ספקטרום דינמיקס נמכרה לביוסנסורס בכ-51 מיליון דולר

חברת ספקטרום דיינמיקס, מקבוצת החברות Medinvest של פרופ' שלמה בן חיים, נמכרה לחברת Biosensors International הסינגפורית ■ העסקה תיסגר היום

חברת ספקטרום דיינמיקס, מקבוצת החברות Medinvest של פרופ' שלמה בן חיים, נמכרה לחברת Biosensors International הסינגפורית במקור, ב-51 מיליון דולר, כולל תשלומי אבני דרך התלויים בהישגים עתידיים. העסקה תיסגר היום.

ספקטרום דיינמיקס היא חברת הדמיה רפואית המתמקדת בהדמיה תלת ממדית של הלב לצרכי אבחון נזק לבבי ותכנון טיפול. ביונסנורס היא חברה רבגונית בתחום הציוד הרפואי המתמחה בין היתר בשוק הסטנטים והקטטרים לפרוצדורות קרדיולוגיות. במסגרת העסקה ירכשו רוב נכסיה של ספקטרום דיינמיקס בתחום הקרדיולוגי, ויוקם שיתוף פעולה בין החברות לפיתוח מוצרים נוספים.

מוצריה של החברה מאושרים שליווק בארה"ב ובמדינות נוספות, וכבר נמכרים בכמה מיליוני דולרים. ביוסנסורס מתמחה בשוק המדינות המתפתחות וחלק ממאמצי השיווק של מוצרי ספקטרום דיינמיקס יכוונו לשוק זה.

ספקטרום הוקמה ב-2004 על ידי היזם הסדרתי בתחום הביומד ירון פרונט, יואל זילברשטיין שהיה בכיר בחברת ביוסנס שייסד בן חיים והיום היא חלק מצליח מקונצרן ג'ונסון אנד ג'ונסון, ועל ידי בן חיים עצמו. מנכ"לה הוא ג'ים הייסלר, בעבר בכיר באגף השיווק והמכירות בחברת פיליפס.

ספקטרום גייסה עד היום בערך 29 מיליון דולר, מבן חיים, שותפיו העסקיים בעבר לואיס פל ומוטי ביאר, וכן מקבוצת גנדיר שייסדה יהודית יובל רקנאטי.

זהו האקזיט הראשון של בן חיים מתוך פרוייקט "MedInvest", במסגרתו איגד בן חיים תשע מן החברות הותיקות שלו תחת מטריה אחת והנפיק למוסדיים ישראלים וזרים אג"ח של מקבץ החברות. במסגרת המיזם הושקעו מעל 20 מיליון דולר בספקטרום דיינמיקס, והיא נחשבה לאחת החברות הבולטות במיזם. על הרקע הזה, האקזיט הוא מעט צנוע.

MedInvest גייסה 124.5 מיליון דולר באג"ח ב-2008 (בשיא המשבר הכלכלי), מהם 40 מיליון דולר מכיסו של בן חיים. על פי תנאי הקרן, הוגדר כי האג"ח יוחזרו אחרי שבע שנים (עד 2015) ויישאו ריבית של ליבור בתוספת 0.8%, אלא אם לא יהיה אקזיט תוך שלוש שנים (מה שאכן קרה) ואז עולה הריבית לליבור + 1.6%. בנוסף, יקבלו המשקיעים בונוסים על אקזיטים של החברות בשיעור של4%-10%, כאשר השיעור המדויק ייקבע בכל חברה מראש. כך, שהמשקיעים, כולל בן חיים עצמו, צפויים לקבל כעת בין 2-5 מיליון דולר מן האקזיט.

יחסית לרזומה של בן חיים מדובר באקזיט צנוע יחסית: בעבר, הוא מכר את פעילות עמוד השדרה של חברת דיסק-או-טק לקייפון ב-220 מיליון דולר; את ביוסנס ב-1997 לג'ונסון אנד ג'ונסון תמורת 400 מיליון דולר; את אינסטנט ב-1991 למדטרוניק ב-220 מיליון דולר ואת אקס-טכנולוג'יס לגאיידנט ב-2003 תמורת 200 מיליון דולר. בנוסף, קיבלה חברת אינפולס דיינמיקס שבה השקיע, אופציה של 127 מיליון דולר מגאיידנט עבור האופציה לרכשה, אופציה שלא בסופו של דבר. בן חיים היה גם אחד המשקיעים ברדיאנסי, שמוזגה בסוף 2011 לחברת פוטומדקס, לפי שווי של 174 מיליון דולר.