המפולת ביפן - רמז לבאות?

איתות לבנקים מרכזיים אם ההקלה הכמותית תסתיים מוקדם מהצפוי

שוק המניות היפני צנח היום בחדות במחזור שיא. הירידות הגיעו לאחר תקופה ארוכה של החלשות הין היפני שעזרה לתדלק את העליות בשוק, ולא ניתן לפסול את האפשרות שסגירת פוזיציות שורט על הין היא אכן אחת הסיבות לנפילות.

ועדיין, השוק ירד בחדות ללא מניע ברור שיסביר מדוע דווקא עכשיו. אמנם השוק האמריקאי ירד אתמול, ונתוני מאקרו מסין היו פושרים, אך אין בכך שום דבר שמסביר ירידה יומית של יותר מ-7% שלא זכורה מאז רעידת האדמה שזעזעה את יפן.

שוק המניות היפני עלה בכ-80% מאז נובמבר 2012, ובכ-50% מתחילת השנה. לאור זאת, מימוש היה רק עניין של זמן. עבור משקיע שהרוויח בתקופה של חצי שנה עשרות אחוזים, זה הגיוני למהר ולהיפטר מהסחורה אפילו אם הוא ישלם על כך באיבוד תשואה מיותר של אחוז או שניים. כך שהלחץ הפסיכולוגי התוך-יומי שהביא לירידות היום מובן. עם הרווח העצום של חצי השנה האחרונה, הירידות של היום הן הרי רק מכה קטנה בגרף.

גם נתוני היסוד של השוק תמכו במימוש, לאור העובדה שמכפילי הרווח של הבורסה היפנית עלו מאז נובמבר מרמה של 20 לרמה של 28. לשם המחשה, מכפיל הרווח של מדד ה-S&P 500 הוא 16, וזה של מדד הנאסד"ק עומד על 24. העלייה חדה במכפיל הרווח שלא לוותה בעלייה מתאימה ברווחיות החברות או בצמיחת המשק, אכן אינה הגיונית.

השאלה הנשאלת כעת היא האם זהו מימוש נכסים יומי או שמא תחילתו של גל ירידות ארוך יותר? למרות המנטרה הקבועה לפיה אסור לצאת מהשוק בימים של ירידות, בחינה שעשינו בעבר במחלקת המחקר שלנו מראה שזה לא מדויק. אין ספק כי לאחר יום של ירידות חדות מגיע בדרך כלל יום של עליות חדות.

כך, למשל, ב-23 בנובמבר 2008 ירד מדד תל אביב 25 ביותר מ-6.5%, ולמחרת עלה בכ-5%. אך על אף התיקון היומי החד, בהמשך השוק איבד כידוע עוד אחוזים רבים. באופן כללי ניתן לומר שאין עליות חדות ללא ירידות חדות, ולכן ניתן לצפות לתיקון כלשהו בשוק היפני בטווח המיידי. אבל הבדיקה שלנו מראה כי לאחר ימי ירידות חדות, מגיעות בדרך כלל ירידות נוספות, ומסתבר כי לאורך זמן, טקטיקת ההשקעות הנכונה היא דווקא למכור עם התחלת הירידות.

זה לא הזמן להיכנס ליפן

ובכל זאת, פן המאקרו הוא זה שחשוב באמת. ובהסתכלות מן הזווית הזו נראה שהירידות ביפן הן רמז לבנקים המרכזיים בעולם לגבי מה לא כדאי להם לעשות. החששות אתמול כי הפד יתחיל לצאת מתוכנית ההקלה הכמותית כבר בקיץ הביאו לירידות בשוק האמריקאי. ניתן להעריך, כי חלק מהחשש הזה הביא לספקולציות כי גם הנגיד היפני יאלץ לסיים את תוכניתו לפני תום השנתיים להן התחייב, וייתכן שזה היווה טריגר מסוים למימוש.

אין ספק כי השווקים נשענים במידה רבה על ההתערבות האגרסיבית של הבנקים המרכזיים בעולם. ומכיוון שהעליות בשוקי המניות עוד לא נתמכות בנתונים כלכליים, קיבלנו היום רמז עבה מאוד וקיצוני לגבי מה שעלול להתרחש אם ההקלה הכמותית תסתיים מוקדם מהצפוי.

כלכלנים לא אוהבים בדרך כלל להתנבא לגבי כיוון השווקים, אך אני מעריך כי בטווח הקצר, גם אם יהיה תיקון כלשהו, מדד הניקיי יבקר ברמות נמוכות עוד יותר מאלו שבהן הוא נמצא היום (14,484 נקודות). כך שלמשקיעים התוהים האם זו נקודת כניסה, אנו ממליצים להמתין.

עם זאת, בטווח הארוך, הבנקים המרכזיים כבר לימדו אותנו שאסור להילחם נגדם. תנאי הרקע לשוק היפני, קרי צונאמי של הדפסות כסף, לא צפויים להשתנות בקרוב, ולכן כן יש לשקול כניסה מגודרת מט"ח לשוק, לאחר שהמימוש שם יעמיק.

חיים נתן הוא הכלכלן הראשי במנורה מבטחים