הטבלאות המלאות: מה עשו קופות הגמל שלכם באפריל?

בחודש אפריל רשמו הקופות תשואה ממוצעת של 1%, וסך נכסיהן מגיע לכ-174 מיליארד שקל ■ ב-3 השנים האחרונות השיגו הקופות תשואה ממוצעת של 17%

קופות הגמל ממשיכות ליהנות ממומנטום חיובי. בחודש אפריל רשמו הקופות לתגמולים ופיצויים תשואה של כ-%1 בממוצע, ונכסיהן הסתכמו בכ-174 מיליארד שקל. מתחילת השנה צמח סך הנכסים המנוהלים בקופות אלה בכ-4 מיליארד שקל, כחלק מצמיחה של כ-12.5 מיליארד שקל במהלך 12 החודשים האחרונים.

במהלך ארבעת החודשים הראשונים של 2013 מדד ת"א 25 עלה בכ-1.7%, לאחר שבחודש החולף הוא ירד ב-2.5%. אמנם בחודש אפריל המסחר באיגרות החוב הסתכם בעליות שערים, אך השוק המקומי ממשיך להפגין ביצועי חסר משמעותיים בהשוואה למדדים המקבילים בחו"ל. כך למשל, הוסיף לערכו ת"א-25 בשנה החולפת 14%, בעוד שה-S&P500 האמריקאי זינק ב-28%. עם זאת, במהלך תקופה זו רשם ענף הגמל תשואה מצטברת של כ-8% בלבד.

ואולם, מאחר שקופות הגמל הן מכשיר חיסכון לטווח הארוך, חשוב לבחון את איכות ניהול הנכסים של הגופים בפרק זמן ממושך. לכן, הסיכום החודשי של ענף הגמל מתייחס לתשואה המצטברת שהניבו הקופות בשלוש השנים האחרונות - אשר עמדה בתקופה זו על כ-17% בממוצע.

את המקומות הראשונים בטבלת קופות הגמל הגדולות ממשיכות לאכלס קופותיו של אלטשולר שחם, בית ההשקעות שבניהולו של גילעד אלטשולר. בראש הטבלה ניצבת "גמל כללי", קופת הגמל הגדולה ביותר של בית ההשקעות, שמנהלת 3.7 מיליארד שקל והניבה תשואה של 29.7% במהלך 36 החודשים האחרונים. אחריה ממוקמת "גמל קלאסי", שמנהלת 2.1 מיליארד שקל ובמהלך התקופה הניבה תשואה מצטברת של 29.1%. עם זאת, בין שתי הקופות קיים שוני מהותי: בעוד שב"גמל קלאסי" עומד שיעור האחזקה בנכסי סיכון על כ-7% בלבד, ב"גמל כללי" עומד שיעור זה על כ-30%.

בנוסף, "גמל קלאסי" חשופה לנכסים בחו"ל ולמט"ח בשיעור של 16%, בעוד ש"גמל כללי" חשופה לנכסים אלה בשיעור גבוה יחסית, של כ-23%. אלטשולר שחם, נזכיר, היה בין הגופים הראשונים שהגדילו את היקף החשיפה שלהם לחו"ל בשנים האחרונות, אסטרטגיה שאפשרה לו ליהנות מביצועי היתר בשווקים הגדולים שהחלו בסוף 2011.

במקום השלישי ממוקמת קופת הגמל של ילין לפידות, שב-36 החודשים האחרונים הניבה תשואה של 24.2%. הקופה הגדולה של בית ההשקעות, שמנוהל על ידי דב ילין ויאיר לפידות, מנהלת כ-2.5 מיליארד שקל, כאשר כ-12% מהם חשופים לנכסים בחו"ל ולמט"ח.

החשיפה לחו"ל לא מבטיחה תשואה

מגמה מעניינת נוספת מתרחשת בקופות הגמל הגדולות ביותר: "גדיש" של פסגות, שנמצאת במקום התשיעי בטבלה ומנהלת כ-21.8 מיליארד שקל; "עצמה תעוז" של הראל, שנמצאת במקום ב-15 ומנהלת 11.8 מיליארד שקל; ו"תמר" של כלל ביטוח, שנמצאת במקום ה-22 ומנהלת כ-12.5 מיליארד שקל. במהלך 36 החודשים האחרונים הניבו שלוש הקופות תשואה מצטברת של 19.1%, 18.3% ו-15.7%, בהתאמה. ואולם, בעוד ש-26% מנכסי "גדיש" ו"עצמה תעוז" חשופים לחו"ל ולמט"ח, ב"תמר" עומד שיעור החשיפה לנכסים אלה על 30.5% (בתחילת השנה הוא היה 26%).

את דירוג קופות הגמל הגדולות חותמת "יהבית" של הלמן אלדובי. בשלוש השנים האחרונות הניבה הקופה של בית ההשקעות, שמנוהל על-ידי רוני הלמן ואורי אלדובי ולאחרונה התמזג עם הדס ארזים, תשואה של 14.3% - כמחצית מהתשואה שהניבו קופות אלטשולר שחם. זאת, למרות ששיעור החשיפה של הקופה לנכסים בחו"ל ולמט"ח עומד על 17% (בדומה לקופה "גמל קלאסי" של אלטשולר).

בקופות הגמל הקטנות, שמנהלות בין 500 מיליון -1 מיליארד שקל, המגמה דומה. בראש הטבלה נמצאת "להיט" של אלטשולר שחם, שבשלוש השנים האחרונות הניבה תשואה של 28.8%. קופה זו חשופה לנכסים בחו"ל בהיקף של 23.6%, לאחר שבתחילת השנה עמד שיעור זה על 27.9%. במקום השני נמצאת "גמל ב'" של ילין לפידות. בשלוש השנים האחרונות הניבה הקופה תשואה של 27.3%, אולם רק כ-10% מנכסיה חשופים לחו"ל ולמט"ח.

את טבלת קופות הגמל הקטנות חותמות "סגנון גמל בטא" של פסגות ו"גמל כללי ב'" של אנליסט. ב-36 החודשים האחרונים הניבו השתיים תשואה של 14.6 ו-14.3%, בהתאמה, בשעה ש-30% מנכסי הקופה הראשונה חשופים לחו"ל ולמט"ח, ואילו בקופת אנליסט החשיפה לנכסים אלה היא 12.8%.

תשואות קופות הגמל
 תשואות קופות הגמל