חברות, אשר מיוחס להן יתרון תחרותי ברור

אחת הגישות לבחירה של מניות ידועה בשם "Widemoat", והיא משווקת באופן נפלא על ידי מי שנחשב לגדול שבמשקיעים, וורן באפט. הגישה טוענת בפשטות, שיש לבחור חברות שלהן יש יתרון על פני המתחרות. החברות הללו אמורות ליהנות מיתרון משמעותי, אשר הופך תחרות פוטנציאלית חדשה לבלתי אפשרית, או לכל הפחות קשה.

כאשר מנסים לפרוט את היתרון התחרותי למרכיביו פוגשים בדרך כלל את חמשת המושגים הבאים: נכסים בלתי מוחשיים (מוניטין); עלויות תחלופה; יתרון מבני בעלויות; דרגת יעילות חריגה לטובה על המתחרים; ואפקט פריסה רשתי.

בדרך כלל חברות, הנהנות מיתרונות אלו, יכולות לתרגם זאת להתמודדות טובה יותר עם השוק שבו הן פועלות, תוך ניצול טוב יותר בהפעלת כוח התמחור ושמירה על היתרון שקיים אצלן, בשל אותם מאפיינים עדיפים על פני המתחרים.

לאור גישה זו השיקה לפני כשנה חברת Market Vectors תעודה, שסימולה MOAT, ואשר מנסה ליצור תיק לא גדול של חברות אשר נהנות מהמאפיינים שתוארו לעיל.

קרן הסל (ETF) הזו עוקבת אחר מדד בשם Morningstar Wide Moat Focus, שמורכב מ-20 מניות של חברות במשקל שווה, ולהן מיוחס יתרון תחרותי ברור על פי מחקר של חברת Morningstar.

דמי הניהול על התעודה עומדים על 0.49%, וחישוב המשקולות מבוצע באופן שוטף. נציין, כי האינדקס יכול לשנות את החברות המרכיבות אותו, למרות שהמחשבה הראשונית היא שסוג השקעה כזה הוא בעיקרו ארוך טווח, ובעבר ראינו כבר כי התעודה שינתה שמות בפרק זמן מהיר יחסית.

החשיפה הגיאוגרפית של התעודה היא לארה"ב בלבד, ובבחינת החלוקה המגזרית קיימים הבדלים משמעותיים ביחס למדד S&P 500. בין היתר היא חשופה לתעשייה (24.2%), טכנולוגיית מידע (21.3%), סחורות (14.8%), פיננסים (10%) ועוד.

דבר נוסף שחשוב לדעת - למרות שחברת Morningstar לוקחת תמחור בחשבון, נדמה כי גם רשימת החברות הנבחרת מבוקשת בשל יתרונה, ולכן היא "סובלת" מתמחור גבוה למדי עם מכפיל רווח (12 חודשים אחורה) של 21.32, לעומת ה-S&P 500 המתאפיין במכפיל רווח של 16.32.

תשואת יתר על S&P 500

על אף גילה הצעיר של התעודה, היא הצליחה בסך הכול לצבור נכסים רבים תודות לעבודת שיווק טובה של החברה (כ-200 מיליון דולר). כן אפשר לציין, שנכון לעכשיו, מאז השקתה הצליחה התעודה להראות תשואת יתר של 2% על פני S&P 500 (Total Return).

עוד נוכל לספר על התעודה, כי היא מתאפיינת במחזורי מסחר סבירים למדי, ובייחוד ביחס לקרן הסל שגילה שנה בלבד (2.5 מיליון דולר ביום). ניתן גם להתרשם מהמניות המרכיבות את האינדקס, שאחריו עוקבת קרן הסל. חלק ניכר מהשמות ידועים מאוד, ובהם מיקרוסופט, אינטל, ברקשייר האת'אווי ועוד.

לסיכום, נדמה כי מדובר בתעודה שנהנית מרציונל השקעה ראוי, המגובה במחקר, סחירות סבירה ואפילו דמי ניהול לא גבוהים ביחס לקרנות סל מיוחדות, דוגמת מטרת ההשקעה שמציעה MOAT.

בשלב זה אפילו ניתן היה ליהנות מתשואת יתר על פני מדד הייחוס של S&P 500, אם כי מדובר בהפרש קטן למדי, ואין כל ערבות כי מצב זה יימשך גם בעתיד; בייחוד לאור התמחור הלא זול של המניות המרכיבות את המדד.

* הכותב הוא אנליסט המאקרו הבכיר של בנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם